Három év börtön internet-kalózoknak

Az a több mint hárommillió olasz, aki illegálisan tölt le az internetről zenét, filmet, játékot, vagy szoftvert, a jövőben három év börtönt kockáztat. A felhasználók egynegyede egyébként úgy gondolja, hogy a netes fájlcserélés legális üzlet.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az 1500 kiadót tömörítő Nemzetközi Zenei Szövetség (FPI) adatai szerint Olaszországban 3,3 millió ember érintett az illegális fájlcserélő mozgalomban. Ráadásul 25 százalékuk úgy vélekedik, hogy az internetről letöltött zenék, filmek és szoftverek cseréje jogszerű. Nem jobb a helyzet Németországban sem. Ott 2003-ban csupán 39 millió adathordozót értékesítettek, míg az illegális letöltések száma meghaladta a 602 millió darabot.

Az „internet-kalózok” jelentős bevételkiesést okoznak a szakmának. Néhány éve még csupán a zenei kiadóknak 40 milliárd eurós bevétele volt világszerte. A jogszerűtlen letöltések számának, illetve a fájcserélő mozgalom térhódításának következtében ez mostanra 32 milliárd euróra apadt. Az illegális mozgalom gyors növekedése részben a szélessávú internet elterjedésének is köszönhető. Hiszen egy-egy átlagos hosszúságú filmet immár akár kevesebb, mint félóra alatt is le lehet tölteni.

A most életbe lépett olasz szabályozás a kalózokat akár három év börtönnel is fenyegeti. A május végéről datálódó szabályozás egyébként összhangban az Európai Unió ajánlásaival. Az EU két éves határidőt szabott meg a tagállamoknak, hogy beillesszék nemzeti jogszabályaikba a „digitális tolvajok” ellen szóló közösségi ajánlást. Ugyanakkor nem okozott osztatlan elismerést a szigorú szabályozás. A Milánói Állami Egyetem jogprofesszora, Giovanni Ziccardi egyenesen úgy vélekedett, hogy a jogszabály károsan befolyásolja az adatok interneten történő szabad áramlását. Szerinte a törvény sokkal inkább a film- és zeneforgalmazók jogait védi, semmint az információhoz jutás állampolgári jogát.

Talán ez a vélekedés is hozzájárult ahhoz, hogy egyre több nagy cég keresi annak a módját, hogyan lehetne törvényessé tenni az internetes letöltéseket. A már idézett FPI adata szerint manapság már száz olyan oldal van, amely jogszerűen kínál letölthető tartalmakat. Egy évvel korábban még csak 20 ilyen szájtról volt a szövetségnek tudomása. Egyike ezeknek a Boungiorno Vitaminic, ahonnan – fizetés ellenébe – négyezer dal tölthető le. Az oldal hat uniós tagállamból érhető el. Természetesen a legális kereskedelem terjedését az is elősegíti, hogy egyre nagyobb a nyomás a aklózokon. A közelmúltban ugyanis letartóztattak egy harmincöt éves kalózt, aki 17 ezer illegálisan készített zenei cédét, illetve DVD-ét értékesített.

Az EU mindezek ellenére jelentős lemaradásban van az Amerikai Egyesült Államokhoz képest. Az USÁ-ban ugyanis már 1998-ban elfogadták azt a szövetségi törvényt, amely öt év börtönnel fenyegeti az illegálisan letöltött tartalmak forgalmazóit.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo