Postázott optimizmus

A válság sújtotta gazdaságban tevékenykedő vállalkozásoknak szolgáltatva érték el javuló eredményeiket a hazai csomaglogisztikai cégek, amelyeknek fejlődése jótékonyan hat vissza partnereikre is. Az üzemanyagárak folyamatos növekedése viszont azzal a következménnyel járhat, hogy az ügyfelek egyre kevésbé fogadják el a megdrágult szállítási költségeket a portékák árában, s erre a logisztikai cégeknek nehéz lesz igazán jó választ találni.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai gyorsposta - amit a szakma futár-expressz-csomagnak, rövidítve CEP-nek nevez - 2010-ben 69 milliárd forint értékű szolgáltatást teljesített. Erre a piacra egy-két évtizeddel ezelőtt még viszonylag könnyen be lehetett lépni, ma már azonban roppant komoly verseny vár minden futárcégre: 2006-2007-ben telítődött a piac. Akkor is, azóta is az élbolyt a világszerte ismert nagyok - a TNT, a GLS, a DHL - alkotják. Az utóbbi időben már abban versenyeznek e szolgáltatók, hogy melyikük milyen minőségű küldemény-nyomonkövetést képes kínálni a megrendelőnek. Legalább ennyire fontossá vált a vevőkapcsolat, a kézbesítés kultúrája.

Növekedés tartalékokkal

A szektor egyik viszonylag fiatal cége éppen a válság kellős közepén tudta felgyorsítani fejlődését, bővíteni piaci szerepvállalását, s nem feltétlenül a konkurensei ellenében. A csomaglogisztikai vállalkozás, a Trans-o-Flex Hungary Kft. mind az alkalmi gyorspostai szolgáltatásoknak, mind a rendszeres, ütemes szállításoknak az infrastruktúráját, eszközeit bővítette az utóbbi egy-két évben, összesen mintegy 90 millió forintot befektetve. A napi 12 ezer csomagot célba juttató cég arra is képes, hogy egyre több ügyfelének szolgáltasson vállalatirányítási, számlázási rendszeréből kapott adatok alapján.

A vállalkozás ügyvezető igazgatója, Pesztericz Péter a 2008-2009-es válságnyitány időszakát jellemezve leszögezte: kénytelenek voltak visszaesést elkönyvelni, a garantált, 24 órás szállítások üzletágában 6 százalékos csökkenés következett be. De már 2010-ben megindult a fejlődés, csaknem 15 százalékos bevételbővülést mértek. Azok a nagyobb vállalkozások, amelyek a csomaglogisztikai megbízások zömét adták a kft.-nek, már fokozatosan alkalmazkodtak a válsághoz, egyebek mellett központosították, konszolidálták a raktári folyamataikat. A következő évben, 2011-ben további - 19 százalékos - bevételnövekedést könyvelhetett el a cég, eközben a szállítási címek, küldemények száma is gyarapodott csaknem 25 százaléknyival. (Egy elemzés szerint 2012-ben elvileg az export húzhatja majd a magyar gazdaságot, ami pozitívan hathat az áruszállításra is.)

Hozzáédesített érték
„Praktikusan kényelmi szolgáltatás az, hogy házhoz szállítjuk a cukrászatban készülő tortát” – jelentette ki a „torta.hu”-t vezető Maloschik Miklós, jól tudva, hogy hovatovább a tortatervező feleség, Raj Ráchel édességből készült művészi alkotásai sem múlják felül azt a pénzben kifejezhető értéket, amelyet az ízletes küldemények megrendelőhöz juttatása jelent. A belvárosi süteménybolt internetes áruházzá lényegül át, ahol a logisztika elengedhetetlen kellék. A hetenként emelkedő üzemanyagár azonban komolyan megkeseríti az édesipari vállalkozás életét is, hiszen közhely a kérdés: meddig lehetséges áthárítani a vevőkre az újabb költségeket? A válasz: „Rákényszerülünk a finomhangolásra. Bár azon, hogy házhoz szállítjuk a tortákat, eddig sem kerestünk…”

Ez utóbbi adat hátterében elsősorban az internetes vásárlások gyarapodása áll, s itt még mindig van „tartalék". A kft. adatai alapján is arra lehet következtetni, hogy a futárszolgálatok valóban képesek fejlődni akkor is, amikor a gazdaság szinte egészét a depresszió jellemzi. A gyorsposta cégek is érzékelik mindezt, hiszen igen sok partnerük is nehéz helyzetbe kerül, nem kevés közülük fizetési gondokkal küzd, bedől, megszűnik. Talán ezért is fontos jel, hogy nem csupán a megrendelések váratlan elvesztéséhez kell alkalmazkodni, hanem a fordítottjához is: a kft. tartalékkapacitásokat is igénybe vett, mert jócskán megnőtt az ország bizonyos térségeibe éjjelente elszállított, illetve a helyi címzettekhez nappalonként kézbesítendő csomagok mennyisége.

 


Kép:sxc

Megszabadulás a kézbesítéstől?

„Ha egy picit elindul a növekedés a magyar gazdaságban, akkor a Waberer's - saját üzleti környezetében mindenképpen - meglovagolhatja a jelenlegi előnyöket, azt, hogy a nyugat-európai versenytársaknál sokkal kisebb mértékben érzi meg a válság negatívumait" - fejtegette már vagy két éve a Piac & Profitnak Wáberer György, az egyik legnagyobb fuvarozó vállalkozás tulajdonosa. Vajon a csomaglogisztikai piac szereplőinek üzleti adatait hivatalból ismerő társaságnál, a Logisztika Rendszertechnika Kft.-nél is úgy látják, hogy a légiflottával, hatalmas gépjárműparkkal, raktárrendszerekkel, komissiózó részlegekkel rendelkező világcégek mellett a belföldi, helyi küldemények célba juttatására méretezett kisebb cégek, sőt a virágcsokrokat, pizzákat, interneten megrendelt portékákat kézbesítő vállalkozások is életképesek maradhatnak? A cég fő projektjének, a Lorának (Logistic Research and Analysis) a megvalósítói sok éve gyűjtik, elemzik, értékelik a gyorspostáktól származó üzleti adatokat. Déri András ügyvezető igazgató tényként könyveli el, hogy szektoruk pozíciójának javulásához nagymértékben járul hozzá az, hogy a termelő, értékesítő cégek jelentős része meg akar szabadulni annak terhétől, hogy saját maga juttassa el a címzetthez a saját termékeit. Az utóbbi időben pedig az online kereskedelem töretlen fejlődésével is számolni lehetett.

A gyorsaság és a megbízhatóság szintén fontos „adaléka" a gyors fejlődésnek, de e tényezők nem tekinthetők versenyelőnynek, mivel teljesítésüket minden futárszolgálattól megkövetelik a megrendelők. Szakmai közhely, hogy a B2B-rendszerben a vállalkozások technológiai szempontjainak megfelelő ütemezésben, minőségben, jól programozottan teljesülnek a szállítások. Egyre nagyobb a piaci igény a magán- vagy végfelhasználói forgalomban úgymond szórt címekre történő áruszállítás iránt is.

Az igazi veszély

Az a gyakorlat, hogy a cégek, intézmények kiszervezik magukból a szállítási, kézbesítési teendőket, s teszik ezt úgy, hogy CEP-cégekkel szerződnek e feladatok ellátására, éppen úgy racionális döntésnek számít, mint az ellenkezője: a gazdasági kényszer arra sarkallhat egyes vállalkozásokat, hogy visszaszervezzék a termékek, küldemények célba juttatását. Déri András szerint mindkét folyamat „életképes".

A manapság jellemző üzemanyagár-növekedés ugyanis azzal a következménnyel járhat, hogy a vevők, felhasználók egyre kevésbé fogadják el a megdrágult szállítási költségeket a portékák árában

Az igazi veszélyt manapság máshol látni: szakmai megfogalmazás szerint a cégek logisztikai rádiuszai le fognak szűkülni. Leginkább a kkv-k nem fogják bírni a költségeket. Képletesen szólva legfeljebb a szomszédnak fogják eladni portékáikat, akár olyan áron is, hogy visszafejlesztik a tevékenységüket. A manapság jellemző üzemanyagár-növekedés ugyanis azzal a következménnyel járhat, hogy a vevők, felhasználók egyre kevésbé fogadják el a megdrágult szállítási költségeket a portékák árában, s erre a logisztikai cégeknek sem lesz jó válaszuk.

Ugyanakkor a legkisebb kkv-knál rendre megbuknak a szövetkezésre tett ajánlások: a helyi vállalkozókat nem lehet rávenni a helyi fuvarozókkal együttesen kialakítandó logisztikai klaszterek létrehozására. A Logisztika Rendszertechnika Kft. általános tapasztalata az, hogy a vállalkozók egymás - és a szállító - előtt is titkolják termékeiket, piacaikat. Sőt, sokkal inkább a számla nélküli szállíttatásban és az adóelkerülésben érdekeltek. Így egy füst alatt lemondanak a professzionális logisztikáról és sok esetben arról is, hogy fokról fokra bővítsék piacaikat.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo