Újabb esély a külföldre jutásra

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) megállapodott, hogy a jövőben szorosan együttműködnek a hazai kis-és középvállalkozások külgazdasági tevékenységének támogatásában, valamint a külföldi tőkekihelyezések elősegítésében.

A 2012. január 18-án a HITA székházában aláírt megállapodás kiemelkedő eleme a Kárpát-medencei Üzletfejlesztési Irodahálózat létrehozása, mely hálózat Horvátországban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában és Ukrajnában segíti majd a magyar cégek terjeszkedését üzletfejlesztési szolgáltatásokkal és szakmai rendezvények szervezésével. Az irodahálózat - melyet a HITA, a Nemzetgazdasági Minisztérium és a MKIK közösen irányít majd - meghatározó szerepet kap a Kormány Kárpát-medencei gazdaságfejlesztési tervének, a Wekerle Terv végrehajtásában.

Pénzzel is segítenek

Kereskedelemfejlesztési pályázatot ír ki a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA), melynek célja, hogy támogassa a kkv-k külpiaci értékesítését és javítsa a magyar termékek és szolgáltatások versenyképességét - olvasható a HITA közleményében. A tendert a 2011. évi és 2012. első félévi, 2012. június 30. előtt megkezdett akciók megvalósítására írták ki, a pályázatok befogadásának kezdő időpontja 2011. december 15. A pályázat meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló keretösszeg 380 millió forint, melynek forrása a költségvetés által biztosított, nemzetközi befektetéseket támogató célelőirányzat. (A pályázati dokumentációkat ide kattintva érhetik el.)

Alapvető cél - írják -, hogy növeljék a kkv-k magyar exportban jelenleg még alacsony részarányát. A pályázat támogatja a kkv-k exportbővülését a keleti régiókban, segíti a rácsatlakozást a nagy európai exportőrökre, valamint elősegíti a Kárpát-medencei gazdasági együttműködést - áll a HITA közleményében, majd hozzáteszik, hogy a külpiaci tapasztalatokkal rendelkező vállalkozások számára az export további bővítéséhez, exportképességük javításához, az új piacokon való megjelenéshez, valamint a külpiacokon még kezdő, de versenyképes, potenciális exporttermékekkel rendelkező vállalkozásoknak a külpiacra lépéshez egyaránt szükségük van támogatásra. (Hogyan induljon egy kis és középvállalat az Egyesült Államokba?)

Marketing nélkül nem megy

Bár a marketingeszközök alkalmazása jelentősen növelheti a külföldi megjelenés sikerességét, kevés kkv használja ki az ebben rejlő lehetőségeket, leginkább a financiális gondok miatt. A kiadványok, hirdetések, promóciók jelentős költséget emésztenek fel, amelyeket kizárólag saját forrásaikból a kkv-k nem tudnak fedezni. Emellett gyakran a kellő nyelvtudás is hiányzik, vagy nincs meg az adott piacról a szükséges háttér-információ a legmegfelelőbb marketingeszköz kiválasztásához. Sok kis cég azonban hozzá sem lát a marketingstratégia kidolgozásához, mivel sem a módszereket, sem azok hatékonyságát nem ismeri. A kiállításokon részt vevő, illetve a jól átgondolt exportstratégiával rendelkező cégek viszont jelentős összegeket költenek marketingeszközökre, így idegen nyelvű szórólapokat, kiadványokat készíttetnek, hirdetéseket adnak fel a vásári katalógusokban, helyi szaklapokban, és a kiállítás területén működő hangosbemondót is alkalmazzák.

Ha külföldi marketingen gondolkozunk, az első és legfontosabb kiindulópont egy színvonalas minőségű, tartalmas, idegen - legalább angol, de inkább helyi - nyelvű honlap. (A kkv-k nem használják ki a netben rejlő lehetőségeket, pedig a vásárlók egyre inkább innen tájékozódnak.) Gyakori hiba, hívja fel a figyelmet a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA), hogy az adott vállalat a saját történetével kezdi feltölteni a weboldalát, holott egy potenciális importőrnek ennél relevánsabb információkra van szüksége első körben: mit tud a termék, mennyibe kerül, mik az előnyei és a többi.

A honlap mellett természetesen egyéb módszerekkel is lehet sikereket elérni, azonban érdemes még a piacra lépés előtt feltérképezni a piaci szereplőket, az általuk alkalmazott módszereket, és utána dönteni arról, hogy a klasszikus marketingeszközök - mint például nyomtatott katalógus, sajtóhirdetés - mellett vagy helyett más formában is érdemes-e elősegíteni a termék, a márka megismerését, például célzott árubemutató szervezésével vagy esetleg egy professzionális helyi marketingügynökség bevonásával. A HITA szerint mindent összevetve általában az innovatív, újszerű eszközök vagy megjelenési formák bizonyulnak a leghatékonyabbnak. (Azok a kkv-k, amelyek legalább egy kommunikációs csatornát használtak, 2010-re az öt évvel ezelőtti helyzettel összevetve az átlagnál szignifikánsan nagyobb arányban voltak képesek növelni az árbevételüket, a nyereségüket és a piaci részesedésüket.)

Véleményvezér

Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo