Tűzön-vízen át kitartunk a bankunk mellett

Továbbra is alacsony a bankváltások száma a hazai lakosság körében, az ügyfelek háromnegyede az elmúlt 10 évben még egyszer sem váltott pénzintézetet. Mindez felülmúlja az élet egyéb területein mutatott hűségünket is: ritkábban cseréljük le bankunkat, mint például munkahelyünket vagy partnerünket.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Évről-évre egyre alacsonyabb a bankok közötti mobilitás Magyarországon: az elmúlt évben a hazai lakosság mindössze 4%-a választott új pénzintézetet. Míg 2013-ban 70% volt azok aránya, akik legalább 10 éve nem váltottak bankot, mára ez 73%-ra nőtt. A tervezett bankváltás valószínűsége is csökken: míg egy évvel korábban 10% mondta, hogy a következő esztendőben szinte biztosan váltani fog, addig 2014-ben már csak 7%. Azok is egyre kevesebben vannak, akiket egy-egy jó ajánlattal el lehet csábítani a jelenlegi bankjuktól: 2013-ban 20% mondta, hogy ilyen esetben megfontolná a bankváltást, 2014-ben viszont csak 17% nyilatkozta ugyanezt – derült ki a Budapest Bank megbízásából készült kutatásból

A bankok közötti átjárás lassulása annál is inkább meglepő, mivel az ügyfelek között egyre többen vannak, akik úgy vélik, hogy a bankváltás akár kevesebb, mint egy óra alatt elintézhető (2014-ben 14%, 2013-ban 9% nyilatkozta ezt). A bankváltások alacsony száma mögött továbbra is az áll, hogy a lakosság jelentős része (90%) elégedett a pénzintézetével, és megbízik benne.

Partnerek jönnek-mennek, de a bankunk marad!

A magyarok többsége a bankváltáshoz képest jóval rugalmasabb, ha munkahelyváltásról vagy új partneri kapcsolatról van szó. Miközben a bankjához az elmúlt 10 évben a megkérdezettek 73%-a ragaszkodott, addig korábbi partnerkapcsolata helyett „csak” 65% nem keresett újat, a munkahelyét pedig 56% nem változtatta meg. A bankunkhoz képest mi magyarok még az otthonunkat is könnyebben hagyjuk ott: új lakásba a válaszadók 39%-a költözött az elmúlt egy évtizedben, miközben új bankot csak 27% keresett. (1. ábra)

Ugyanúgy bankol a cseh és a magyar
A csehek többet keresnek, és magasabb összegű megtakarításokkal rendelkeznek, ugyanakkor a befektetői attitűdjük hasonlóan konzervatív, mint a magyaroké. Prémiumbanki szolgáltatásokat mindkét országban alig egyötödük vesz igénybe, sőt, a legtöbben nem is tudnak arról, hogy kiemelt ügyfelek lehetnének bankjuknál.
A bankokkal szembeni elvárások, a bankválasztás szempontjai között a legmeghatározóbb továbbra is a kedvező díjszabás (68%), valamint a bank ismertsége és jó hírneve (69%). Ezen kívül lényegesek a kényelmi tényezők is, így például a kiterjedt ATM hálózat (60%) és a jó megközelíthetőség (51%).

A költségek kiemelt szerepe ellenére azokat csak az emberek fele ellenőrzi kisebb-nagyobb rendszerességgel, háromnegyedük pedig nem szokta azokat összehasonlítani más bankok ajánlataival.

„A Budapest Banknál is azt tapasztaljuk, hogy miközben a hazai lakosság jelentős része érthető módon árérzékeny, ha a banki szolgáltatásokról van szó, mégis kevesen vannak, akik rendszeresen figyelemmel kísérik a bankok ajánlatait. Pedig érdemes időről időre szétnézni akár saját bankunk, akár más pénzintézetek kínálatában, hiszen bármikor találhatunk egy jobb ajánlatot, amely akár ár-érték arányban, akár a szolgáltatás minőségében többet nyújt” – mondta el Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágának vezetője.

Hódít az internetbank

A lakossági ügyfelek közül egyre többen ébrednek rá az online bankolás előnyeire: 2012 óta 33%-ról 49%-ra nőtt azok száma, akik túlnyomórészt a neten intézik bankügyeiket. Ezzel párhuzamosan a bankfiók szerepe fokozatosan visszaszorul (bár még mindig 48% azok aránya, akik személyesen, a fiókokban bankolnak). Az internetes ügyintézés szerepe várhatóan tovább nő a következő években is, hiszen egyre többen jönnek majd rá, hogy ez a módszer nemcsak kényelmesebb, de gyorsabb is: a netbankolás havonta átlagosan 0,5 órát, míg a személyes bankfióki ügyintézés 1,2 órát vesz el egy ember életéből.

TÍZ TIPP, HOGYAN VÁLASZUNK JÓ BANKOT
Bárkivel előfordulhat, hogy valamiért új bankot kell választania. Ilyenkor sokféle szempontot kell mérlegelni, hiszen hosszútávra szól döntése, ráadásul egy rossz választásnak zsebre menő következményei is vannak.

Véleményvezér

Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo