Nem vásárol, spórol a lakosság

Szeptemberben a kiskereskedelmi értékesítés volumene éves összevetésben 3,1, az előző hónaphoz képest 0,4 százalékkal csökkent. Az esztendő első kilenc hónapjában 1,5 százalékkal zsugorodott a forgalom a Központi Statisztikai Hivatal gyorsjelentése szerint. Az év egészére piaci szereplők átlagosan 1,7-2 százalékos visszaeséssel számolnak.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A visszaesés az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak alakulása volt meghatározó. A  csomagküldő és internetes kiskereskedelem dinamikus növekedése folytatódott.

Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben szeptemberben 717 milliárd forint, az első kilenc hónapban 5983 milliárd forint értékű volt a forgalom. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene szeptemberben 3,7, az év első kilenc hónapjában 0,3 százalékkal mérséklődött.

Használtcikk boltokban vásárolunk

A nem élelmiszer-kiskereskedelem szeptemberben 3,3, az első kilenc hónapban 2,3 százalékot bukott, a mértékű, 11,3 százalékos visszaesés a bútor-, műszakicikk-üzletekben jelentkezett. A forgalom az előző évinél 2,8 százalékkal kisebb volt a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk kiskereskedelemben is.

Európa toporog
Az Eurostat november 7-én megjelent, naptárhatástól megtisztított adatai alapján a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában szeptemberében 0,3 százalékkal nőttek, míg az eurózóna országaiban 0,8 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Szeptemberben az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 13 tagállamban bővülést, egy tagállamban stagnálást, nyolcban csökkenést mutattak.
Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai szeptemberben 9,5, az első kilenc hónapban összességében 2,1 százalékkal maradtak el az előző év azonos időszakától.
Forgalomnövekedést mértek viszont a statisztikusok szeptemberben a kisebb súllyal rendelkező üzletek közül a használtcikk- (8,3 százalék), az illatszer- (7,1 százalék), a textil-, ruházati és lábbeli- (5,2 százalék), a gyógyszer-, gyógyászatitermék- (2,9 százalék), valamint az iparcikk jellegű vegyes üzleteknél (0,6 százalék). A korábbi időszakhoz hasonlóan folytatódott a dinamikus bővülés a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben, amelynek forgalma 22,6 százalékkal nőtt.

A magas üzemanyagárak mellett tovább esett üzemanyagtöltő állomások forgalma: az eladások szeptemberben 3,1, az első kilenc hónapban 3,0 százalékkal mérséklődtek.

Aggasztó nagyságú a visszaesés

A visszaesés mértéke meghaladta Suppan Gergelynek, a Takarékbank senior elemzőjének a várakozásait, mindezzel együtt az év hátralevő már nem számít a forgalom visszaesésének további növekedésére, így a csökkenés mértéke 2-2,5 százalék körül stabilizálódhat, az éves átlagos csökkenés 1,7 százalék lehet. .

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) hétfői közleményében kiemeli: az idén az év egészét tekintve 2 százalék körüli visszaesés várható a fogyasztói piacon, míg korábban kisebb visszaeséssel lehetett számolni. Az élelmiszerpiacon előreláthatóan nem várható az inflációs nyomás mérséklődése, sőt egyes területeken további áremelkedéssel lehet számolni, ami visszaveti a fogyasztást.

A szakmai szervezet ugyanakkor a KSH nyers adataihoz hozzátette, hogy szeptemberben is több pénzt hagytak ugyan a vásárlók az áruházakban, összesen 717 milliárd forintot, 24 milliárd forinttal többet, mint egy évvel korábban, az értékesített árumennyiség azonban 4,1 százalékkal kevesebb volt a tavalyinál, amely mérték álláspontjuk szerint aggasztó nagyságú.

Nőtt az infláció és csökkentek a reálkeresetek

A visszaesés egyik oka az OKSZ szerint, hogy 2012. január-szeptember között a drágulás mértéke 5,8 százalék volt, ami "alaposan lehúzta" a kereskedelem mérlegét. Az élelmiszerek szeptemberben már 7,5 százalékkal, az élvezeti cikkek (szeszesitalok, dohányáruk) 15,6 százalékkal, az üzemanyagok 15,7 százalékkal voltak drágábbak, mint egy hónappal korábban. További ok, hogy a reálkeresetek 4 százalékkal estek vissza az első háromnegyed évben.

Az OKSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a ruházatot, illatszereket és az internetes áruházakat nem számítva szinte mindenütt csökkent a fogyasztás, a vásárlók elsősorban a nagyobb értékű árucikkek vásárlását fogják vissza, így a bútort, műszaki cikkeket, járművet keresik a legkevésbé. A ruházat, illatszerek és az internetes vásárlások növekedése csak kis mértékben javítja a kereskedelem mérlegét, mivel súlyuk csekély - fűzik hozzá.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo