Budapesten kóstol a világ

Bor(világkongresszus)ban az igazság - a 11-én kezdődő budapesti rendezvényen nagy lépést tehet a tényleges világhír felé a hazai borászat.

Csak az óriás szőlőültetvényekkel rendelkező óriásbirtokokkal nem lehet felvenni a versenyt, minden más termelőnél minőséggel, szaktudással jobbak vagyunk, s most már, hogy a belviszályok is elmúlóban vannak, egyre kell koncentrálniuk a magyar borászat szereplőinek arra, hogy a világhírt minden eszközzel elérjük - hangzott Gráf József sajtótájékoztatón elmondott "útravalója". Az agrártárca vezetője abból az alkalomból kereste a nyilvánosságot, hogy beharangozza a június 11-én kezdődő és egy héten át tartó világkonferenciát, melynek Magyarország és a magyar borász szakma a házigazdája.  A miniszter elég sikeresen tömörítette a kifelé is, befelé is szánt üzenetet, azt, hogy a szakma vélhetően tényleg megbékélt saját magával is, a jogalkotóval is, s egyáltalán nem véletlen, hogy páratlanul nagy nemzetközi érdeklődés övezi a magyar kormányfő által megnyitandó világrendezvényt. Gráf József nem a kongresszusnak, hanem a honi szőlőbirtokok tulajdonosainak pedig azt adta hírül, hogy 2008-ban már kihasználhatják a szakma számára kiírandó pályázatokat, az agrártárca pedig jó okkal bízik benne, a második generációs technológiafejlesztés időszaka jöhet el így, a közforrásokat is bevonni kész borászatok jóvoltából.

Magáról az egyhetes - a kongresszusi központ nagy és számos kis termében, valamint Budafokon, Tokajban és Sárospatakon kisérő rendezvények formájában sorra kerülő - kongresszusról már tudható, hogy 600 résztvevő jelezte részvételi szándékát. Mar azt is tudni lehet, hogy legkevesebb 310 előadás hangzik el, további 150 pedig a szekciók közönségének szól. A meghirdetett mottót - az integrálódó borvilágot - Botos Péter Ernő, az FVM Szőlészeti és Borászati Kutató Intézet főigazgatója azzal magyarázta a sajtótájékoztatón, hogy egyszerre kell jelen lenni a lokális piacon és a globalizálódás sem kerüli el a borászatot, annak kereskedelmi hátterét, kivált, mert a hipermarketek igen nagy és univerzális szeletet szereztek meg az üzleti tevékenységből.

A sajtótájékoztató második, de nem mellékes, sőt protokolláris programja a 3. VinAgora Botrytis & Sweet Selection nemzetközi borverseny elért magyar sikereknek az ismertetésében öltött testet. Az  áprilisban a Gróf Degenfeld Szőlőbirtok tarcali pincészetében megrendeztett  borversenyre 12 országból 170 borminta érkezett. A természetes édes és késői szüretelésű, a botrytizált fehér, és vörös, borokat, a jégborokat, az erősített borokat, a 15 évnél idősebb évjáratú borkülönlegességeket  21 főből álló bíráló bizottság  értékelte. A 68 külföldi borminta közül egy nagy aranyérmet nyert, kilenc aranyérmet és tizenhárom ezüstérmet kapott. A nagy aranyérmes bor Spanyolországból érkezett, négy aranyérmet nyertek a dél-afrikai borok, kettőt a németországi, egyet-egyet a horvátországi, olaszországi, szlovákiai borok.  A magyar borok - 102 magyar borminta - szép sikereket értek el: 12 aranyérmet és 19 ezüstérmet nyertek. A bíráló bizottság az aranyérmes borok közül kiválasztotta a verseny TOP 10-es listáját is és ebben  5 magyar bor szerepel: a Chateau Dereszla Aszúeszencia 2002 (Dereszla Kft.), a Tokaj Muscat Lunel Aszúeszencia 1994 (Pauleczki-Vin Szőlőbirtok és Pincészet Kft.), a Tokaji Aszú "Lapis" 6 puttonyos 2002 (Királyudvar Kft.), a Tokaji Aszú 6 puttonyos 2000 (Fitomark-94 Kft.) és a Tokaji Aszúeszencia 2003 (Puklus Pincészet). A Nagy Aranyérmet nyert bor: a spanyolországi Badegas Tara Albala, S.L. cég által küldött Don.P.X.Gran Reserva lett.

Véleményvezér

Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.
Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo