A bőséges édességválasztékhoz eddig is hozzászokhattunk, idén azonban egészen rendkívüli a kínálat a figurák, a desszert-karácsonyfadíszek és a szaloncukor ízvariációk között is. A gyártók ezen kívül speciális összecsomagolásokkal is igyekeznek kitűnni: bögre, állatfigura, játékok vannak a Mikulások mellé csomagolva, hogy segítsék a döntéshozatalt. Idén a felnőttekre is gondoltak, számos kifejezetten nekik – különösen hölgyeknek - szánt terméket is találunk, melyek elegáns díszcsomagolásban, letisztult, a megszokottól eltérő designnal kínálják magukat.
Az elmúlt tíz év során folyamatosan javul a csokoládéfigurák minősége, idén pedig már tényleg egyeduralkodó a valódi csokoládé. (Több mint 90 százalékos értékbeni részesedéssel.) Bevonómasszából készült, gyengébb minőségű termékeket alig találni az üzletekben. Külön jó hír, hogy a NÉBIH a szokásos karácsonyi ellenőrzés során nem talált olyan mikulásfigurát, amelynek bármilyen szempontból kifogásolható volt a minősége – hívta fel a figyelmet a Magyar Édességgyártók Szövetségének gyorsjelentése.
A minőség javulása egyébként a csomagolás terén is látványos. Az ünnepi édességek szebbnél szebb dobozokban, tasakokban, ötletes, akár díszként is használható formákban várják vásárlóikat. Gondosság – talán az idei az első év, amikor a speciális étrendet követők is válogathatnak. A cukorbetegek, gluténérzékenyek, sőt még a paleo diéta hívei is termékek egész arzenálját fedezhetik fel az üzletek polcain.
8 és fél millió Mikulás
A Nielsen kiskereskedelmi Indexe szerint tavaly minden eddiginél többet költöttünk karácsonyi édességre, 3,1 milliárd forintot, amiért 650 tonna finomságot vásároltunk. Ez szinte pontosan ugyanakkora mennyiség, mint az azt megelőző évben, viszont mivel számottevő áremelkedésről nem beszélhetünk, az adat azt jelenti, hogy a vásárlók egyre inkább előnyben részesítik a magasabb minőségű és a prémium termékeket. A Nielsen adatai szerint az ünnepi édességekből a boltok bevétele a tavalyi utolsó két hónap folyamán 16 százalékkal haladta meg az előző évi hasonló periódus addig rekordnak számító forgalmát.
A népszerűségi sorrend dobogójának harmadik helyén az Adventi naptárak, állnak, melyek részesedése nagyot, 7-ről 9 százalékra nőtt a tavalyi télen. Második helyezettek a Mikuláscsomagok, de 11 százalékos értékbeni részesedésük meg sem közelíti az első helyen álló Mikulás figurákét, melyek a piac 62 százalékát adják. Az érdekesség kedvéért ez darabszámra levetítve 8 és fél millió Mikulásfigurát jelent, ami igencsak jelentős, tekintve, hogy a tavalyi év november-decemberében összesen 11 millió darab szezonális édességterméket regisztráltak az üzletek. Tulajdonképpen egy leleményes marketingesnek köszönhetjük a Mikulást – vagy legalábbis azt, ahogyan ma ismerjük.
Leginkább nagy üzletekben, hiper és szupermarketekben vásárolunk ünnepi édességet. Az ott vonzóan kihelyezett széles kínálat és a promóciók csábítóan hatnak a vásárlókra. A Nielsen szerint minden eddiginél jobban érvényesült ez a vásárlási szokás tavaly, amikor hipermarketek karácsonyi édességekből 19 százalékkal nagyobb bevételt értek el, mint tavalyelőtt. Így a csatorna piaci részesedése 55 százalékra emelkedett. Jellemzi a jelentős koncentrációt, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb üzlettípusok együtt 85 százalékot vittnek el a decemberi ünnepekhez kapcsolódó édességek teljes hazai bevételéből.
A cukorkák piaca nem annyira szezonális, mint a csokoládéké, de Mikulás táján azért itt is megfigyelhető emelkedés. Az ünnepi időszakban elsősorban az ünnepkörhöz kapcsolódó grafikájú termékek forgalma emelkedik, de a nem szezonális csomagolású cukorkák is jobban fogynak a Mikulás ajándékoknak köszönhetően. Cukorkák terén a magyarok legjobban a gyümölcs és mentolos ízeket kedvelik, és összességében megállapítható, hogy a puha jellegű cukorkák iránti kereslet jobban nő, mint a kemény cukorkák iránti igény.
A teljes cukorkapiac az elmúlt év során mind mennyiségben (közel 3 százalék), mint értékben (több mint 4 százalék) növekedni tudott. Az értékesítés azonban így sem éri el a válság, illetve a NETA bevezetése előtti szinteket. Az alkategóriák közül a klasszikus keménycukorkák kevesebbet nőttek, körülbelül 3 százalékkal, míg a gumicukrok tovább folytatták menetelésüket és közel 8 százalékos növekedésükkel mozdonyként húzzák magukkal a cukorkapiacot, értékben immár több mint egynegyedét adva a teljes hazai cukorkafogyasztásnak.
Kakaóhelyzet a világban – Luxuscikk lesz a csokoládé?
Az elmúlt években egymást érték a híresztelések, hogy különböző okok miatt megdrágul a kakaóbab, és ezért a csokoládéárak is várhatóan az egekbe szöknek majd. Leginkább a megnövekedett keresletet – amiért elsősorban a kínai középosztály csokoládéfogyasztásának látványos növekedését teszik felelőssé, - másfelől az amúgy is rendkívül alacsony idei termést okolják, ami pedig többek között az El Nino hatás miatt van. (A mögöttünk álló évben az El Nino még az afrikai országokban is ritkán tapasztalt szárazságot okozott.)
Jelenleg mi, az Édességgyártók Szövetségében azt látjuk, hogy az – egyébként valóságos, húsvét óta közel 30 százalékos – kakaóár növekedés még nem érzékelhető az árakban, mivel a cégek nagyrésze előre lekötött készletekből dolgozik. Mi úgy kalkulálunk, hogy talán a következő év közepe-vége felé lesz tapasztalható majd először áremelkedés, de attól, hogy a csokoládé luxuscikké válik, az elkövetkezendő évek során nem kell tartanunk, sőt az ICCO (Nemzetközi Kakaó Szövetség) legfrissebb előrejelzése szerint Afrikában a kedvező kormányintézkedések folyományaként ismét a keresletet meghaladó termésre számíthatunk.