Gyenge lábakon az olaszok

Olaszország GDP-je 2005 harmadik negyedévében 0,3%-kal nőtt, s ez végre megszakította a 2001 óta tartó negatív trendet. Versenyképessége a nemzetközi piacokon viszont változatlanul gyengül. Az olaszok viszont ennek ellenére utaznak - Magyarországra is.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Európa tizennegyedik legnagyobb és hatodik legnépesebb állama, Olaszország gazdasága évek óta rosszul teljesít, amit ma már nem lehet csupán a világgazdaság stagnálásával magyarázni. A 2001-es recesszió elmúltával a nyugat-európai országok szinte kivétel nélkül újra talpraálltak, az olasz gazdaság azonban változatlanul gyenge lábakon áll. 2005 második negyedévétől mérsékelt fellendülés mutatkozott, a makrogazdasági adatokban azonban nem következett be számottevő változás.

Az ország GDP-je 2005 harmadik negyedévében csupán 0,3%-kal nőtt, bár ez végre megszakította a 2001 óta tartó negatív trendet. A problémák hátterében az elmúlt időszakban két gazdasági folyamat áll: a kivitel csökkenése, valamint a hagyományos fogyasztási cikkek termelésében tapasztalható hosszú távú stagnálás. A déli régiók foglalkoztatási problémája továbbra sem megoldott, az ország déli része érezhetően szegényedik. Ezzel párhuzamosan Olaszország versenyképessége a nemzetközi piacokon gyengül, jelenleg a világ versenyképességi rangsorában a 47. helyen áll.

Olasz-magyar gazdasági kapcsolatok

Olaszország viszont kiemelt helyet foglal el Magyarország külkereskedelmi partnereinek sorában. 2005 első kilenc hónapjában kivitelünkben a harmadik, míg behozatalunkban a negyedik legfontosabb partner volt. Exportunk 2004-től kezdve jelentősen nő, míg importunk kismértékben csökken, így 2005 első nyolc hónapjának árucsere forgalmi mérlege kismértékű aktívumot mutat. Magyarországon 2400 olasz érdekeltségű vállalat van, nagyrészt a kereskedelmi és a szolgáltatási szektorban. 2004-ben 19,7 millió euró olasz közvetlen tőkebefektetés érkezett Magyarországra, a befektetések kumulált értéke pedig megközelíti a 2 milliárd eurót.

Az utazásról nem mondanak le

A gazdasági nehézségek ellenére az olaszok nem mondanak le az utazásról. - derült ki a Magyar Turizmus Rt. "A hónap küldő országa" rendezvénysorozatának mai prezentációján. A fogadó országként is jelentős Olaszország 2004-ben a világ hatodik legtöbbet utazó és költő küldő országa volt. 100 lakosra 35 külföldi utazás jött, s emellett a belföldi turizmus is jelentős. 2004-ben 204 millió vendégéjszakát töltöttek saját országukban kereskedelmi szálláshelyeken, ami azt jelenti, hogy minden lakosra 3,5 vendégéjszaka jutott.

#page#

A külföldi utazások 88,4%-a Európába irányult 2004-ben, a nyaralások átlagos tartózkodási ideje10 nap volt, ami kismértékű csökkenés. Jelentősebben csökkent viszont az 1-3 napos utazások száma, és aránya az összforgalomból.

Olasz turisták Magyarországon

Magyarország vonzereje viszont nem csökkent az olaszok szemében. 2000 és 2004 között a vendégforgalom minden mutatójában növekedést regisztrálhattunk. 2005-ben azonban bár a látogatószám 12%-os növekedést mutatott (689 ezer olasz látogatóval), ám a turisták (-3,4%) és a vendégéjszakák (-1,9%) számában kis mértékű csökkenés volt tapasztalható. Az olasz turisták döntő többsége (90%) szállodában száll meg nálunk, a legkedveltebb úti célok: Budapest, Nyugat-Dunántúl és a Balaton.

Bár az olaszok 56%-a rendszeres internetező, utazási információgyűjtésre csak 10%-uk használja egyelőre a világhálót. S bár egyelőre csupán az utazók 5%-a használja az Internetet foglalásra is, azonban 2002 és 2004 között hatszorosára nőtt az on-line foglalások száma, összességében 20 milliárd eurós bevételt generálva az ágazatban. Erre a tendenciára figyelve egyre több olasz utazásszervező tér át az internetes foglalási rendszerekre.

Az Olaszországban működő 270 tour operatorból (utazásszervező) 167-ben szerepel Magyarország is, mint úti cél, útjaikat több, mint 10 ezer utazási iroda értékesíti. - mondta Obrofta Anita, az MT Rt. milánói irodájának vezetője. A hazai turisztikai szolgáltatóknak egyre több lehetőségük lesz kapcsolódni a képviselet website-hoz, mely mind tartalmában, mind arculatában teljesen megújult az elmúlt évben.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo