Megszűnhet a gyurma állam

Közpénzügyi egységes törvényt tart még ebben a ciklusban megalkothatónak a szabályozás téziseit megfogalmazó Állami Számvevőszék és a gazdasági tárca.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az államháztartási törvény is praktikusan fel-, illetve kiváltódik azzal a technikainak mondható törvénnyel, amelynek alapját 15 pontos tézis-gyűjteményben fektette le az Állami Számvevőszék. Ezt a Kovács Árpád számvevőszéki elnöktől származó információt - bejelentést - Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter azzal a csöppet sem él nélküli közléssel toldotta meg, hogy amennyiben valóban sikerül 2009-ben, 2010-ben közpénzügyi törvényre szert tennie az országnak, akkor ez a mostani parlamenti ciklus azt is bűszkén vállalhatja, hogy részvételével felszámolódik a közpénzügyi hazugságok világa, melynek 2007-ben immáron 17 éves múltra tekinthet vissza.

Az ÁSZ-elnök és az SZDSZ-es politikus március 6-án úgy találkozott egymással, hogy a megbeszélésük hozadékát feltétlenül meg akarták osztani a nyilvánossággal. Az egységes közpénzügyi törvény - ha majd lesz - most éppen 15 tézisből áll, s azt várják tőle, hogy végre nem sokszereplős, esetleges, homályos szabályozáson múlik a  közpénzek felhasználása. Ehhez a párt- és kampányfinanszírozást éppen úgy rendezni kell, mint a közpénzekkel való bánást. Az előbbiről eleve a Ház előtt van egy - Kóka szerint mielőbb leporolandó -  törvénytervezet, melynek elfogadását az is indokolja, hogy a  számvevőszéknek nincsenek valós eszközei a folyamatok ellenőrzésére a kampányok után. A közpénzek felhasználását is törvénynek kell majd szabályozni, már csak azért is, mert pillanatnyilag legkevesebb egy tucat jogszabály intézkedik itt, hozzájárulva a pénzügyi műveletek átláthatatlanságról.

A tiszta és egyértelmű szabályozással - Kóka szavaival - véget kell vetni a gyúrma állam korszakának, ahol praktikusan minden intézmény a maga elgondolásai szerint kezelte a közpénzeket. Az államháztartási, a számviteli, a költségvetési, az önkormányzati, a közbeszerzési előírásokat válthatná fel az egységes közpénzügyi szabályozás, de az ÁSZ-tézisek kitérnek a közteherviselés reguláira, az államháztartási alrendszerek meghatározására, ez utóbbiak költségvetései kidolgozásának, elfogadásának, végrehajtásának szabályozási módjára. Ugyanígy alakulna át az állami vagyonnal való gazdálkodás, s annak ellenőrzése is. A gazdasági miniszter utalt rá, hogy már bizonyos, ide tartózó átalakításokra sor került, él már az a verdikt, amelyik tiltja, hogy 2007-től olyan büdzsét javasoljon a kormány a Háznak, amelynek elsődleges egyenlege deficites. Több újszerű előírás tesz rendet az állami vállalatok garancia-vállalási, hitelfelvételi ügyleteinél is. De a költségvetés tervezése szemléletének megváltozását is elemi szükségletnek nevezte Kóka János, kijelentve, hogy az általa vezetett tárca már a bázis alapú, intézményfinanszírozásra alapozó büdzsé helyett átállt a feladatfinanszírozásra.

A kormány kövessen el mindent, hogy a költségvetésnek és a zárszámadásnak az ellenőrzéséhez világos, áttekinthető dokumentumok álljanak rendelkezésére az ÁSZ-nak - fogalmazta meg az egyik alapvető kritériumot ezúttal nem a számvevőszéki elnök, hanem a miniszter.  Kóka szerint az is realitás,  hogy már áprilisban a számvevőszéki  tézisek megvitatása elkezdődjön a Házban, hogy aztán belátható időn belül  jogszabályi formába öntve kerüljön vissza a Parlamentbe az egységes közpénzügyi törvény tervezete. Azaz: a politika adjon meg minden segítséget ahhoz, hogy tényleges szakmai törvény születhessen meg.

Az ÁSZ-elnök is a gazdasági tárca vezetője is egyaránt utalt arra, hogy Magyarország stabilan tartja nem túl előnyös helyét a korrupció világranglistáján. Azt azonban nem szabad elfelejteni, fogalmazott Kovács Árpád, hogy az előző évtizedben is a hazai közmorál az adóelkerülők, adónemfizetők pártján állt, s nem bűnnek, hanem hőstettnek minősítette e cselekedeteket. Ahhoz, hogy itt változások következzenek be, az államnak kell az átláthatóságot, a korrupciómentességet evidenciaként kezelnie. Az EU-ban 200-400 milliárd euró közötti az a veszteség, amelyik a korrupció számlájára írható, ha tehát itt már kis eredmények - csökkentések születhetnek - az is jókora "haszonnak" számít.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo