Beszállítói klaszter ajánlja magát az egymillió autó gyártóinak

Autóipari beszállítói reményekkel és multicégek számára is észrevehető méretű, szervezettségű klaszterrel lép színre Kelet-Szlovákia, Kárpátalja és Zemplén több fejlesztési ügynöksége, ipari parkja, egyetemi intézménye. A hármashatármenti térségben megpályázott pénzekkel, közös infrastruktúrával kívánják a helyi vállalkozásokat versenyképessé tenni.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem egyebet tűzött maga elé célként a november 19-én hivatalosan is megalakuló Kárpátok Beszállítói Klaszter, mint a beszállítói képesség javítását, illetve a térség új, s persze meglévő ipari, kereskedelmi és logisztikai vállalkozásai együttműködési hálózatának kialakítását, majd pedig az együttműködés hatékonyságának növekedését. A szerveződést előkészítő és természetesen alapító Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány igazgatójától, Juhász Istvántól tudjuk: a klaszterről szóló megállapodást magyar, szlovák és ukrán fejlesztési ügynökségek, ipari parkok vállalkozásokat támogató intézmények vezetői látják el kézjegyükkel. Az együttműködés létrehozásában non-profit vállalakozás fejlesztéssel, ipartelepítéssel foglalkozó szervezetek vesznek részt, jelezve, hogy az érintett hármashatármenti régió minden versenyképes vállalkozója, vállalata számára nyitott a most létrejövő csoportosulás. Szolgáltatásai a térség fejlődése érdekében minden itt működő, munkahelyeket fenntartó és munkahelyeket teremtő gazdasági szereplő számára elérhetőek.

A sátoraljaújhelyi főszervezők részletezik is, hogy mi a célja a klaszternek.  Az például, hogy - idézzük az alapítványi igazgatót - a multinacionális cégeknek már beszállító, vagy beszállítani képes vállalatok régiójukban való letelepedését segítsék. Be akarják kapcsolni a  hármashatármenti térséget és a Zemplén Eurorégiót a centrumok gazdasági folyamataiba, továbbá kialakítandónak tartják mind az új, mind a már meglévő ipari, kereskedelmi és logisztikai vállalkozások együttműködési hálózatát. Új beszállítói kapcsolatok létrejötte mellett a klaszteren belüli beszállítóvá válást igyekszik felkarolni a most megszülető szerveződés, nem különben a külföldi vállalkozások letelepedését a Zemplén Eurorégióban, illetve a hármashatármenti térségben. A Kárpátok Beszállítói Klaszter működését pályázati forrásokból kívánja finanszírozni. A szükséges üzleti infrastruktúrát a Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány ajánlotta fel.

Juhász Istvántól is tudjuk, nem előzmény nélküli az aláírásra kerülő beszállítói szerződés. Éppen egy évtizede, hogy létrejött a Kárpátok Határmenti Gazdaságfejlesztési Szövetség, ez év tavaszán pedig jogi értelemben is megszületett a Zemplén Eurorégió intézménye. Célként jelölték meg az együttműködés gazdasági alapjainak erősítését, a versenyképes termékek mennyiségének növelését, a releváns térségek tőkevonzási képességének javítását, valamint a kis- és középvállalati szektor megerősítését éppen a beszállítói hálózatok kialakítása révén.

Részben előzménynek, részben a beszállítói klaszter előfeltételének tekintik a sátoraljaújhelyi szerződő szervezetek azt, hogy a kelet-közép-európai régióban jelentős, új gazdasági centrum jön létre. Három év múlva a Zilina-Bratislava-Esztergom háromszögben több mint 1 millió személygépkocsit gyártanak majd évente. Az autóipar számos egyéb iparág termékeit integrálja és dolgozza fel egy termékké, számos beszállítónak adva megrendeléseket. A beszállítói klaszter célja tehát az olyan együttműködési modell létrehozása, amely lehetőséget ad a hármashatármenti térség vállalatainak, vállalkozóinak a gazdasági centrumhoz való kapcsolódásra, valamint olyan autóipari és egyéb iparági beszállítók idevonzására, amelyek már beszállítói a régió nagy, gazdaságilag integráló gyártóinak, autógyárainak. A helyi vállalatok versenyképességének és régió vonzerejének növelése érdekében - vallják - meg kell teremteni egy új típusú, a régió vállalatainak, kutatási és oktatási intézményeinek együttműködésén alapuló gazdasági infrastruktúrát. Ez gazdasági hálózat (klaszter) képezheti az alapot a régió további gazdasági fejlődésében. A hármashatármenti térség most a klaszter kedvéért is összeálló intézményeinek vélekedése szerint a létrehozni kívánt együttműködés nem más, mint független vállalatok, valamint a hozzájuk kapcsolódó gazdasági szereplők és non profit (oktatási, kutató) intézmények halmaza, amelyek viszonylag nagy arányban használják egymás termékeit és szolgáltatásait. A "házigazda" Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítványon kívül alapító még az ungvári székhelyű Kárpátaljai Vállalkozásfejlesztési Központ, a Királyhelmeci Regionális Fejlesztési Ügynökség, a Magyar Tudományos- Technológiai és Ipari Parkok Szövetsége, a Miskolci Egyetem nemzetközi marketing tanszéke, a Szerencsi Ipari Park Kft. és a Sátoraljaújhelyi Ipari Park Kft.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo