Külföldiként éri csak meg igazán lakást venni

A hazai ingatlanárak a válságot megelőző szint alatt vannak, mint az köztudott. A Duna House országos lakásárindexe 15 százalékos esést mutat forintban, de ha mindezt külföldről nézzük, a kép még érdekesebb.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Országos szinten a lakásárak nominális értéken 20 százalékot estek 2008 elejéhez viszonyítva, amely ugyan a tavalyi évben trendszerű emelkedésnek indult, a jelenlegi különbözet még így is 15 százalékos. Nem csoda, hogy 2013–2014-ben nagy arányban voltak jelen befektetők a piacon, hiszen minden várakozás szerint ez jelentette a mélypontot. Tavaly – lokációtól függően – minden harmadik-negyedik vásárló befektetési céllal vett ingatlant, igaz, ezt a jelenséget az alacsony jegybanki alapkamat is segítette.

Az alacsony ingatlanárak tehát itthon is vonzóak, de külföldről nézve még inkább. Ha a forint gyengülésével is számolunk, akkor euróban 30 százalékkal (259-ről 315-re erősödött a vizsgált időszakban), amerikai dollárban pedig (ami 164-ről 259 forintra erősödött) 46 százalékkal olcsóbban lehet most lakást vásárolni nálunk, mint 2008 elején. Ezek összesített, országos ingatlanadatokra vonatkoznak, de hasonló a helyzet a leginkább értékálló, budapesti téglaépítésű lakásokra is. Itt az utolsó negyedévben nagy árugrás következett be, az árak most a 2008-as első negyedév 99 százalékának felelnek meg, vagyis mondhatni, hogy válság előtti árszint van. A forintgyengülés azonban itt is kedvező külföldről, ugyanis ezt a lakástípust euróban kb 20, dollárban kb. 40 százalékkal olcsóbban veheti meg egy külföldi vásárló.

Olcsó, de mégsem veszik

Ennek ellenére nem nagy a külföldiek jelenléte a piacon. Ugyan abszolút darabszámban növekszik a jelenlétük, arányuk a piacon csökkent az elmúlt három évben. 2012-ben az ingatlanvásárlók 2 százaléka volt külföldi, ez a teljes III. negyedévben nagyjából 420 tranzakciót jelent. 2013-ban valamivel erősebb volt a III. negyedév, így hasonló mennyiségű külföldi vásárló mellett a piaci részük 1,9 százalékra csökkent. Végül 2014-ben 1,8 százalékot mért a Duna House, igaz, egy erősebb piacon, ami becslésük szerint 515 külhoni vásárlót jelent 3 hónap alatt.

A vevők 45 százaléka érkezik valamelyik EU-tagállamból (illetve csekély számban Amerikából). Ők átlagban 14,8 millió forintot költenek ingatlanra. A piacon nagyjából 10 százalékot kitevő közel-keleti vevők ennél nagyobb összegben költenek, az ő átlagos vásárlási volumenük 16,8 millió forint volt ingatlanonként. A második legjelentősebb csoport a szláv vásárlóké, itt elsősorban orosz és ukrán vevőkről van szó. Ők a piac 30 százalékát teszik ki, és 23,3 milliós átlagon vásárolnak. Legdrágábban a távol-keletiek költenek, az ő átlaguk 26,7 millió volt, és a piac 15 százalékában vannak jelen.

VAN, AHOL TÉNYLEG MEGSZALADTAK A LAKÁSÁRAK
A tavalyi piaci forgalom 14 százalékos erősödést mutat a 2013-ashoz képest a Duna House becslése alapján. Ennek általában áremelkedés a következménye, de nyilván ez nem egyformán következik be az egyes régiókban.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo