A 2004. első negyedévében készült felmérés célcsoportját a legalább tíz főt foglalkoztató társas gazdálkodó szervezetek alkották. A felmérés során 512 telefonos interjú készült, amelyet a cég munkatársai a cégek első számú vezetőivel, illetve a társaságok gazdasági vezetőivel készítettek el.
A felmérés alapján kiderült, hogy az EU-csatlakozással kapcsolatban minden második cég minőségi tanúsítványt szerzett be. Közel ugyanilyen arányt képviseltek azok a vállalkozások, amelyek oktatást tartottak a munkavállalóik számára. Ennél valamelyest kisebb részt (kétötöd) képviseltek azok a cégek, amelyeknél a csatlakozást figyelembe vették a vállalati stratégia kidolgozása kapcsán, illetve valamilyen fejlesztést hajtottak végre az informatikai rendszerükben.
A felkészülés akadályai között a cégvezetők a legfőbb okként a tájékoztatás hiányát jelölték meg. Ide tartozik a megkérdezettek 25 százaléka. Érdekes adat, hogy a nagyvállatok irányítói között az információhiányban szenvedők aránya kétszer akkorára tehető, mint a közép vállaltok esetében. A vállalkozások valamivel több mint 10 százalékának megoldhatatlan feladat az elavult eszközpark lecserélése. Ugyanakkor a felmérés szerint a jogszabályok alkalmazása, megfelelősége nem okoz gondot a cégeknek. Ugyanis a cégvezetők alig húsz százaléka nyilatkozott úgy, hogy az uniós megfelelőségük legfőbb gátja valamely jogszabály hiánya.
A hazai cégvezetők informálódási szokásaira az a jellemző, hogy átlagban 4-5 forrást vesznek igénybe. A vállaltvezetők főként a napilapokból tájékozódnak. Ide tartozik a válaszadók 74 százaléka. A nagyvállalatok vezetői főként az üzleti lapokat tartják mértékadónak, a tévé, illetve a rádió körükben háttérbe szorul. E két utóbbi9 forrásból csupán alig több mint ötven százalékuk tájékozódik.
A Bell Research vezető tanácsadója, Sugár Mihály szerint kissé meglepő, hogy kifejezetten a csatlakozással összefüggő hírforrások a tájékozódási szamárlétra aljára szorultak. Úgy tűnik, hogy ezeknek a forrásoknak sem a minősége, sem a mennyisége nem éri el a vállalatvezetők ingerküszöbét. A teljes mintának 58 százaléka elégedett, míg 13 százaléka elégedetlen az ilyen forrásokból származó információk mennyiségével, illetve minőségével.
Kevés EU-hírhez jutnak a cégvezetők
A hazai cégek egyharmada semmilyen konkrét lépést nem tett az uniós csatlakozással kapcsolatban. Legalábbis ez derül ki a BellResearch, valamint a Figyelő közös felméréséből. Az adat meglepő, mert ugyanakkor a tíz honi gazdasági döntéshozóból kilenc úgy vélekedett, hogy cége közepesen felkészült a csatlakozásra. A nagyvállalatoknál ugyanez az arány 85 százalékra tehető.
Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte
Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók
Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői
Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa
A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.