Kommunista tankönyv a legnépszerűbb

A könyveladási listák elején áll Japánban egy marxista tanregény. Sikere a második legnagyobb gazdaságot átjáró társadalmi feszültségeket tükrözi.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Kanikosen (A rákhalász hajó a közelálló fordítás) című regény szerzője Kobajasi Takidzsi kommunista mozgalmár, akit 1933-ban 29 éves korában halálra kínzott a rendőrség. 1929-ben megjelent elbeszélése az éhbérért dolgozó rákhalászok világában játszódik. Egy hajón készülő sztrájkról szól, és összefogásra tanítja az olvasót. A történet végére sikerül egységbe szerveződn és a legénység megdönti a szadista - kapitalista - kapitány önkényuralmát.

Kobajasi munkáját mostanáig szinte csak a marxizmussal foglalkozó eszmetörténészek ismerték. Idén aztán egy kiadó felfedezte, újra kiadta és reklámkampányt indított, amelyben a modern napszámosok, az "újszegények" rétegével kapcsolta össze a húszas-harmincas évek proletár irodalmának termékét. A kötet május óta valamennyi mérvadó japán bestsellerlistán az elsők között van. "Rokonszenv és hasonlóság, ezek itt a kulcsszavak" - mondta Toeda Hirokazu, a tokiói Vaszeda Egyetem szociológusa.

"Sokan magukra ismernek a kizsákmányolt rákhalászokban és azonosulnak velük." Toeda szerint a siker az alacsony fizetésért alkalmi munkát végző vagy részmunkaidőben foglalkoztatott réteg megjelenésére és a létbizonytalanságra vezethető vissza. A mai viszonyokra alkalmazható tanulság ugyanakkor nemigen van a regényben. Japánban évtizedek óta csökken a szakszervezetek tagsága, a baloldali pártok támogatottsága pedig jelentéktelen.

"Az olvasótábor széttöredezett, fragmentált, a rákhalászok iránti szimpátia ezért nem vezet kollektív ellenálláshoz, nagy sztrájkokhoz" - mondta Toeda. A japán munkaügyi rendszer sokáig az alkalmazottakról életük végéig gondoskodó vállalatokról, a biztonságos, "nyugdíjas" állásokról volt híres. A kilencvenes évek gazdasági válsága azonban kitermelte a határozott időre - gyakran csupán egy-egy napra, egészség- és nyugdíjbiztosítás nélkül - szerződtetett, jellemzően fiatal munkavállalók hadát.

A Koidzumi-kormány idején, 2001 és 2006 között bevezetett gazdasági reformok tovább gyorsították a folyamatot. A 2007 márciusi adatok szerint az állandó munkaviszonnyal nem rendelkező dolgozók száma 17,3 millió volt, ami 19 százalékkal magasabb az öt évvel korábbinál és 50 százalékkal több mint 1997-ben. A gazdasági visszaeséssel együtt a masszív japán középosztály is bomlásnak indult; egyre nagyobbak a jövedelmi különbségek, és a létbiztonság helyett a leszakadástól való félelem az uralkodó életérzés a pályájuk elején álló fiatalok és a nyugdíjkorhatár felé közelítő idősebbek körében egyaránt.

A kiadó szerint az új kultuszregény olvasóinak 30 százaléka huszonéves, harmaduk 30 és 50 közötti, 30 százalék pedig az ötvenes korosztályba tartozik. Korábban a hasonló művek olvasótábora döntően diák vagy nyugdíjas volt. "Ez a regény olyan, mint egy álom" - mondta Fudzsira Szota, egy 27 éves marketinges, aki nemrég fejezte be a könyvet. "Az emberek összefognak, együtt harcolnak és győznek. Nem hiszem, hogy ez megvalósítható lenne a mai világban. Túlságosan sokfélék vagyunk, és nincsen olyan ügy, amely összeköt mindenkit. Nem olyan egyszerű már az élet, mint a regényben."

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo