A pozitív és negatív viszonosság egymástól független vonások. Egyesek inkább pozitívan viszonoznak, mások inkább negatívan, megint másokról pedig mindkettő elmondható. A bonni és maastrichti kutatók azt akarták kideríteni, hogy ezek a jellemvonások hogyan hatnak a sikerre és elégedettségre. Ehhez a Német Gazdaságkutató Intézet felméréseire támaszkodtak, amelyek keretében évi mintegy húszezer embert kérdeznek meg különböző témákról.
A kutatók ezeket az adatokat más felmérések eredményeivel állították párhuzamba. Eközben több érdekes összefüggésre bukkantak: a német lakosságban igen elterjedt az "amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten" beállítottság - magyarázza Armin Falk, bonni közgazdász. "Egy vacsorameghívásra visszahívással reagálunk. Fordított esetben pedig a gonoszkodásokért is ugyanazzal fizetünk."
Átlagosan gyakrabban kell kudarcokat elszenvednie annak, aki a sértések vagy igazságtalanság hatására gyorsan a bosszúba menekül, tehát "negatív-viszonzó". A vizsgálat szerint a negatív-viszonzó emberek "nagyon gyakran" munkanélküliek. Aki azonban pozitív-viszonzó módon egy szívességet hasonlóval viszonoz, munkahelyén átlagban többet túlórázik, igaz csak akkor, ha a fizetését is megfelelőnek érzi - mondja Thomas Dohmen, a maastrichti egyetem munkatársa. Az ilyen emberek ezenkívül általában jobban is kerestek.