Nem terveztek a cégek az útdíjjal, pedig emelni fogja az árakat

A cégek háromnegyede nem számolt az idei költségek tervezésekor az útdíj bevezetésével, közel felük pedig nem tartja elfogadhatónak az ebből adódó áremelkedést, bár a logisztikai szolgáltatóknak ez drasztikusan megnövekedett pluszköltséget is jelenthet – többek között ez is kiderült a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból. A 300 Magyarországon működő vállalat megkérdezésén alapuló felmérés arra is rámutatott, hogy az online vásárlások térnyerése jelentősen átformálhatja a piacot, szereplőit új megoldások bevezetésére késztetheti.

Kép:PP/FényesGábor

A gazdasági válság kedvezőtlenül érintette a logisztikai szektort is – derült ki a trans-o-flex Hungary Kft. megbízásából az Ipsos által készített kutatásból. Minden ötödik megkérdezett cégnél szükség volt a válság következtében valamilyen átszervezésre, leginkább a szolgáltatásra fordított összeget csökkentették, vagy kiszervezték a tevékenységet.

Aktuálisan egy új szabályozás befolyásolhatja jelentősen a logisztikai iparágat, hiszen a napokban fogadta el a parlament a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Ugyan az e-útdíj megfizetése csak a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek esetében kötelező, a belföldi kiscsomagos szállítás szereplőit is érinti a változás, hiszen az egyes depók és központok közötti szállítást ők is ilyen járművekkel oldják meg. Ezzel szemben az Ipsos kutatása rámutat: a megkérdezett cégek 75%-a nem számolt az idei költségek tervezésénél az útdíj bevezetésével, sőt, a logisztikai szakemberek 45%-a nem tartja elfogadhatónak, ha a szolgáltató az útdíjra hivatkozva áremelést javasol.

Útdíj, bármi áron
Most már végleges, hogy nyár közepétől bevezetik Magyarországon is az útdíjat. Jelentősen drágul majd a fuvarozás, az árak a fogyasztói oldalra is átgyűrűznek majd. A szállítmányozó vállalatok jelentős része nehéz helyzetbe kerülhet, a költségvetésnek viszont úgy kell ez a pénz, mint egy falat kenyér. Itt olvashatja a szabályozás részleteit.
A trans-o-flex saját kalkulációja szerint ugyanakkor az érintett gépjárművek esetén drasztikusan megnőnek a kiadások: míg eddig egy Budapest-Debrecen viszonylatban napi szinten közlekedő teherautójuknál egy évben az úthasználatra vonatkozóan – az autópálya-matrica megvásárlásával – 310.000 Ft-tal kellett számolniuk, 2013. július 1. után éves viszonylatban ez az összeg elérheti a 10.000.000 Ft-ot is.

A postai liberalizáció kérdése kevésbé osztja meg a vállalatokat. 34%-uk egyáltalán nem vár változásokat, míg 33%-uk a szolgáltatás színvonalának emelkedését reméli. Talán azért sem számolnak nagy mozgással a megkérdezett szakemberek, mert ahogy az Ipsos kutatásából kiderült, a logisztikai piacra a hosszú távú partnerségek jellemzőek. A cégek 76%-ának van állandó logisztikai partnere, az együttműködések átlagos ideje pedig 7,5 év. A hűség kulcsa a megbízhatóság lehet, mivel ezt említették első helyen a válaszadók, mint a megfelelő logisztikai partner kiválasztásánál szerepet játszó tényezőt. Az ár-érték arány a második, a szolgáltatási ár mértéke pedig a harmadik a rangsorban.

A jövő már egyértelműen az online szolgáltatások irányába mutat. Az Ipsos vizsgálata alapján elmondható, hogy dimenzióváltás érzékelhető a szakemberek tájékozódási, információ-gyűjtési szokásaiban. Nem csupán a híreket olvassák legnagyobb részt online, de egyre nagyobb arányban terelik át egyéb ügyintézéseiket is az online világba. A megkérdezett cégek 58%-a bonyolított már online beszerzést, 64%-uk pedig kifejezetten bízik az internetes vásárlásban. Minden harmadik válaszoló észlelt már a Facebookon számára releváns üzleti információt, és minden második találkozott már hasznosnak bizonyuló Google-hirdetéssel.

„Az Ipsos-kutatás eredménye megerősíti bennünk saját stratégiánk helyességét, miszerint a jövő csakis az online megoldások szélesítésével képzelhető el” – reflektált az eredményekre Pesztericz Péter, a trans-o-flex Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – „Éppen ezért már most abban gondolkodunk, hogyan tehetjük még praktikusabbá a szolgáltatásokat, hogyan alkalmazkodhatunk szolgáltatóként a megváltozott piaci igényekhez. Terveink között szerepel, hogy elérhetővé tesszük az online ügyintézést, az okostelefonnal történő fizetést, és a pre-paid rendszert, de a megnövekedett webáruházi forgalomra tekintettel gondolkodunk csomagfelvételi pontok kialakításában is.”

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo