A külföldi vezetők szeretnek a régióban élni és dolgozni, Magyarországon pedig valamivel jobb élni, mint itt is dolgozni - derül ki a felmérésből. Hat ország közül ötben vélik úgy, hogy aktív és dinamikus az üzleti környezet, Magyarország az egyetlen, ahol inkább nem értettek egyet ezzel a kijelentéssel. Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Romániában a válaszadók szerint keményen dolgoznak a menedzserek, itthon épphogy több az ezt állítók aránya, mint az ellenzőké, míg a bolgárok többsége szerint inkább lazsálnak a vezetők - sorolta a felmérés eredményeit a szakember.
Érdekes megállapítása a tanulmánynak, hogy a munkahelyi humort mind a hat országban értékelik és ugyancsak fontosnak tartják a kollégákkal való jó kapcsolattartást is. Azzal is egyetértenek a régión belül, hogy a női vezetők jobban teljesítenek, mint a férfiak - a bolgárok a leginkább, a csehek a legkevésbé.
Ami hátráltat minket
A Közép-Kelet-Európában tevékenykedő vállalatok nemigen törődnek az ügyfeleikkel - a felmérést készítők szerint talán ez a kutatás legelkeserítőbb tanulsága. Ugyancsak az egész régióra rányomja bélyegét a túlzott bürokrácia, illetve a korrupció. Ez utóbbi alól csak Lengyelország a kivétel, a kenőpénzek Bulgáriában a legelterjedtebbek, amit sorrendben Magyarország és Románia követ.
Az sem segíti a régióban dolgozó cégek életét, hogy általában nem jól szervezet az üzleti életük, túl szoros határidőkkel dolgoznak, amiket aztán nem tartanak be, illetve állandó problémát okoz az is, hogy nehéz jól képzett munkaerőt találni - közölte Chris Brewster, a Henley Business School professzora, a kutatás társszerzője. Kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy bár Magyarországon az oktatás minősége kiváló, előfordul, hogy nem csak azokat az ismereteket adják át, amire a vezetőknek igazán szüksége lenne - például az ügyfélközpontúság fontosságát.
Mit lehetne tenni?
A siker érdekében ezeknek az országoknak teljesen korrupciómentesen kellene működniük, egy minimális bürokrácia megtartása mellett - közölte Klemens Wersonig, a TARGET International ügyvezető igazgatója. Szerinte ügyfélközpontúság nélkül semmire sem mennek a cégek, de ugyanúgy szükség van a komoly elkötelezettségre és a dinamikus piacra is.
A szakember szerint a jó vezető nyitott, megvan benne a csapatszellem is, így kapható az új, innovatív megoldásokra is. Márpedig a működőképes keleti ötletekre a jelenlegi válságban egész Európának szüksége van - közölte Clive Bennett, aki szerint a térség egyszer már megmutatta erejét: 20 év alatt egy halott gazdaságból csinált egy működőt.
Milyenek vagyunk a külföldiek szemében?
A kutatás számos megállapítása mellett néhány érdekes gondolatot is összegyűjtött a Magyarországon dolgozó külföldi menedzser véleményeiből:
"Csak akkor hívnak vissza, vagy válaszolnak egy e-mailre, HA NEKIK FONTOS. Még ha meg is ígérik, hogy vissza fognak hívni, vagy e-mailt küldenek, azt általában nem tartják be." (USA)
"Magyarországon a nők sokkal felelősebb vezetők, mint a férfiak. Keményebben dolgoznak, mint férfi társaik, nem beszélnek, hanem végzik a dolgukat. A férfiak imádnak dumálni, filozofálni, de közben elfelejtik a munkát. Szerintem nem is igazán érdekli őket, különösen a nehéz munka nem." (Ausztria)
"A bürokráciát illetően Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában is van belőle bőven. A különbség csak az, hogy Magyarországon mindig van mellette kiskapu is." (Németország)
"Pesszimisták és rettegnek a változástól" (Nagy-Britannia)
"Magyarországon alapvetően két komoly menedzsment probléma van. Sok a duma, kevés a teljesítmény, illetve hogy állandóan azt hajtogatják, hogy mivel ez az ország más, ezért itt másként is kell megoldani a problémákat. Mindez egészen addig tart, amíg égni nem kezd a ház." (Nagy-Britannia)
"Az emberek motiváltak és tehetségesek, de sok szempontból rugalmatlanok - nem szeretik a változásokat (sem az új lehetőségeket, sem a korlátokat). Nem fogadják el a globalizáció következményeit, a realitásokat, a jövőt." (Franciaország)
"A nosztalgia a magyarok legjellemzőbb tulajdonsága. A munkatársak nem igazán megbízhatóak és soha nem hűségesek a céghez. A változást mindig a pénz diktálja." (Franciaország)
Szlovákia: A legkevésbé bürokratikus. A legegyüttműködőbb és legrugalmasabb. Lojális. -- A legkevésbé vállalkozói beállítottságú. Túlságosan formális, elkerüli a felelősséget.
Cseh Köztársaság: A legtervezettebb. A legjobb lakóhely a külföldiek számára. Együttműködő, betartja a határidőket. -- A legrosszabb a személyes kapcsolatok és a humor terén. Rugalmatlan, túl formális.
Románia: A legszorgalmasabb és legambiciózusabb. A legjobb a külföldiekkel és egyéb kultúrákkal szemben. -- A leginkább túlfizetett menedzserek. Szervezetlen, gyenge csapatmunka. Gyenge tervezés.
Magyarország: A leginformálisabb, a legjobb a személyes kapcsolatokban. Kreatív problémamegoldás. -- A legrosszabb a kritika elfogadásában. A legkevésbé dinamikus és ambiciózus. Nem jó hozzáállás a külföldiekhez.
Bulgária: A legnagyobb a különbség a női és a férfi vezetők között. Jó szociális készségek. Erős akarat a változásra és a kritika elfogadása. -- A legkorruptabb, a legrosszabb a tervezésben, szervezésben, csapatmunkában és az ügyfelek kiszolgálásában.