A fogyasztás csökkenés a szuper/hipermarketeket érinti a legerősebben: a fogyasztók 30 százalék-a vásárolt kevesebbet az említett üzlettípusok egységeiben. A változás nyertesei a diszkontáruházak, amelyekben mindössze a fogyasztók 11 százalék-a vásárolt kevesebbszer, 22 százalék-uk pedig egyenesen növelte vásárlásainak gyakoriságát, összhangban a más országokban tapasztaltakkal. A vevők a nélkülözhetetlen élelmiszerek összes kategóriájában az olcsóbb termékeket keresik; a leglátványosabban a háztartási termékeknél (pl. tisztítószereknél), ahol a vásárlók körülbelül 80 százalék-a váltott olcsóbb termékre, de a tojás és tejtermékek (75 százalék), az édességek és a fagyasztott termékek (69 százalék) esetén is nagy mértékű a változás.
Hasonlóan egyértelmű tendenciák mutatkoznak az energiafogyasztás terén.
„A növekvő árak hatására egyre tudatosabbá válnak a fogyasztók az energiahasználatukban” – tette hozzá Havas András, a McKinsey budapesti Partnere.
A válaszadók közel kétharmada (63 százalék) vallotta magát tudatosabbnak az otthoni energiahasználatban, illetve 28 százalék-uk mondta, hogy a spórolás miatt más közlekedési eszközre váltott egyes utazásai során. Az emberek közel harmada emellett bizonyos élelmiszerekből és háztartási termékekből tartalékokat kezdett képezni, felkészülve ezzel akár az esetleges ellátási problémákra is.
Ezen a területen is az 55 évnél idősebb korosztály változtatott a legnagyobb mértékben az életmódján: közülük a válaszadók 72 százalék-a energiatudatosabbá vált, és majdnem 20 százalék mondott le vagy halasztott el tervezett utazást.