Drágul is, meg nem is

A drágulás tényének bejelentés mellett kedvezmények is szerepelnek a közlekedési tarifarendszerről szóló minisztériumi közleményben.

A kormány 2006. decemberében a közösségi közlekedés reformjáról szóló határozatában rendelkezett a helyközi közösségi közlekedés középtávú átalakításáról. E folyamatnak részét képezi a helyközi közösségi közlekedés utazási kedvezmény- és tarifarendszerének megváltoztatása. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a kormányhatározat ütemtervének megfelelően, 2007. május 1-jétől az utazási kedvezmények társadalmi egyeztetéseinek eredményeire építő új rendszert vezet be. Az átalakításnál a tárca arra törekedett, hogy az új kedvezményrendszer megfeleljen a kedvezményezettek utazási szokásainak, a helyközi személyszállítás összehangolása követelményeinek, valamint figyelembe vette a költségvetésben erre a célra rendelkezésre álló forrásokat. Az átalakítás az egyszerűsítést és az indokolatlan kedvezmények megszüntetését szolgálja.  

Szintén május 1-jétől kerül sor a helyközi közlekedési tarifák egységesítésére és az egységes díjövezeti rendszer bevezetésére is. Ennek célja többek között a különböző közlekedési eszközökön utazók közötti indokolatlan különbségek megszüntetése. A GKM az utazási kedvezményrendszer átalakítására irányuló elképzelésekről széles körű társadalmi egyeztetést folytatott az érintett társadalmi csoportok (diákok, hallgatók, nyugdíjasok, fogyatékkal élők, közalkalmazottak) főbb érdekképviseleti szervezeteivel.

A fogyatékkal élő személyek érdekvédelmi szervezeteivel folytatott egyeztetés eredményeként 2007. május 1-jétől a fogyatékkal élők a helyközi közlekedésben egységesen - a korábbi differenciált, de összességében kisebb mértékű kedvezmény helyett - 90 százalékos jegyvásárlási kedvezményt érvényesíthetnek, míg a helyi közlekedést díjmentesen vehetik igénybe. Ezek a kedvezmények a súlyosan fogyatékos személyek kísérőire is kiterjednek, akik ezt megelőzően nem részesültek ebben. A súlyosan fogyatékosok számára egyúttal 90 százalékos bérletkedvezményt is bevezet a tárca. Ez részükre előnyös, hiszen eddig nem válthattak semmilyen kedvezményes bérletet.

A május 1-jétől életbe lépő kedvezményrendszer a nyugdíjasok, valamint a 65 éven felüli személyek számára változatlan lehetőségeket biztosít. A 65 éven felülieket továbbra is ingyenesség illeti meg. A költségvetési intézményeknél dolgozók maximum évente összesen 12 alkalommal vehetik igénybe az 50 százalékos kedvezményt menettérti útra. Jelentős változás azonban, hogy a kedvezménnyel az eddigi kizárólagos vasúti közlekedés mellett, a továbbiakban a helyközi autóbusz-közlekedésben és a HÉV-en is ugyanilyen kedvezményben részesülnek.

A tanulók és a szülők érdekképviseleti szerveivel, valamint a felsőoktatásban résztvevő hallgatók képviselőivel folytatott egyeztetések során a következő konszenzus született:

Jegyvásárlás esetén:

- a nappali tagozatos tanulók a középiskola végéig 50 százalékos kedvezményt érvényesíthetnek bármely célállomás felé,

- a nappali és esti tagozatos hallgatóknak ugyancsak 50 százalékos  kedvezmény jár bármely célállomás felé,

- a levelező tagozatos tanulók és hallgatók az oktatási intézmény és a lakóhely között 50 százalék kedvezményre jogosultak.

Bérletvásárlás esetén:

- a tanulók a középiskola befejezéséig egységesen 90 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe a lakóhely és az iskola között, ami az autóbuszos bérletek árának további csökkenését eredményezi,

- a nappali tagozatos tanulók a középiskola végéig egy újfajta bérlettípust vehetnek igénybe, amely a lakóhely és az iskolán kívüli bármely relációban 67,5 százalékos bérletkedvezményt jelent. Ez a bérletfajta lehetővé teszi, hogy a tanulók - a lakóhely és az iskola közötti közlekedés mellett -  a különórákra, sport és egyéb szabadidős foglalkozásokra is jelentős bérletkedvezménnyel utazzanak,

- a felsőoktatásban tanuló nappali és esti tagozatos hallgatókat a társadalmi vitára bocsátott elképzeléshez képest jelentősen nagyobb, 67,5 százalékos kedvezmény illeti meg a lakóhely és az iskola között.

Az utazási kedvezményekben a korábbiakhoz képest változást jelent, hogy a vasúton, autóbuszon, illetve HÉV-en utazók jegy- és bérletkedvezménye egységessé válik.

Május 1-jétől az autóbuszjegyek ára átlagosan 4 százalékkal, a vonatjegyeké pedig 17 százalékkal emelkedik.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo