Megbillenő unió

Először két tagország népszavazásán megbukott az alkotmány, majd a luxemburgi csúcsértekezleten nem sikerült elfogadni a 2007-2013 időszakra szóló költségvetést. Richter Sándor, a bécsi Nemzetközi Gazdasági Kutatóintézet - The Vienna Institute for International Economic Studies - elemzője szerint lehet, hogy ez nem is olyan nagy baj, és az EU képes lesz profitálni a most kialakult helyzetből. Még másfél év van hátra az új költségvetési időszak indulásáig, bár ez, a történteket szemlélve, kevésnek tűnik ahhoz, hogy az unió tagállamai igazi megoldást találjanak a felmerült problémákra.

hónappal a júniusi tárgyalások kudarca előtt ön írt egy tanulmányt, amelyben többféle szcenárióban vázolta a lehetséges költségvetési megoldásokat. Tehát számítani lehetett arra, hogy az eddigi uniós újraelosztási mechanizmus átalakításra szorul, és a mostani költségvetés elfogadása nem lesz zökkenőmentes?

- Az európai integráció egyedi jellemzője és feltűnően kiemelt fontosságú tényezője a források újraelosztása a tagállamok között. Ez a megalakulás óta mára egy szinte elhanyagolható szintről az unió bruttó nemzeti jövedelmének (GNI) körülbelül egy százalékára nőtt. A 2004-es bővítéssel viszont relatíve szegény államok csatlakoztak, így a tagok gazdasági fejlettsége közti különbség jelentős. Sőt, ha Románia és Bulgária szóban forgó 2007-es csatlakozását is figyelembe vesszük, akkor a szélső érték valahol az akkori huszonhetek gazdasági fejlettségi átlagának harmincnégy-harmincöt százalékánál lesz.

Tehát várható volt, hogy a 2007-2013-as pénzügyi folyamatok alakulásában tükröződni fognak a bővítéssel járó kihívások, hiszen a "jómódú" tagállamoknak mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, mint korábban. Ráadásul, miközben erősödik nettó befizetői pozíciójuk, maguk is - különösen Németország - komoly gazdasági nehézségekkel küzdenek. 2004 februárjában az Európai Bizottság (EB) közzétette javaslatát, és ennek nyomán az EU kötelezettségvállalásának mértéke vált az egyeztetések fő kategóriájává. A vita kiindulópontjául az EB 1025 milliárd eurós - azaz a hét évre szóló programok összkiadását a tagországok bruttó nemzeti jövedelmének 1,26 százalékában meghatározó - javaslata szolgált. A hat nettó befizető tag viszont a GNI egy százalékánál, 815 milliárd eurónál szerette volna a kötelezettségvállalás maximumát meghúzni. Ez utóbbi a kifizetések szintjén még kevesebb, a GNI 0,91 százalékát jelentette volna.

#page#

- A június 16-17-én tartott csúcsértekezleten mégis úgy tűnt, hogy a költségvetés bevételi oldalában még csak-csak megegyeztek volna a tagállamok, a brit visszatérítés kérdésében azonban nem sikerült közös nevezőre jutniuk. Az uniónak tehát egyelőre nincs költségvetése a 2006-ot követő hét évre. A dolgok ilyetén alakulásában szerepet játszott-e a csúcsértekezlet előtt alig néhány héttel megtartott francia és holland népszavazás negatív eredménye?

- Igen is, meg nem is. Az alkotmány két tagországban való elutasítása előtt sokan arra számítottunk, hogy Németország, az EU legnagyobb finanszírozója, nem fog engedni a kiadások egyszázalékos felső határából. Az alkotmány kapcsán meghirdetett népszavazások kudarca viszont új helyzetet teremtett. A tárgyalások során a luxemburgi soros elnökség azt javasolta, hogy a tagállamok GNI-arányos befizetését 1,056 százalékban állapítsák meg.

Úgy tűnt, a tagországok, legalábbis Németország ezt elfogadta volna egyfajta gesztusként, hogy az unió megítélését negatívan befolyásoló népszavazások hatását mérsékelje. Tony Blair viszont nem volt hajlandó kompromisszumot kötni a brit visszatérítést illetően, vagyis az angolok továbbra is ragaszkodtak nettó pozíciójuk - deficitjük - jelentős részének visszatérítéséhez.

- A költségvetés módosítása hogyan érintette volna az új tagállamokat, köztük Magyarországot?

- A luxemburgi javaslat összesen tizenöt százalékkal csökkentette volna a költségvetést az Európai Bizottság által eredetileg javasolt kiadásokhoz képest, úgy, hogy a csökkenés leginkább a versenyképességi programok területén ment volna végbe. Az új tagországok, így Magyarország számára is, ez viszonylag kedvező megoldás lett volna, hiszen a most csatlakozott országokat leginkább érdeklő kohéziós pénzek mindössze 9,3 százalékkal zsugorodtak volna a javaslat alapján. Látni kell, hogy a kiadások három nagy csoportja három különböző elvi megközelítést tükröz.

#page#

A mezőgazdasági programok a világpiaci verseny hatásaitól védik a termelőket, a kohéziós alapok a gyengébb országok és régiók versenyképességének megerősítését célozzák, a versenyképességi programok pedig a már most kiemelkedő versenyképességűek, azaz a legjobbak gyors növekedését segítik. Ez utóbbinál valószínűleg csak a legfejlettebb országok rúgnának labdába. A kompromisszumos luxemburgi javaslat - lényegében a lisszaboni célkitűzések megvalósításának terhére - a kohéziós célokra helyezi a hangsúlyt. Hiába fontosak a lisszaboni célok, ha nincs rá pénz.

- Tehát az angolok voltak a megegyezés kerékkötői?

- A rabatt csak őket érinti, így ez a probléma máshol nem alakulhatott ki. De például Olaszország is jelezte, hogy ha az elmaradottabb dél-olasz területekre jutó források nagyságát befolyásolja a kohéziós alapok csökkenése, ők sem szavazzák meg a beterjesztést, és más országok is hangot adtak a javaslattal szembeni elégedetlenségüknek.

- Valójában, ki hangosabban, ki halkabban, a nettó befizető államok lázadnak a költségvetési mechanizmus ellen. Évtizedek óta Németország cipeli a hátán a legnagyobb terhet. Rajta kívül Anglia, Ausztria, Svédország, Hollandia és Franciaország szintén többet ad, mint kap. De például Finnország nem tekinthető szegény országnak, mégis közel nulla pozíciót tud elérni. Ezt a modellt nehezen lehetne igazságosnak nevezni. Meddig lehet elvárni a fejlettebb országoktól, hogy finanszírozzák a fejletlenebb tagállamok működését?

-Valóban, az EU költségvetése áttekinthetetlen, igazságtalan, és még az sem biztos, hogy a programokra elköltött pénzek célt érnek. Egy kutatás érdekes összefüggésekre világított rá: eszerint a regionális különbségek enyhítésével párhuzamosan lassul a gazdasági növekedés. Görögország esetében például egyértelműen így történt. Ez viszont a kohéziós alapok értelmét kérdőjelezi meg. Az unió történetében amúgy nem ismeretlenek a nehéz helyzetek, hiszen létrejötte óta a felmerülő bajok megoldása révén fejlődik.

Az eredetileg hat tagállamra és egészen más programokra kialakított költségvetés is evolutív módon alakult: az újabb és újabb funkciók megjelenésével ad hoc módon változott. A költségvetés legsúlyosabb igazságtalanságai közül az egyiket a tagállamok által arányosan finanszírozott brit rabattal kompenzálták, a másik - Németország túlzott pénzügyi terhelésének ésszerű csökkentése - viszont a mai napig nem megoldott. Bár az egyensúlytalanság tompítása érdekében 2002 óta Németország, Ausztria, Svédország és Hollandia visszakapja az angol rabatt rájuk eső befizetésének hetvenöt százalékát, de ez csak felszíni kezelés.

A baj mélyebben van. Eddig soha nem volt egy pont, amikor az uniós döntéshozók újragondolták volna a működés filozófiáját. Most, úgy tűnik, elérkeztünk ehhez a ponthoz, ahonnan a régi módon nem lehet továbblépni. Ezt akár meg is köszönhetjük Tony Blairnek.

Teljes cikk a Piac és Profit magazin augusztusi számában.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo