„Meg kell védeni a sikeres fesztiválokat Magyarországon, mert ezen a területen is élesedik a regionális verseny” – figyelmeztetett Joris Huijsmans, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója. A vezérigazgató a folyamatos fejlődésben és az állandó megújulásban látja a fesztiválok hosszútávú sikerének titkát, hiszen ugyanazt, vagy nagyobb sikert ebben a műfajban sem lehet évről évre ugyanazokkal az eszközökkel elérni. Így a hagyományokat újításoknak kell kiegészíteniük.
Mártonné Máthé Kinga a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója szerint a külföldi turisták által hazánkban eltöltött vendégéjszakák mindössze 22 százalékát adja a vidék, a hozzánk látogatók 78 százaléka a fővárost keresi fel. Ez az arány a magyar vendégek esetében értelemszerűen jóval magasabb (80 százalék). A vendégéjszakák közel egyharmada azonban épp a fesztiválszezonban realizálódik, így ez az idegenforgalom egésze szempontjából az egyik legfontosabb ágazatnak tekinthető. A fesztiválturizmus dinamikusan nő, a 2015-ös nyár pedig kiemelkedő volt mind a látogatószám, mind a bevételek szempontjából.
Sokat jelentenek a településeknek
Füziné Kajdy Zita, Orfű polgármestere elmondta, hogy bár a Fishing on Orfű látogatottsága nem mérhető a nagy fesztiválokéhoz, de a kistelepülés életében mégis meghatározó esemény lett. Orfű büszke rá, hogy 2008 óta minden évben megrendezi a zenei fesztivált, amelynek ötletére azonnal igent mondtak Kálocz Tamásnak és Lovasi Andrásnak, a Fishing on Orfű atyjainak. A községnek elsősorban a helyi vállalkozások bevételeinek növekedéséből származik extrabevétele, de sokkal fontosabb a település marketingjéhez adott érték.
Bán Teodóra, a Budapesti Fesztiválközpont Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: a fővárosi fesztiválok esetében egyszerre kell a külföldiek igényeinek megfelelni és az eseményt Budapest kulturális életébe – a magyar kultúrabarátok ízlése szerint – beilleszteni. A Budapesti Tavaszi, a Nyári, az Őszi Fesztivál és a karácsonyi vásárok közönsége különböző, a turisztikai hatásuk is eltérő. Az 1981-ben útjára indított Budapesti Tavaszi Fesztivál rangos hangversenyeire jelentős számban érkeznek külföldiek, akik elsősorban magasabb kategóriás szálláshelyeket és prémium szolgáltatásokat vesznek igénybe itt tartózkodásuk során. Míg a jobbára nyáron vagy ősszel érkező fiatalok számára egyre fontosabbak a közösségi és „jóléti” élmények, például a gasztronómiai élmények.
Egyre több a külföldi vendég
Lobenwein Norbert, a legnagyobb magyar fesztiválszervező cég, a SZIGET projektvezetője szerint idei rendezvényeik 7-800 ezer embert vonzottak, a fellépőknek és a jó időjárásnak is köszönhetően kiemelkedő és egyértelműen nyereséges szezont zárhattak. A SZIGET esetében kiemelkedően sok volt a külföldi fesztiválozók száma, arányuk a 70 százalékot is elérte, de a Balaton Sound esetében is 30-40 százalék között alakult. Az Ausztriától egy karnyújtásnyira megrendezett VOLT-on ugyanakkor a külföldiek aránya nem haladta meg a 10 százalékot. A külföldiek aktívabb részvételére elsősorban a Be My Lake esetében számít a projektvezető. Lobenwein Norbert szerint a növekedés mellett a piac tisztulásáról is lehet beszélni, ám ez nem egyértelműen pozitív jelenség. Egy-egy elmaradó, vagy látványosan bebukó fesztivál ugyanis az egész szakmára rossz fényt vethet. Lobenwein Norbert szerint ma is sokan vágnak bele a fesztiválszervezésbe, de nincs egyszerű dolguk, könnyen fordul negatívba még egy jól szervezett rendezvény is. A Balaton Sound-dal az akkor is telítettnek látszó piacon szerencséjük is volt, mert meg tudtak szólítani egy olyan réteget, amely más típusú fesztiválokat elkerüli.