Ár, márka és hangulat alapján döntenek a hazai fiatalok

Az ár, a márka és a hangulat befolyásolja leginkább a magyar egyetemisták borválasztását a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) felmérése szerint. Az ország első, magyar WSET képzésre is jogosult egyetemeként a METU minden hallgatójának elérhetővé teszi a középszintű bor- és párlatismeret kurzust. Az intézmény a kezdeményezéssel összhangban 34 hazai borkülönlegességből választotta ki saját protokollborát.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kevésbé foglalkoztatja a magyar egyetemistákat a bor évjárata és származási helye, míg az adott márka ismertsége, az ital ára, a hangulat és az alkalom annál inkább befolyásolja borválasztásukat – derül ki a METU felméréséből, amelyben az egyetem több mint 250 hazai és külföldi hallgatóját kérdezte meg borfogyasztási szokásairól. A Magyarországon tanuló külföldiek számára is az ár és a hangulat a borválasztás döntő szempontja, a márka ismertsége és az alkalomnak megfelelő bor kiválasztása azonban számukra nem prioritás. A döntésnél a tesztek, értékelések vagy ajánlások sincsenek hatással a fiatalokra.

Kép:Pexels

A megkérdezett külföldi és magyar hallgatók hasonló mértékben árérzékenyek egy üveg bor megvásárlásakor. A hazai diákok 44 százaléka, míg a nemzetközi egyetemisták 42 százaléka 1000-2000 forint között vásárol saját fogyasztásra, de mindkét csoportban a válaszadók kevesebb, mint ötöde szerzi be 1000 forint alatt kedvenc italát. A magyar egyetemisták közel ötöde vásárol 2000-3000 forintért bort, minden tízedik megkérdezett pedig 3000-4000 forintot is hajlandó kifizetni a magasabb minőségért. A válaszadó külföldiek 14 százaléka általában 4000 forint feletti összeget szán erre.

A magyar borkultúra, valamint a mértékletes borfogyasztás támogatása érdekében indította el a METU középszintű bor- és párlatismeret kurzusát. „A magyar kultúrában meghatározó szerepe van a bornak, ami az üzleti élet gyakori kiegészítője is. A METU-n most elindított képzés célja a változó igényeknek és az új fogyasztási szokásoknak megfelelő italismeret átadása, kóstolási módszerek bemutatása az érdeklődő hallgatók számára” – mondta Herczeg Ágnes nemzetközi borakadémikus, a METU borturisztikai szaktanácsadó szakirányú továbbképzésének szakvezetője. A kurzus mélyrehatóan, a nemzetközi sztenderdeknek megfelelően foglalkozik a legfontosabb szőlőfajtákkal és legfőbb termőhelyeikkel. A hallgatók megismerhetik a tanfolyamon bemutatott fajtákból készülő borstílusokat, az eredetvédelmi rendszereket és a borcímkéken található legfontosabb kifejezéseket, de sorra kerülnek az órákon a legfontosabb párlatok és likőrök is.

Lendületet adnának a magyar bor- és gasztrokultúrának
2017 júniusától új alapokra került a bor- és gasztromarketing irányítása a Magyar Turisztikai Ügynökségnél (MTÜ) annak érdekében, hogy a szakmával szorosabb együttműködés jöhessen létre olyan kulcsprojektek kapcsán, mint amilyen a turisztikai országmárka kialakítása is. Az MTÜ a nyáron intenzív munkába kezd: mind a hat borrégióba ellátogat a Hegyközségek Nemzeti Tanácsával közösen az ügynökség szakmai rendezvénysorozata, létrejön az új egységes borarculat, információs portál indul a magyar borról, de idén második alkalommal megrendezésre kerül a Budapesti Borbár Túra is.
A képzés elindítása apropóján a METU egy asztalhoz ültette a szakma néhány jelentős szereplőjét, hogy megvitassák, milyen kihívásokkal szembesül a magyar borászok és fogyasztók következő generációja. A résztvevők hangsúlyozták, hogy mindkét oldalon a folyamatos edukáció kiemelt jelentőségű a hazai borkultúra fejlődésében, ami az elmúlt tíz évben nagy ugrást tett előre. Laposa Zsófia szerint a gasztronómia és a turizmus kéz a kézben jár a borászattal, így a rendszerváltás után fellendült borkultúra nagyban segítette a hazai gasztrokultúra fejlődését is. Krasznai Zsófia, a Nemzetközi Borakadémikusok Magyarországi Egyesületének alelnöke a kurzus eddigi tapasztalatai alapján elmondta, hogy a képzésben résztvevő diákok objektíven, minőségében tudják értékelni a borokat. Herczeg Ágnes kiemelte, hogy a jövő fogyasztói trendjeit a ma hallgatói alakítják, éppen ezért nagyon fontos, hogy nemzetközi szintű képzést kapjanak. A borakadémikus véleménye szerint, ez a magyar bor marketingje szempontjából is kiemelt jelentőségű. Dr. Vass László, a Budapesti Metropolitan Egyetem rektora úgy vélte, hogy a borászati és gasztronómia trendek alapján kialakított ismeretanyag integrálása az egyetemi képzésbe tovább erősíti az intézmény egyediségét a hazai felsőoktatási palettán.

A kerekasztalt követően az egyetem kihirdette a METU borversenyének győztesét, amit hazai női borászok több mint harminc magyar borkülönlegességéből választott ki a Nemzetközi Borakadémikusok Magyarországi Egyesületének szakértő zsűrije. A lista első helyén a Laposa4hegy, 2016-os Olaszrizlingje végzett, amelyet a Budapesti Metropolitan Egyetem protokollborává választottak. A második helyezést Laposa Apukám Világa 2015-ös Olaszrizlingje kapta, a harmadik helyet pedig Luka Enikő Luka Zweigelt 2015-ös évjáratú bora szerezte meg.

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo