Megfosztva a választástól

A meglévő szabályokat felülvizsgáló európai bizottsági zöld könyv elfogadásával új lendületet kapott a legfontosabb uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak - beleértve a garanciákat, a visszatérítéseket és a gondolkodási időt - a gyorsan változó digiális környezethez való hozzáigazítása céljából történő alapos felülvizsgálata.

A fogyasztók összkiadásai (háztartások és nonprofit intézmények) elérik az EU GDP 58 %-át. A fogyasztói bizalom döntő tényező, mely meghatározza, hogy a fogyasztók milyen formában és mikor költik pénzüket a gazdaság különböző ágazataiban.

Csak minden 15. vásárló

Minden jel arra mutat, hogy a fogyasztók még "nem szoktak hozzá" kellőképpen a digitális és az on-line környezethez és így nem használják ki annak teljes potenciálját.  A fogyasztók csupán kis része - az EU fogyasztóinak 6 %-a - vásárol jelenleg határokon átnyúló on-line rendszer keretében. A zöld könyv visszajelzései alapján a Bizottság növelni kívánja a fogyasztóknak az uniós egységes piacba vetett bizalmát olyan egységes és egyszerű szabálycsomag révén, melynek segítségével a fogyasztók megismerhetik jogaikat, megalapozott döntéseket hozhatnak és megfelelő védelemben részesülhetnek problémák esetén. Egyértelmű jogszabályok ezen kívül határokon túli vállalkozásokra ösztönzik a gazdasági szereplőket - különösen a kis- és középvállalkozásokat -, melyek segítségével kiaknázhatják a piac kiskereskedelmi részének integrációs potenciálját.  A zöld könyv észrevételek megtételére ösztönöz és több mint 28 konkrét javaslatot tartalmaz (8 irányelv tekintetében) lehetséges új fellépésre.

"Sürgős fellépésre van szükség a gyorsan változó világban, különben fellép Európa lemaradásának kockázata", jelentette ki első brüsszeli sajtókonferenciáján Meglena Kuneva új fogyasztóvédelmi biztos. "Gyökeresen, az egész ágazatra kiterjedően felül kell vizsgálnunk a fogyasztóvédelmi szabályozást.  Jelenleg a fogyasztók nem tudnak tisztességes üzleteket kötni on-line, a következő generáció ragyogó üzleti ötleteinek pedig bonyolult szabályok vetnek gátat. Új megoldásokat kell találnunk az új kihívásokra.  A kérdés az, megengedhetjük-e magunknak 27 mini on-line piac fenntartását Európában, megfosztva a fogyasztókat a választástól, a lehetőségektől és a versenyképes áraktól. Új impulzusokat kell adnunk a fogyasztók elektronikus vásárlásba vetett bizalmának, hogy az on-line kereskedelem megbízható piaccá váljon.  A játékszabályok megváltoztak, most a fogyasztóvédelmi politikán a sor, hogy reagáljon."

A jelenlegi helyzet

Közelmúltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy évente több száz panasz érkezik az európai fogyasztóvédelmi központokhoz az on-line határokon átnyúló vásárlásokkal kapcsolatban; különösen a következő területek problémásak: a szállítás elmulasztása, szállítási késedelem, gondolkodási idő, áru visszaküldése és visszatérítések. (Fontos teület például a online rendelt utazások esete.)

Intékedési területek

A meglévő szabályozás jól szolgálta a fogyasztók érdekeit, de az elmúlt 15-20 év során változott. A szabályozás gyakorlatilag a különböző nemzeti szabályok elegye, melyre alapvető EU-szabványok érvényesek és melyet a különböző országokban különböző szintekre emeltek.  Számos olyan új kihívás van az on-line környezetben, melyeket nem kezeltek hatékonyan, így a fogyasztók nem tudnak tisztességes üzleteket kötni és az üzleti vállalkozásoknak összetett szabályok útvesztőjével kell megbirkózniuk.

A zöld könyv 28 témakörre terjed ki, melyek között szerepel:

  • A határokon átnyúló vásárlások esetében a szállítás fogalmának (az on-line fogyasztói panaszok legnagyobb hányadát ez teszi ki) pontosítása, a fogyasztóvédelem erősítése, valamint szállítási késedelem, a szállítás elmulasztása és részleges szállítás esetén a fogyasztók jogainak tisztázása.
  • A termékek visszaküldésének módjára vontkozó szabályok tisztázása és egyszerűsítése - az EU-n belüli jelenlegi szabályok nagyon eltérőek: egyes esetekben e-mail útján értesítik az eladót, más esetekben kötelező az ajánlott küldemény alkalmazása.
  • Az áruvisszaküldési jogra és a kapcsolódó költségekre vonatkozó közös szabályok kialakítása - a jelenlegi szabályok eltérőek: egyes esetekben költségmentes az áruvisszaküldés, más esetekben a fogyasztót terhelik az áru visszaküldésének költségei.
  • A fogyasztók rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőségekre vonatkozó közös szabályok egyszerűsítése. Jelenleg csak abban az esetben kerül sor árcsökkentésre vagy szerződésfelbontásra, ha nem lehetséges vagy aránytalan a javítás vagy a csere. A fogyasztók számára nehéz - különösen a távolból - megítélni, hogy megalapozott-e az eladó azon állítása, hogy egy adott jogorvoslat aránytalan-e.  A zöld könyv olyan rendszer bevezetését veszi fontolóra, melyben a fogyasztók szabadon választhatnának a jogorvoslati lehetőségek közül.
  • Közös uniós szabványok útján pontosítani kell a "gondolkodási időre" - ez egy termék adott határidőn belüli visszaküldésének joga, ha a fogyasztónak kétségei vannak és úgy dönt, hogy nem veszi meg az árut - vonatkozó szabályokat.

Új, megoldásra váró kihívások jelentkeznek abban az esetben, ha a termékekre vonatkozó jelenlegi garanciákat és jogokat egyes szolgáltatásokra is kiterjesztik - egy boltban vásárolt CD nem működése esetén a fogyasztót garancia védi; az a fogyasztó viszont, aki az internetről tölti le a zenét, nem részesül ebben a védelemben. Azért is tisztázni kell a szabályokat, hogy véget vessünk a "használtcikkek nyilvános árveréseken történő eladásainak" kivételét övező bizonytalanságnak.

A következő lépések

A "fogyasztóvédelmi közösségi vívmányok felülvizsgálatáról szóló zöld könyvre" vonatkozó konzultáció három hónapig tart majd. Ezen időszak alatt a fogyasztóvédelmi biztos "menet közbeni" konzultációkat fog tartani. Az érdekeltek széles körével találkozik majd: nők csoportjaival, idősebb fogyasztókkal, fogyasztói szervezetekkel, kis- és középvállalkozásokkal, európai parlamenti képviselőkkel, tagállami kormányokkal és a legjelentősebb kiskereskedőkkel. A meglévő problémák és hiányosságok orvoslását célzó, különleges - szabályozási és egyéb - kezdeményezésekre vonatkozó javaslatokat továbbfejlesztik.

Az alapvető uniós fogyasztói jogok és a leggyakoribb panaszok részletei a MEMO/07/48 sz. dokumentumban olvashatók.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo