A kormány 2006. decemberében a közösségi közlekedés reformjáról szóló határozatában rendelkezett a helyközi közösségi közlekedés középtávú átalakításáról. E folyamatnak részét képezi a helyközi közösségi közlekedés utazási kedvezmény- és tarifarendszerének megváltoztatása. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a kormányhatározat ütemtervének megfelelően, 2007. május 1-jétől az utazási kedvezmények társadalmi egyeztetéseinek eredményeire építő új rendszert vezet be. Az átalakításnál a tárca arra törekedett, hogy az új kedvezményrendszer megfeleljen a kedvezményezettek utazási szokásainak, a helyközi személyszállítás összehangolása követelményeinek, valamint figyelembe vette a költségvetésben erre a célra rendelkezésre álló forrásokat. Az átalakítás az egyszerűsítést és az indokolatlan kedvezmények megszüntetését szolgálja.
Szintén május 1-jétől kerül sor a helyközi közlekedési tarifák egységesítésére és az egységes díjövezeti rendszer bevezetésére is. Ennek célja többek között a különböző közlekedési eszközökön utazók közötti indokolatlan különbségek megszüntetése. A GKM az utazási kedvezményrendszer átalakítására irányuló elképzelésekről széles körű társadalmi egyeztetést folytatott az érintett társadalmi csoportok (diákok, hallgatók, nyugdíjasok, fogyatékkal élők, közalkalmazottak) főbb érdekképviseleti szervezeteivel.
A fogyatékkal élő személyek érdekvédelmi szervezeteivel folytatott egyeztetés eredményeként 2007. május 1-jétől a fogyatékkal élők a helyközi közlekedésben egységesen - a korábbi differenciált, de összességében kisebb mértékű kedvezmény helyett - 90 százalékos jegyvásárlási kedvezményt érvényesíthetnek, míg a helyi közlekedést díjmentesen vehetik igénybe. Ezek a kedvezmények a súlyosan fogyatékos személyek kísérőire is kiterjednek, akik ezt megelőzően nem részesültek ebben. A súlyosan fogyatékosok számára egyúttal 90 százalékos bérletkedvezményt is bevezet a tárca. Ez részükre előnyös, hiszen eddig nem válthattak semmilyen kedvezményes bérletet.
A május 1-jétől életbe lépő kedvezményrendszer a nyugdíjasok, valamint a 65 éven felüli személyek számára változatlan lehetőségeket biztosít. A 65 éven felülieket továbbra is ingyenesség illeti meg. A költségvetési intézményeknél dolgozók maximum évente összesen 12 alkalommal vehetik igénybe az 50 százalékos kedvezményt menettérti útra. Jelentős változás azonban, hogy a kedvezménnyel az eddigi kizárólagos vasúti közlekedés mellett, a továbbiakban a helyközi autóbusz-közlekedésben és a HÉV-en is ugyanilyen kedvezményben részesülnek.
A tanulók és a szülők érdekképviseleti szerveivel, valamint a felsőoktatásban résztvevő hallgatók képviselőivel folytatott egyeztetések során a következő konszenzus született:
Jegyvásárlás esetén:
- a nappali tagozatos tanulók a középiskola végéig 50 százalékos kedvezményt érvényesíthetnek bármely célállomás felé,
- a nappali és esti tagozatos hallgatóknak ugyancsak 50 százalékos kedvezmény jár bármely célállomás felé,
- a levelező tagozatos tanulók és hallgatók az oktatási intézmény és a lakóhely között 50 százalék kedvezményre jogosultak.
Bérletvásárlás esetén:
- a tanulók a középiskola befejezéséig egységesen 90 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe a lakóhely és az iskola között, ami az autóbuszos bérletek árának további csökkenését eredményezi,
- a nappali tagozatos tanulók a középiskola végéig egy újfajta bérlettípust vehetnek igénybe, amely a lakóhely és az iskolán kívüli bármely relációban 67,5 százalékos bérletkedvezményt jelent. Ez a bérletfajta lehetővé teszi, hogy a tanulók - a lakóhely és az iskola közötti közlekedés mellett - a különórákra, sport és egyéb szabadidős foglalkozásokra is jelentős bérletkedvezménnyel utazzanak,
- a felsőoktatásban tanuló nappali és esti tagozatos hallgatókat a társadalmi vitára bocsátott elképzeléshez képest jelentősen nagyobb, 67,5 százalékos kedvezmény illeti meg a lakóhely és az iskola között.
Az utazási kedvezményekben a korábbiakhoz képest változást jelent, hogy a vasúton, autóbuszon, illetve HÉV-en utazók jegy- és bérletkedvezménye egységessé válik.
Május 1-jétől az autóbuszjegyek ára átlagosan 4 százalékkal, a vonatjegyeké pedig 17 százalékkal emelkedik.