"Elegem van és pénz akarok!"

Sok tekintetben máshogy élünk, mint uniós társaink, ami részben annak is köszönhető, hogy lényegesen kevesebbet költhetünk magunkra - egyelőre.

A hazai fogyasztók vásárlóereje az uniós átlag mindössze hatvan-hatvanöt százalékát éri el, a legnagyobb értéket Svájcban, Svédországban és Luxembourgban mérték - mondta el Kozák Ákos, a GKF Hungária ügyvezető igazgatója a "Magyarok a piacon" elnevezésű konferencián. Az elemzők becslései szerint 2015 érhetjük el a hetvenöt százalékot, míg reálisan 2025-ra költhetünk annyit, mint egy átlag EU-s polgár. Lehet, hogy ennek is köszönhető, hogy a magyarok nyolcvan százaléka szerint visszafogottan kellene élnünk, míg csak húsz százalék nyilatkozott úgy, hogy úgysem tudjuk mit hoz a holnap, ezért inkább költekezzünk.

Amíg a fejlett piacokon az idő jelenti a luxust, addig nálunk az anyagi szempontok a legfontosabbak - folytatta Kozák Ákos. Ilyen tekintetben éles differenciát lehet tenni kelet és nyugat-Európa között, mint ahogy például abban is, hogy a Lajtán túl kétszer olyan fontos a jó minőségű étel fogyasztása. Ezzel szemben mi sokkal inkább szeretnénk szép bútorokkal berendezni a lakásunkat, aminek magyarázata, hogy itthon még mindig sokat számít ki, hogyan jelenik meg, milyen autóban ül - kommentálta a statisztikai adatokat az ügyvezető igazgató.

Boldogtalanok vagyunk

Az európai átlaghoz képest nemcsak a vásárlóerőben van különbség, hanem a boldogságérzetben is, hiszen amíg az EU 25-ök mindegyikében nyolcvan százalék felett van azok aránya akik úgy nyilatkoztak, hogy boldogan élnek az adott országban, addig Magyarországon csak 59 százalék válaszolt igennel arra a kijelentésre, hogy "boldog vagyok, hogy ebben az országban élhetek".

A hazai fogyasztók ennek megfelelően az inflációtól és a magas áraktól félnek a leginkább, a második helyet a megélhetés foglalja el, míg a dobogó harmadik fokán a gazdasági pangás és a munkanélküliség szerepel - mondta el Kozák Ákos. A következő három helyet a bűnözés, az egészségügy és a környezetvédelem foglalja el, míg viszonylag kevésbé félünk a kábítószer fogyasztástól, a terrorizmustól, vagy az oktatás minőségének hiányosságaitól.

Mi is beleszólhatunk a piac alakulásába

Mára már eljutottunk oda, hogy a vásárlók irányítanak, nem vagyunk passzív fogyasztók, ami külföldön már olyannyira elterjedt, hogy akár cégeket is képes megbuktatni a vevőközönség - folytatta előadását Kozák Ákos. Ez annak köszönhető, hogy az utóbbi években egyre több információt kaptunk és ezzel párhuzamosan mi is egyre inkább segítjük a cégeket információk átadásával. Példaként említette, hogy egy osztrák internetes szállodaoldalon több mint ötszázezer hozzászólás érkezett már arról, hogy hogyan érezték magukat a vendégek.

Ide tartozik, hogy a kutatások szerint egyre inkább elutasítjuk az agresszív kampányokat, ha ilyet látunk, akkor nagy eséllyel nem veszünk az adott áruból. Szeretjük viszont a márkás, high tech termékeket, hiszen a magyarok fele csak ismert márkát vásárol. Érdekesség, hogy amíg nyugaton sok helyen hatvan-hetven százalék körül van azok aránya, akik szerint high tech termékek nagy részre "gagyi", addig itthon csak a vásárlók kevesebb mint egynegyede gondolja így.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo