Hogyan érzik magukat a fogyasztók, milyen tapasztalatok érik őket, és a külső hatások hogyan alakítják a viselkedésüket, a fogyasztói szokásaikat – ezek annak a reprezentatív kutatásnak a fő kérdései, amelyet a McKinsey megbízásából végeztek el az elmúlt hetekben Európa-szerte. A válaszok szerint ahogyan Európában mindenütt, úgy Magyarországon is az árak emelkedése az aggodalmak legfőbb forrása, méghozzá egyre növekvő mértékben. Honfitársaink 58 százalék-a tette az első helyre a drágulást, miközben a második leggyakrabban említett kockázati tényező, az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés (és annak költsége) 11 százalék-nyi válaszadónál került az élre.
Általános, azaz nem csak Magyarországra jellemző tapasztalat, hogy a háborúval, illetve annak esetleges eszkalációjával kapcsolatos félelmek egyértelműen csökkenő tendenciát mutatnak. Az viszont inkább generációs különbségeket jelez, hogy míg az 55 évnél idősebb korosztály az egészségügy hozzáférhetősége, addig a Z-generáció (vagyis a 25 évnél fiatalabbak) inkább a foglalkoztatás biztonsága miatt aggódnak.
Ami a kilátásokat illeti, a magyar fogyasztók az átlagosnál pesszimistábbak a gazdasági kilábalás kilátásait illetően, nem csak európai, de regionális összehasonlításban is. Idehaza csupán a megkérdezettek 8 százalék-a számít a gazdasági helyzet gyors javulására, illetve arra, hogy a növekedés a következő 2-3 hónapban visszaáll a krízis előtti szintre, miközben Németországban és Franciaországban 13 százalék, Romániában 12 százalék, Lengyelországban pedig 15 százalék ugyanez az arány. A Magyarországon mért érték a várt fellendüléssel kapcsolatban a teljes mezőnyben a legalacsonyabbak közé tartozik.