A Facebook olyan mint egy levehetetlen szemüveg – és torzít

Egy olyan jelenség elharapózására figyelmeztetett bennünket Eli Pariser, amely ma már szinte levehetetlen szemüvegként torzítja a látásunkat. Egy „szűrőbuborék” jelenségről beszél, amely miatt a közösségi oldalak felhasználóinak személyre szabott szűrőkön keresztül jelennek meg a hírek és az információk. A TOPTALQ elemzése szerint az amerikai elnökválasztás a gyakorlatban is rávilágított erre a jelenségre.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Nem érdemes etetni a trollokat
A kommenteket lehet szeretni, lehet utálni, de mindenképpen előre meghatározott módon kezelni kell azokat. Hogy hogyan, arra is vannak remekül bevált technikák. Alapvetően meg kell őrizni a hidegvérünket, de bizonyos esetekben felléphetünk drasztikusan is.
Az emberek többsége csupán közösségi oldalként gondol a Facebookra, holott az az elmúlt években a legnagyobb befolyású online médiafelületté nőtte ki magát. A weboldal majd’ kétmilliárd felhasználójának többsége innen szerzi a világról szóló információinak jelentős részét, és az itt közzétett hivatkozásokat követve tájékozódik. A Facebook által sikerre vitt közösségi szerkesztési elv lényege, hogy az oldalán minden egyes felhasználó mást lát, és elsősorban olyan tartalmakhoz kap hozzáférést, amelyek vagy a hozzá közel álló személyektől származnak, vagy magának a felhasználónak korábbi internetes magatartásán alapulnak.

A közösségi tartalomszerkesztés (facebookos) logikája így alakítja ki az úgynevezett „tartalmi buborékokat”, amik ugyanazon témában akár egyénenként radikálisan eltérő képet is közvetíthetnek a világ egyes eseményeiről – és amelyek között a jelenlegi rendszerben gyakorlatilag nincs átjárás. Ez ugyan kellemes, önigazoló érzést generál bennünk, de közben a világról alkotott képünket is erősen torzítja, hisz így nem biztos, hogy elérnek bennünket azok az információk, amelyek megkérdőjelezhetnék véleményünket, vagy bővíthetnék érdeklődésünket. A közösségi oldal számára mindez üzletileg rendkívül kifizetődő, hiszen az emberek szívesebben tartózkodnak olyan közegben, ahol a saját gondolataik, nézeteik megerősítését élik meg.

„Sajnos, ami a Facebooknak jó, nem biztos, hogy a világnak is az. Az amerikai elnökválasztás végeredményének napvilágra kerülése óta több meghatározó online csatorna (köztük például a Mashable és a Vox) is arra szólította fel a legnagyobb közösségi oldalt, hogy tegyen valamit a jelenség ellen. Egyes szerzők pedig már kimondottan azzal vádolják a Facebookot, hogy eltérítette a demokratikus választási rendszert, mert a szűrőbuborékok által eltorzította az eredmények valósághű alakulását” – nyilatkozta Grégász Zsolt, a TOPTALQ egyik alapítója és szerkesztője.

Képzeljük csak el egy Trump-szavazó és egy Clinton-hívő amerikai állampolgár Facebook-oldalát a választási időszak során! A TOPTALQ által szemlézett hazai médiumokban az amerikai elnökválasztási kampány során a Donald Trumpról szóló hírek (áprilistól több mint 4000 anyag) körülbelül kétszeres mennyiségben múlták felül a Hillary Clintonnal kapcsolatos hírek számát (kicsit több mint 2000 cikk, hír, beszámoló) – ráadásul a Trumppal kapcsolatos hírek többsége negatív színben tüntette fel őt. Ez a túlsúly valószínűleg tovább növekedett azokban a „buborékokban”, amelyeket a Clintont támogatók alkotnak, hiszen ők ezekre reagálva egy hatványozottan Trump-ellenes közösségi médiát alakítottak ki – de csak saját maguk számára. A közvélemény-kutatásokkal ellentétes választási eredmény okozta sokk jól mutatja, hogy a Trumpot támogatók közösségi körei nem voltak hozzáférhetők a másik tábor – így a Clintont többségében támogató médiafelületek, szerkesztőségek és közvélemény-kutató cégek – számára sem. Az ő gondolkodásuk, hozzáállásuk, véleményük csak a szavazófülkékben bukott a felszínre, egy nap alatt jól látható keresztmetszetét rajzolva ki a közösségi tartalomszerkesztési logika akár globális szinten is meghatározó jelentőségének. Ez a tendencia már a nemzetközi és hazai környezetben is tapasztalható volt korábban, ahogy Eli Pariser is már évekkel ezelőtt utalt a jelenségre.

Kétszer annyit lógunk a „fészen”, mint a jenkik
Átlagosan közel napi másfél órán keresztül használjuk a Facebookot, ami több mint kétszerese az Egyesült Államokban mért adatnak – derült ki az Evolution & Mobile Hungary konferencián. Itthon 5,1 millió felhasználója van a legnépszerűbb közösségi oldalnak, ebből mintegy négymillióan napi rendszerességgel látogatják a szájtot. A tinédzserek viszont tömegesen hagyják el a Facebookot, és fordulnak más platformok felé.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo