Az importált használtautók száma 2012-ben 54 ezerre nőtt az előző évi 31 ezerről, miközben a hazai használtautók átírása enyhén csökkent - derül ki a Használtautó.hu kedden közölt összesítéséből. Szemes Árpád, a cég ügyvezetője szerint a behozatalban - kedvező árfolyamok esetén - további növekedés valószínűsíthető az idén, ám a használtautó-piac jelentős bővülésének továbbra is komoly gátat szab, hogy az újautó-eladások számában 2013-ban sem várható jelentősebb ugrás az előző évekhez képest.
A használtautó eladások 60 százalékát legalább kilencéves autók teszik ki, ennek megfelelően az átlagár 1,5 millió forint körül van, és egy év alatt közel 5 százalékkal csökkent. A három évnél idősebb autók átlagára jelentősen, 7-11 százalék közötti mértékben csökkent tavaly, csak a legfeljebb kétéves járművek ára emelkedett átlagosan 3 százalékkal az alacsony kínálat miatt.
Kategóriák szerint vizsgálva a szakportál adatbázisát, a használtautó-forgalom 31 százalékát az alsó középkategóriába tartozó autók tették ki tavaly, ezek átlagára 1,09 millió forint volt. A közép-és felső középkategóriához (27 százalék) tartozó átlagár 1,84 millió forint volt, miközben a mini- és kisautók (együttesen 25 százalék) 798 ezer forintos átlagos értéken keltek el.
A teljes használtautó forgalom több mint 80 százalékát lefedő portál által számított használtautó-index 2012 negyedik negyedévében - három egymást követő negyedév emelkedése után -104 százalékot ért el. Az előző negyedévhez képest 1,6 százalékos, az egy évvel korábbihoz képest 3,2 százalékos emelkedést mutat az index.
Az index az elkelt használtautók összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, a 2009 első negyedévében mért szinthez. A 100 százalék körüli értéke azt jelzi, hogy a használtautó piac egyelőre nem tudta érdemben meghaladni a bázisnak tekintett időszak teljesítményét - jegyzik meg a közleményben.
Több új kocsit helyeztek forgalomba
A kishaszon-gépjárművek forgalomba helyezésénél az előző év azonos időszakához képest decemberben 38 százalékos csökkenést mértek, míg a teljes évet tekintve 6 százalékkal alacsonyabb a 2012-es szám. A kimutatás szerint az új autók forgalomba helyezésének 80 százaléka céges ügylet, míg a magáneladások a piac 20 százalékát teszik ki. Az autóipari információszolgáltató közleményében úgy értékelte, hogy bár a növekvő trend bizakodásra ad okot, de ezek a számok elmaradnak a válság előtti forgalomba helyezési mennyiségektől és az üzletág sikeres működéséhez szükséges optimális darabszámoktól.