"Elegem van és pénz akarok!"

Sok tekintetben máshogy élünk, mint uniós társaink, ami részben annak is köszönhető, hogy lényegesen kevesebbet költhetünk magunkra - egyelőre.

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai fogyasztók vásárlóereje az uniós átlag mindössze hatvan-hatvanöt százalékát éri el, a legnagyobb értéket Svájcban, Svédországban és Luxembourgban mérték - mondta el Kozák Ákos, a GKF Hungária ügyvezető igazgatója a "Magyarok a piacon" elnevezésű konferencián. Az elemzők becslései szerint 2015 érhetjük el a hetvenöt százalékot, míg reálisan 2025-ra költhetünk annyit, mint egy átlag EU-s polgár. Lehet, hogy ennek is köszönhető, hogy a magyarok nyolcvan százaléka szerint visszafogottan kellene élnünk, míg csak húsz százalék nyilatkozott úgy, hogy úgysem tudjuk mit hoz a holnap, ezért inkább költekezzünk.

Amíg a fejlett piacokon az idő jelenti a luxust, addig nálunk az anyagi szempontok a legfontosabbak - folytatta Kozák Ákos. Ilyen tekintetben éles differenciát lehet tenni kelet és nyugat-Európa között, mint ahogy például abban is, hogy a Lajtán túl kétszer olyan fontos a jó minőségű étel fogyasztása. Ezzel szemben mi sokkal inkább szeretnénk szép bútorokkal berendezni a lakásunkat, aminek magyarázata, hogy itthon még mindig sokat számít ki, hogyan jelenik meg, milyen autóban ül - kommentálta a statisztikai adatokat az ügyvezető igazgató.

Boldogtalanok vagyunk

Az európai átlaghoz képest nemcsak a vásárlóerőben van különbség, hanem a boldogságérzetben is, hiszen amíg az EU 25-ök mindegyikében nyolcvan százalék felett van azok aránya akik úgy nyilatkoztak, hogy boldogan élnek az adott országban, addig Magyarországon csak 59 százalék válaszolt igennel arra a kijelentésre, hogy "boldog vagyok, hogy ebben az országban élhetek".

A hazai fogyasztók ennek megfelelően az inflációtól és a magas áraktól félnek a leginkább, a második helyet a megélhetés foglalja el, míg a dobogó harmadik fokán a gazdasági pangás és a munkanélküliség szerepel - mondta el Kozák Ákos. A következő három helyet a bűnözés, az egészségügy és a környezetvédelem foglalja el, míg viszonylag kevésbé félünk a kábítószer fogyasztástól, a terrorizmustól, vagy az oktatás minőségének hiányosságaitól.

Mi is beleszólhatunk a piac alakulásába

Mára már eljutottunk oda, hogy a vásárlók irányítanak, nem vagyunk passzív fogyasztók, ami külföldön már olyannyira elterjedt, hogy akár cégeket is képes megbuktatni a vevőközönség - folytatta előadását Kozák Ákos. Ez annak köszönhető, hogy az utóbbi években egyre több információt kaptunk és ezzel párhuzamosan mi is egyre inkább segítjük a cégeket információk átadásával. Példaként említette, hogy egy osztrák internetes szállodaoldalon több mint ötszázezer hozzászólás érkezett már arról, hogy hogyan érezték magukat a vendégek.

Ide tartozik, hogy a kutatások szerint egyre inkább elutasítjuk az agresszív kampányokat, ha ilyet látunk, akkor nagy eséllyel nem veszünk az adott áruból. Szeretjük viszont a márkás, high tech termékeket, hiszen a magyarok fele csak ismert márkát vásárol. Érdekesség, hogy amíg nyugaton sok helyen hatvan-hetven százalék körül van azok aránya, akik szerint high tech termékek nagy részre "gagyi", addig itthon csak a vásárlók kevesebb mint egynegyede gondolja így.

Véleményvezér

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo