Az intézkedés lehetővé teszi a tiszta piaci helyzet kialakítását, valamint a teljes termékpálya nyomon követhetőségét, a földrajzi jelzés nélküli boroknál is. A borászati termékek forgalomba hozatalát követően az ellenőrzés a HNT, valamint a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) borászati igazgatóságának feladata lesz. Az ellenőrzés kiterjed a kis- és nagykereskedelmi forgalmazókra egyaránt.
Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár szerint a borágazaton túl más szakmaközi szervezetek is hasonló lépéseket fontolgatnak, így a tej- vagy a hús termékpályán is várható hasonló intézkedés.
Az ellenőrzési jegy ellenértéke 30 forint lesz, a kiszerelési egység minden megkezdett literére. Az ellenérték egy része az ellenőrzést más része pedig a hazai borászatok minőségfejlesztését szolgálja. A HNT köteles lesz a befizetett ellenőrzési díjból származó bevételt elkülönítetten bemutatni, valamint a felhasználást negyedévente a honlapján nyilvánosságra hozni.
Borban az igazság – és a pénz
Viszonylag kicsi, de stabil piacon mozognak a magyar borászatok és szőlőtermelők. Tavaly jelentősen nőtt az árbevételük, ráadásul egyre erősödik az export szerepe, de a piacot a 10 legnagyobb cég uralja. Az idei szüret idején a borászok a sok csapadék és a viszonylag hideg nyár miatt gyengébb termést várnak; a 2013-as év azonban árbevétel szempontjából a korábbiaknál jobb volt a szőlőtermeléssel főtevékenységként foglalkozó cégeknél, valamint a szőlőbor-termeléssel foglalkozó vállalkozások estében is. A szőlőtermeléssel foglalkozó cégek árbevétele 23 százalékkal magasabb volt 2013-ban, mint 2012-ben, míg a szőlőbor-termelők egy év alatt összesen 8 százalékkal tudták árbevételüket növelni.