Az áruvá lett pénz az oka mindennek?

A modern kor emberének pénz iránti szenvedélye elfeledtette azt a tényt, hogy a pénz valójában az emberek közötti tartozások és kiegyenlítések rendszerének mérőeszköze. Ebben kereshetjük az okát a 2008-as krízisnek és a nemzeti szuverén adósságválságoknak – állítja Felix Martin a Money: The Unauthorized Biography című könyv szerzője.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hírességekről szóló monográfiáknak szoktak olyan alcímet adni, mint amit Felix Martin, a Világbank egykori munkatársa választott könyvének. Általában, ha a szerzőnek nem sikerül egyeztetni az alannyal, akkor biggyesztik oda: unauthorized biography. A sztár ezúttal a pénz. És ebből a sztárságból ered a baj – véli a szerző.

Nem az értékmérő mozog

A mikronéziai Yap szigeteken a fizetésre használt „érmék” malomkő formájú korongok voltak. A legnagyobb – a legértékesebb – 3,6 méter széles. Vagyis megmozdítani sem lehetett. Fizetéskor gazdát cserélt ugyan, de maradt háborítatlanul ugyanannak a családnak a kertjében. A közmegegyezést a mozdulatlansága nem befolyásolta, a polgárok tudták, hogy melyik pénzérme kihez tartozik, ki milyen gazdag. Egy másik érme állítólag a tenger alján hevert, bár sosem látta senki. De ez sem zavarta meg a konszenzust. Egy család szabadon vásárolhatott vele. A birtokviszony mozgott, és annak alakulását észben tartották.

John Maynard Keynes felismerte, hogy ez a módszer lenne az ideális a mi civilizációnk számára is. A szigetek lakói nem vesztették szem elől, hogy a kövek csak egy mértékrendszer részei: a lényeg az emberek közötti dinamikus viszony, az, hogy ki ad el, ki vesz, ki tartozik, ki egyenlít ki. A megállapodás mögöttes értéke működteti a rendszert, nem az érmék vagy bankjegyek cseréje.

A pénz áruvá válása viszont éppen az ellenkező irányba húzza a társadalmunkat.

Kép:sxc

Relatív érték

A görögök kezdték el mérni a fizikai teret, a hosszt, és univerzális mérőeszközzel a fizetést. Ezzel megszületett a tudományos gondolkodás, amely egy objektív valóságot feltételez, benne az egyénnel mint szubjektummal. A szeszélyes istenek által uralt univerzum víziója leáldozott.

Bekúszott világunkba az összehasonlítás, a relatív érték. És megjelent a decentralizált – azaz a központi hatalomtól független– egyezkedés, alkudozás, ellentételezés. Ami a piacgazdaság alapja és egyben a demokrácia közege.

Az i. e. 425–400 körül létrejött „monetáris társadalom” magával hozta a társadalmi mobilitást. Az előrejutás, az érvényesülés többé nem volt már születési előjog. És fordítva: aki beleszületett a hatalomba, el is veszthette privilégiumait, ha elszegényedett.

Martin remekel a régi birodalmak monetáris rendszereinek ismertetésében és annak érzékeltetésében, azok mennyire alapultak kollektív értékítéleteken és korszellemen. Vagy trükkön.

A cégeknek véget ért a válság
Bár a magyar kis- és középvállalkozások nagymértékben voltak kitéve a válság hullámainak, érezhető azonban, hogy konszolidálódik a gazdaság – derül ki az IBS-Nemzetközi Üzleti Főiskola és a Policy Agenda közös kutatásából.
Disznófejű nagyúr

Közhelyszámba megy a hollandiai tulipánláz példája. A mánia csúcsán a virághagymákat az arany értékén adták-vették. A pénzt meghatározó konszenzus tehát kilengésekre hajlamos, az emberek szeretnek bedőlni a kollektív felbuzdulásoknak és bizalomvesztéseknek. Ezt felejtettük el mára. A pénzt önmagában értéknek tartjuk, a pénzszerzést pedig önmagáért való célnak, nem pedig eszköznek az életminőség javításához.

A pénz forradalmakat kiváltó ágens, és az adósság szinte sosem törlődik el. Az ellenőrizetlen monetáris társadalom önmaga legnagyobb ellensége, mert hajlamos fenntarthatatlan adósságterheket termelni. 2008 óta ez is nyilvánvaló.

A minden dolog és viszony tranzakcióvá redukálását, a „piacok imperializmusát” s az ezt működtető öncélú vagyonszerzés embertelenségét, életidegenségét Martin világos gazdaságtörténeti példákkal illusztrálja. Ez az üzenet mégis kevésbé tűnik eredetinek. Merthogy magától értetődő.

A fenntarthatóság kulcsa

A pénzt „társadalmi technológiának” tartja, nem dolognak, tárgynak. Ha visszatérnénk a pénz interperszonális dinamikán alapuló megértéséhez, fenntarthatóbb lenne a pénzügyi rendszer. Konkrét javaslata: feldarabolni a bankokat. Az alapszolgáltatásokat, a betétek biztonságát garantálná az állam, a spekulációt, derivatívás játszmákat viszont nem. Ha buksz, a te bajod. Tudtad a kockázatokat. Nincs bankmentő csomag.

A könyv utolsó mondata tipikus cliffhanger – amikor a tévésorozat epizódja vagy egy film nyitva marad: a pénz megreformálása tőlünk függ. Na igen, és hogyan? A szerző nem elég merész ahhoz, hogy eljátsszon egy pénz nélküli világ lehetőségével. Ahol a bizonyított tálentum és cselekedetek (munka, jótett stb.) fejébe adnak a felek I.O.U.-kat, váltókat. Ez lenne a monetáris helyett a pozitív/negatív karma társadalma!

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo