Profitálni lehet a hosszú hétvégékből

Jól járhat a belföldi turizmus idén, több ok miatt is. Egyrész számukra áldás a sok, különböző ünnepeknek köszönhető, hosszú hétvége, de a nem túl rózsás gazdasági helyzet is. Ráadásul a SZÉP kártya is szépíti a képet.

 


Kép:PP archív

Míg 2011-ben mindössze öt hosszú hétvége volt, addig idén kilenc három-négy napos ünnepnek örülhetünk. A Szallas.hu online-kutatása szerint ez a belföldi turizmust élénkítheti, ugyanis a megkérdezettek 51 százaléka szívesen utazik ilyenkor belföldre, további 3 százalékuk pedig külföldre is örömmel kiruccan egy-egy hosszú hétvégén. Elsősorban a 35 év alattiak kelnek útra ilyenkor, az idősebbek inkább otthoni pihenésre használják ki az időt. (A külföldi vendégek is húzzák a hazai turizmust.)

A belföldi célpontok malmára hajtja a vizet az aktuális gazdasági helyzet is. A nyár végéig a kutatás során megkérdezettek 54 százaléka csak belföldre, 11 százalékuk csak külföldre utazna, míg harmaduk mindkét vakációtípussal tervez. A jelenlegi gazdasági helyzet némileg visszaszorítja a külföldi utazásokat, az emberek többsége belföldön mégis hajlandó többet szánni a pihenésre, mint tavaly - mutat rá Rácz István, a Szallas.hu csoport marketingvezetője. (Ugyanakkor elmondható, hogy a turizmus még nem tért magához a válság után, a szakmai szervezetek a következő egy-két évben nem reménykednek a látványos fellendülésben.)

Olcsót online
Az első negyedévben közel 40 százalékkal nőtt az online belföldi szállásfoglalások száma. (Akár 35 százalékkal is növelheti a konverziót az új technológiák kihasználása.) A kereslet az alacsonyabb árkategóriájú szállástípusok irányába tolódott el, mutat rá a Szallas.hu. A hostelek, apartmanok, vendégházak és panziók átlagon felüli növekedést könyvelhettek el: míg 2011 első negyedévében a foglalások 64 százalékát tették ki ezek a szállástípusok, ez évre 69 százalékra emelkedett az arány. Drága szállodákba egyre kevesebben mennek, ebben a kategóriában a foglalások 4 százalékot estek. Pedig az alacsonyabb árkategória szállásai idén jelentősen drágábbak lettek a tavalyi évhez képest, ám a vendégek még így is átlagosan 20–45 százalékot tudnak spórolni a szálláson. Rácz István, a Szallas.hu csoport marketingvezetője szerint az online foglalás egyik nagy előnye éppen az, hogy az érdeklődők néhány kattintással össze tudják hasonlítani az egyes szállástípusok árait, ami sokkal tudatosabb döntést eredményez.

Országos összevetésben a Dél-dunántúli Régió látszik a legkedveltebb célpontnak: itt növekedett a legnagyobb mértékben a vendégforgalom az év első három hónapjában a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint megközelítőleg tíz százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma, amiben nagy szerepe van annak is, hogy az idén többen érkeztek külföldről, mint egy évvel korábban. Hegyi Zsuzsa regionális marketingigazgató szerint a nagyobb, nemzetközi érdeklődést is kiváltó rendezvények, jelentősebb konferenciák is megmozgatták a turistákat. Az utóbbi fél évben megvalósult a bikali reneszánsz élménybirtok szállófejlesztése, valamint az élményfürdő, ez az attrakció is több látogatót vonzott, mint korábban. A marketingigazgató szerint a nyári forgalom attól függ majd, hogy mennyi embert hoznak a régióba a fesztiválok. Egyre erőteljesebb hatása van ugyanis az idegenforgalmi mutatókra az ilyen típusú kisebb-nagyobb rendezvényeknek, és ez nem csak a vendégek számában látszik. Kutatások bizonyítják, hogy a fesztiválturisták a legtöbbet költő vendégek közé tartoznak. Sőt, a fesztiválok alkalmasak az idegenforgalmi évad meghosszabbítására, a szezonalitás kijátszására is, ami a belföldi turizmus fejlődése érdekében szintén fontos szempont.

A fesztivállátogatás mint utazási ok 2009 óta külön kategória. Az Európai Bizottság három évvel ezelőtt készült Eurobarometer felmérésében az európai utazók 5 százaléka - mind a belföldi, mind a külföldi utak tekintetében - ezt nevezte meg fő motivációként. Ugyanilyen arányban részesednek a gasztronómiai és a művészeti céllal tervezett utazások. A nemzetközi kitekintés szerint a fesztiválok különösen népszerűek a magyar utazók körében. Mi 8,3 százalékban ennek alapján választjuk ki az úti célunkat.

Szépíti a képet a SZÉP?
A szállodások szerint a hotelek iránti belföldi keresletben sokat segíthet a Széchenyi Pihenőkártya elterjedése – írja az MTI. Eddig mintegy 550 ezer SZÉP-kártyát bocsátottak ki, de az adatok szerint ezek felhasználása a hazai szállodákban az első negyedévében szerény volt. Ezt igazolja a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 47 szállodában elvégzett, reprezentatívnak nem tekinthető felmérése is, amely szerint január–márciusban a SZÉP-kártya és az üdülési csekk együttes forgalma mintegy 33 százalékkal kevesebb volt, mint a tavaly ilyenkor ugyanezekben a szállodákban beváltott üdülési csekkek értéke. „Azzal számolunk, hogy a SZÉP-kártya felhasználása várhatóan a nyaralási szezonban, a nyári hónapokban megnő, de ma még nem lehet megbecsülni, hogy annak forgalma a szállodákban éves szinten hogyan fog alakulni” – válaszolta a szállodaszövetség a hírügynökség kérdésére. A friss adat szerint május végéig 32 milliárd forintot töltettek fel Széchenyi Pihenő Kártyára (SZÉP-kártya) a munkavállalók, ami már meghaladja a korábban az egész évre kalkulált összeget

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo