Viszlát svédasztalos reggeli, viszont szervusz social distancing a check-in pultnál – csak néhány példa, hogy miként fog alapjaiban megváltozni a szállodai tartózkodás a koronavírus-járvány lecsengése után.
Mindaddig, amíg nem fedeznek fel vakcinát a vírus ellen, nem lesz hatékony kezelés és a tesztelés sem áll rendelkezésre széles körben, addig búcsút mondhatunk az eddig megszokott rendnek a szálláshelyeken - mondja Christopher Anderson, a New York-i Cornell University vendéglátást oktató professzora.
Nem lesz büfé, minibár a szobákban, nem lesz masszázs és egyéb plusz szolgáltatás, eltűnnek a liftes fiúk és nem hozzák a szobába a reggelit sem fel – véli Anderson.
A recepciónál történő bejelentkezés teljesen személytelen lesz, ha lesz egyáltalán, hiszen online módon mindent előre meg lehet csinálni, a vendég ezentúl bemegy majd a szállodába, felmegy a lifttel a szobájába, ahol már csak olyan, valóban szükséges tárgyakkal fog találkozni, amit a személyzet érkezése előtt alaposan lefertőtlenített.
A szállodai kihasználtság az Egyesült Államokban 58 százalékkal csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest (és hazánkban sem túl rózsás a helyzet), a vendégek visszacsábítása tehát létfontosságú az ágazat számára. Meg is tesznek a szereplők mindent, hogy az új helyzethez alkalmazkodva olyan rendszabályokat és közegészségügyi intézkedéseket vezessenek be, melyek jelentősen megnövelik a vendégek alapvető biztonságérzetét - olvasható a CNN összeállításában.
A higiénia lesz talán az elkövetkezendő időszak legfontosabb kérdése. Az American Hotel & Lodging Association már fel is vázolta azokat az irányelveket, melyeket érdemes lesz követni.
A Hilton a Mayo Clinic segítségével dolgozik olyan megoldásokon, melyek biztosítanák a vendégek higiénés igényeit, így például vizsgálják, hogyan lehet fertőtlenítőszert permetezni a légtérbe anélkül, hogy az zavarná a vendégeket. A Marriott is hasonló megoldásokban gondolkodik, de már az ultraibolya fény használatát is fontolgatják.
Az említett szállodaláncok megkezdték a szállodai terek áttervezését is; a cél a vendégek és a személyzet majdnem teljes elválasztása, az érintkezésmentes szolgáltatások biztosítása.
Ez elsősorban a közösségi helyiségekre vonatkozna, recepció, lounge, egyebek; hogy a másfél méternyi ember-ember közötti távolság mindenhol betartható legyen. Ezek az új intézkedések minden bizonnyal befolyásolják a szállodatulajdonosok költségeit, de nem világos, hogy a vendégek megérzik-e majd ezeket a költségeket a szobaárban is.
Addig is, amíg ezek a teljes körű átalakítások meg nem történnek, a szállodaláncok már most is számtalan biztonsági intézkedést próbálnak bevezetni. A világ mintegy 3200 Marriott szállodájában a vendégek már mindenféle személyes kontakt nélkül vehetik igénybe a szobaszervízt. A maszkok és kesztyűk mindenütt jelen vannak már, a kéztisztítók és a fertőtlenítő törlők pedig gyakorlatilag szériafelszerelésnek számítanak.
Mindenhol jelölik már a másfél méter távolságot, a recepciónál, a lift-előcsarnokokban, a kávézókban. A liftekben pedig azt javasolják, hogy négy embernél több ne utazzon egyszerre.
Sok helyen terveznek testszkennereket, hőkamerákat alkalmazni, hogy így szűrjék ki az esetlegesen fertőzött szállóvendégeket. A new york-i Four Seasons hihetetlenül szigorú ideiglenes protokollt vezetett be már most, és április elején elkezdte az egészségügyi dolgozók foglalkoztatását is.
Egyetlen belépési pontot alkalmaznak, ahol ellenőrzik az emberek hőmérsékletét, ahol az ápolónők kérdéseket tesznek fel a vendégeknek, és csak ezek után engedélyezik a belépést bárki számára.