Hogyan oldják meg a magyarok a nagyobb összegű kiadásokat?

A 25-54 év közötti lakosság közel fele tervez nagyobb összegű vásárlást a következő fél évben és jelentős többségük úgy gondolja, hogy ezeket a kiadásokat nagyon alaposan megfontolja.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Eurostat kimutatása alapján 2021 harmadik negyedévéhez képest a negyedik negyedévben a magyar háztartások rendelkezésre álló jövedelme valamelyest növekedett, míg a megtakarításaik kicsivel csökkentek. Ugyanakkor a 25-54 év közötti magyar lakosság 47 százaléka tervez nagyobb értékű, 500 ezer forint feletti kiadással a következő hat hónapban, derül ki az OTP Bank számára készített friss kutatásából, melyben a lakosság nagyobb kiadásokkal kapcsolatos döntéseit és ezek finanszírozását, valamint a tárgyakhoz való viszonyát vizsgálták.

Ha elromlik, szervizeljük (Fotó: Depositphotos)

Nehéz döntés

A felmérés eredményei alapján a megkérdezettek jelentős többsége, 80 százaléka, nehezen dönt és alaposan átgondolják az ilyen mértékű kiadásokat. A válaszadók körülbelül negyede (26 százalék) véli úgy, hogy hirtelen keletkezett nagyobb kiadásaik teljes összegét képesek lennének saját megtakarításaikból finanszírozni. 57 százalék nyitott arra, hogy általában, nagyobb összegű kiadások esetén személyi kölcsön segítségével fedezzék a költségeket.

Változatos képet mutat az, hogy milyen beruházást finanszíroznánk a felvett hitelösszegből, a legtöbben személygépkocsit vásárolnának, de jellemző az is, hogy háztartási gépekre, nagyobb értékű bútorokra vagy éppen családi eseményekre (esküvő, temetés) tervezik hitel felvételét.

„Nagyobb értékű háztartási gépeket az emberek nagy többsége (82 százalék) próbálná meg legalább egyszer megjavítani, azonban ha másodszor is elromlik, már csak az emberek fele vinné el újra szervízbe. Ebből is látszik, hogy vannak esetek, amikor hiába tervezik előre kiadásaikat az emberek egy gyors, megbízható és kényelmes megoldásra lesz szükségük, ha egy hirtelen felmerülő problémát kell megoldaniuk. A pandémia hatására felerősödött a gyorsaság és a digitális ügyintézés iránti igény az ügyfelek részéről a fogyasztási hitelezés területén is” – tette hozzá Györkei Krisztián, az OTP Bank fogyasztási hitelek termékfejlesztési vezetője.
A kutatás külön kitért a ragaszkodás jelenségére, hogy mennyire nehezen válnak meg a megkérdezettek a régi, elhasználódott tárgyaiktól. A kis értékű háztartási eszközök esetén nagy hajlandóságot mutattak arra, hogy meghibásodás után egyből újat vegyenek. Mindössze 15 százalék nyilatkozott úgy, hogy addig próbálkoznak a javíttatással, amíg azt nem mondják a gép menthetetlen. Azonban más a helyzet a bútorok esetében, ha cserélni szeretnék, mert kopottak, vagy nem tetszik már nekik. Nehezen szánják rá magukat új bútor vásárlására, azonban ennek nem a ragaszkodás, hanem a takarékosság a fő oka. Ez már egy nagyobb összegű kiadás lenne, ami alaposabb tervezést igényel.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo