Külföldiként éri csak meg igazán lakást venni

A hazai ingatlanárak a válságot megelőző szint alatt vannak, mint az köztudott. A Duna House országos lakásárindexe 15 százalékos esést mutat forintban, de ha mindezt külföldről nézzük, a kép még érdekesebb.

Kép: Pixabay

Országos szinten a lakásárak nominális értéken 20 százalékot estek 2008 elejéhez viszonyítva, amely ugyan a tavalyi évben trendszerű emelkedésnek indult, a jelenlegi különbözet még így is 15 százalékos. Nem csoda, hogy 2013–2014-ben nagy arányban voltak jelen befektetők a piacon, hiszen minden várakozás szerint ez jelentette a mélypontot. Tavaly – lokációtól függően – minden harmadik-negyedik vásárló befektetési céllal vett ingatlant, igaz, ezt a jelenséget az alacsony jegybanki alapkamat is segítette.

Az alacsony ingatlanárak tehát itthon is vonzóak, de külföldről nézve még inkább. Ha a forint gyengülésével is számolunk, akkor euróban 30 százalékkal (259-ről 315-re erősödött a vizsgált időszakban), amerikai dollárban pedig (ami 164-ről 259 forintra erősödött) 46 százalékkal olcsóbban lehet most lakást vásárolni nálunk, mint 2008 elején. Ezek összesített, országos ingatlanadatokra vonatkoznak, de hasonló a helyzet a leginkább értékálló, budapesti téglaépítésű lakásokra is. Itt az utolsó negyedévben nagy árugrás következett be, az árak most a 2008-as első negyedév 99 százalékának felelnek meg, vagyis mondhatni, hogy válság előtti árszint van. A forintgyengülés azonban itt is kedvező külföldről, ugyanis ezt a lakástípust euróban kb 20, dollárban kb. 40 százalékkal olcsóbban veheti meg egy külföldi vásárló.

Olcsó, de mégsem veszik

Ennek ellenére nem nagy a külföldiek jelenléte a piacon. Ugyan abszolút darabszámban növekszik a jelenlétük, arányuk a piacon csökkent az elmúlt három évben. 2012-ben az ingatlanvásárlók 2 százaléka volt külföldi, ez a teljes III. negyedévben nagyjából 420 tranzakciót jelent. 2013-ban valamivel erősebb volt a III. negyedév, így hasonló mennyiségű külföldi vásárló mellett a piaci részük 1,9 százalékra csökkent. Végül 2014-ben 1,8 százalékot mért a Duna House, igaz, egy erősebb piacon, ami becslésük szerint 515 külhoni vásárlót jelent 3 hónap alatt.

A vevők 45 százaléka érkezik valamelyik EU-tagállamból (illetve csekély számban Amerikából). Ők átlagban 14,8 millió forintot költenek ingatlanra. A piacon nagyjából 10 százalékot kitevő közel-keleti vevők ennél nagyobb összegben költenek, az ő átlagos vásárlási volumenük 16,8 millió forint volt ingatlanonként. A második legjelentősebb csoport a szláv vásárlóké, itt elsősorban orosz és ukrán vevőkről van szó. Ők a piac 30 százalékát teszik ki, és 23,3 milliós átlagon vásárolnak. Legdrágábban a távol-keletiek költenek, az ő átlaguk 26,7 millió volt, és a piac 15 százalékában vannak jelen.

VAN, AHOL TÉNYLEG MEGSZALADTAK A LAKÁSÁRAK
A tavalyi piaci forgalom 14 százalékos erősödést mutat a 2013-ashoz képest a Duna House becslése alapján. Ennek általában áremelkedés a következménye, de nyilván ez nem egyformán következik be az egyes régiókban.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo