Míg 2011-ben mindössze öt hosszú hétvége volt, addig idén kilenc három-négy napos ünnepnek örülhetünk. A Szallas.hu online-kutatása szerint ez a belföldi turizmust élénkítheti, ugyanis a megkérdezettek 51 százaléka szívesen utazik ilyenkor belföldre, további 3 százalékuk pedig külföldre is örömmel kiruccan egy-egy hosszú hétvégén. Elsősorban a 35 év alattiak kelnek útra ilyenkor, az idősebbek inkább otthoni pihenésre használják ki az időt. (A külföldi vendégek is húzzák a hazai turizmust.)
A belföldi célpontok malmára hajtja a vizet az aktuális gazdasági helyzet is. A nyár végéig a kutatás során megkérdezettek 54 százaléka csak belföldre, 11 százalékuk csak külföldre utazna, míg harmaduk mindkét vakációtípussal tervez. A jelenlegi gazdasági helyzet némileg visszaszorítja a külföldi utazásokat, az emberek többsége belföldön mégis hajlandó többet szánni a pihenésre, mint tavaly - mutat rá Rácz István, a Szallas.hu csoport marketingvezetője. (Ugyanakkor elmondható, hogy a turizmus még nem tért magához a válság után, a szakmai szervezetek a következő egy-két évben nem reménykednek a látványos fellendülésben.)
Országos összevetésben a Dél-dunántúli Régió látszik a legkedveltebb célpontnak: itt növekedett a legnagyobb mértékben a vendégforgalom az év első három hónapjában a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint megközelítőleg tíz százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma, amiben nagy szerepe van annak is, hogy az idén többen érkeztek külföldről, mint egy évvel korábban. Hegyi Zsuzsa regionális marketingigazgató szerint a nagyobb, nemzetközi érdeklődést is kiváltó rendezvények, jelentősebb konferenciák is megmozgatták a turistákat. Az utóbbi fél évben megvalósult a bikali reneszánsz élménybirtok szállófejlesztése, valamint az élményfürdő, ez az attrakció is több látogatót vonzott, mint korábban. A marketingigazgató szerint a nyári forgalom attól függ majd, hogy mennyi embert hoznak a régióba a fesztiválok. Egyre erőteljesebb hatása van ugyanis az idegenforgalmi mutatókra az ilyen típusú kisebb-nagyobb rendezvényeknek, és ez nem csak a vendégek számában látszik. Kutatások bizonyítják, hogy a fesztiválturisták a legtöbbet költő vendégek közé tartoznak. Sőt, a fesztiválok alkalmasak az idegenforgalmi évad meghosszabbítására, a szezonalitás kijátszására is, ami a belföldi turizmus fejlődése érdekében szintén fontos szempont.
A fesztivállátogatás mint utazási ok 2009 óta külön kategória. Az Európai Bizottság három évvel ezelőtt készült Eurobarometer felmérésében az európai utazók 5 százaléka - mind a belföldi, mind a külföldi utak tekintetében - ezt nevezte meg fő motivációként. Ugyanilyen arányban részesednek a gasztronómiai és a művészeti céllal tervezett utazások. A nemzetközi kitekintés szerint a fesztiválok különösen népszerűek a magyar utazók körében. Mi 8,3 százalékban ennek alapján választjuk ki az úti célunkat.