Ki hitte volna, hogy a digitális patológia európai piacát egy magyar cég vezeti, vagy, hogy egy alig tízfős vállalkozás exporttevékenysége motiválta Magyarországot, hogy jövőre csatlakozzon az Európai Űripari Ügynökséghez, új fejezetet nyitva ezzel az iparág fejlődésében. Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár által átadott Év Exportőre Díjat olyan hazai mikro-, kis- és középvállalkozások nyerhették meg, amelyek saját gyártású termékekkel rendelkeznek, exporttevékenységükkel nagymértékben hozzájárulnak a magyar gazdaság fejlődéséhez, és tevékenységükön keresztül példát mutatnak az ágazatukban tevékenykedő hazai vállalkozások számára. A HITA célja, hogy a díj segítségével hangsúlyozza az export kiemelt nemzetgazdasági jelentőségét, erősítse annak mértékét a kkv szektoron belül, megismerje és díjazza a legsikeresebb kkv exportőröket.
Szijjártó Péter beszédében elmondta: az export támogatására van költségvetési forrás, és a kormány elkötelezett, hogy a kkv szektor exportrészesedését 30 százalék fölé növelje jövőre (2012-ben a hazai kis és középvállalatok csupán 23 %-kal részesedtek az ország exportjából miközben a foglalkoztatottak 73%-át adja a szektor). Ennek érdekében a kormány meghirdette a külpiaci siker programját. A program keretében állami tulajdonú kereskedőházakat hoznak létre külföldön, külkereskedői szakértőkkel támogatják a kkv-kat, fejlesztik a minőségi beszállítást, és célzott külpiaci roadshow-kat szerveznek ágazat és régió szerint. Az első roadshow az Arab térségbe irányul városi infrastruktúra-fejlesztés témában, majd Dél-Kelet Ázsiába a szoftverfejlesztő cégek mutatkozhatnak be. 2014 során még 12 hasonló programot tervez a kormány.
A most díjazott cégek igazi példaképek az export terén elért teljesítményük alapján. A díjazottak amellett, hogy jogot nyernek az adott kategória 2013. Év Exportőre Díj védjegy használatára, kiemelt helyet kapnak a HITA honlapján és idegen nyelvű szakmai kiadványaiban, ezzel is támogatva exportjuk további bővülését.
A hat kategóriában kiírt pályázatra 93 cég összesen 128 pályázatot nyújtott be. A pályázatok elbírálásában az ERGO (Európai Regionális Szervezet), a Magyar Külgazdasági Szövetség és a HITA szakértői vettek részt.
A Tudatos Exportőr Díjat idén a Közép-Kelet Európában és a Közel-Keleten is sikeres, banki hitelezési és kockázatkezelési szoftver megoldásokat fejlesztő innovatív, magyar szoftvercég, a Loxon Solutions Zrt. nyerte.
A Legnagyobb Legkisebb Exportőr Díjat egy 10 főt foglalkoztató, űripari eszközfejlesztésre specializálódott mérnöki cég, az Admatis Kft. vehette át.
A Regionális Stratéga kategória győztese a 100%-ban magyar tulajdonú WebEye International Kft., amely a Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport tagjaként Európa-szerte nyújt saját fejlesztésű GPS alapú járműkövető szolgáltatást.
A Meghatározó Exportőr kategória nyertese 2013-ban a lakástextil-gyártással és forgalmazással foglalkozó Naturtex Gyapjú és Tollfeldolgozó Kft.
Az Innovatív Exportőr kategóriában a digitális patológiai piacon vezető 3DHISTECH Kft. nyert.
Az idén első alkalommal adták át a Sikeres Női Exportőr Díjat, amelyet Borbíró Gertrúd, a kozmetikai termékeink gyártásával és forgalmazásával Cosmed Kft. ügyvezető igazgatója nyert.
Admatis Kft.
Az Admatis Kft. egy 10 főt foglalkoztató, űripari eszközfejlesztésre specializálódott high-tech mérnöki cég. Az európai Sentinel-2 műhold fejlesztőcsapatának tagjaként Kelet-Európában egyedülálló módon, több mint 30 eszközt, ezen belül 2700 alkatrészt terveztek, teszteltek és szállítottak le az EADS Astrium konzorcium részére. Integrátorként közel 60 magyar alvállalkozót vontak be a Sentinel projektbe, ezáltal komoly referenciát biztosítottak a beszállítók részére a további piacszerzéséhez. A cég tevékenysége fontos szerepet játszott abban a kormánydöntésben, aminek köszönhetően Magyarország a jövő év elején csatlakozik az Európai Űripari Ügynökséghez, új fejezetet nyitva ezáltal az iparág fejlődésében.
WebEye International Kft.
100%-ban magyar tulajdonú cég, amely a Lambda-Com közlekedésinformatikai cégcsoport tagjaként Európa-szerte nyújt saját fejlesztésű GPS alapú járműkövető szolgáltatást.
A cég 2007 és 2010 között 9 országban hozott létre leányvállalatot, a szomszédos országokon kívül Németországban, Oroszországban, és Portugáliában, valamint partneri kapcsolatokat alakított ki Ukrajnában és Szerbiában egyaránt. A cég 10 éves szolgáltatás portfóliója folyamatosan növekszik, az online járműkövetés mellett olyan komplex vállalatirányításban hasznosítható információkat nyújt ügyfeleinek, amelyek felhasználásával jelentős költség-megtakarítást tudnak elérni. A vállalat olyan cégekkel törekszik stratégiai partnerkapcsolatok kiépítésére, amelyek Közép-Európában meghatározó disztribúciós tevékenységet folytatnak, mint például a Holcim, a DHL vagy a Tesco, ugyanakkor a kis- és középvállalkozások számára is kínál egyedi megoldásokat.
Naturtex Gyapjú és Tollfeldolgozó Kft.
A Naturtex Gyapjú és Tollfeldolgozó Kft. lakástextil, ezen belül elsősorban ágynemű gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. 1989-es alakulásuk óta sok változás történt a cégen belül, hiszen a kezdetben még német-magyar közös vállalatként működő cég 2006-ban száz százalékig magyar tulajdonba került. A magas minőségi elvárásoknak köszönhetően ágyneműgyártásban mára 45,7%-os részesedéssel piacvezetők Magyarországon. A vállalat számos minőségi tanúsítvánnyal és díjjal rendelkezik, többek között Magyar Termék Nagydíj, és Superbrands kitüntetéssel.
A cég legfőbb exportterméke a magyar libapehellyel töltött paplan és párna, amely világszerte nagy elismerésnek örvend az első osztályú töltetnek és minőségi kivitelezésnek köszönhetően. 2009-ben még a termékek alig több mint felét értékesítették külföldön, jelenleg közel 40 országba exportálnak: nemcsak Európába, hanem Dél-Koreába, Kínába, Hong Kong-ba, Japánba, Ausztráliába, Izraelbe, Mexikóba és Ecuadorba is. Az elmúlt 2 év során az export-értékesítés aránya a teljes árbevétel 80 %-a fölé emelkedett. Olyan új, távoli piacok is megnyíltak a cég előtt, mint Vietnam, Dubai vagy Brazília.
3DHISTECH Kft.
A cég a termékei fejlesztésének tekintetében a legnagyobb hangsúlyt az innovációra helyezi, ennek köszönhetően napjainkra vezető szerepet vívott ki magának a digitális patológiai piacon. A cég termékei megtalálhatóak minden kontinensen, a világ közel 50 országában. A folyamatos kutatás-fejlesztéseknek köszönhetően megközelítőleg negyven találmányukat regisztrálták már és tucatnyi bejegyzett szabadalommal is rendelkezik a cég. 2013 során 2 új terméket mutattak be:
1. „Pannoramic Confocal” - digitális konfokális szkennert
A technológia lényege, hogy a mintáról jövő fényt nem kitakarással “válogatja szét”, így kevésbé égeti a fluoroflorokat a szkennelés során, mint a hagyományos mikroszkópos konfokális technikák. Valamint sokkal kisebb expozíciós időkkel dolgozik a rendszer, így nagyságrendekkel gyorsabban tud felvenni ugyanannyi területet, mint a versenytársak hasonló fejlesztései.
2. SCS – Stainer + Coverslipper + Scanner = három az egyben készüléket
Az immunfestés - fedőlemez felhelyezés - tárgylemez digitalizálás - képfeldolgozás munkafolyamat teljes automatizálása egyetlen integrált, zárt rendszerben világújdonságnak számít. A rendszer alapját adó technikai újdonságok emellett könnyű kezelhetőséget, magas minőséget és jelentős reagens megtakarítást tesznek lehetővé versenytársaikhoz képest.
Az utolsó lezárt üzleti évben a vállalat forgalma 70%-os mértékben növekedett, 97%-os exportráta mellett. A cég árbevétel arányos nyeresége meghaladta a 22%-ot, ami példaértékű a tudásalapú ágazatokban is.
Cosmed Kft.
A Cosmed Kft. igazi családi vállalkozásként kezdte 2004-ben, szabadalommal védett, professzionális kozmetikai termékeink gyártásával és forgalmazásával. A gyors növekedés okán azonban 2008-ban elkezdődött a cégstruktúra tudatos építése. Mára az alkalmazotti létszám 20 fő, a termékfejlesztés és cégvezetés tulajdonosi kézben van.
A folyamatos innováció, illetve termékfejlesztés révén a kezdeti öt termékhez képest mára több mint 150 termék szerepel a cég portfoliójában. A vállalat ily módon igyekszik továbbra is fenntartani az elmúlt 10 évben elért, átlagosan éves 30%-os forgalomnövekedést.
Az elmúlt időszakban egy egyedi képzési és marketing stratégiának köszönhetően 1 év alatt megduplázták oroszországi exportjukat. Az említett stratégia bevezetésével a cég összes európai piacán is megerősödött pozíciója, 10 hónap távlatában átlagosan 15% növekedést eredményezve.
Az idén Mexikó és India is felkerült a vállalat export-térképére, így már több mint 30 országban vannak jelen. Szerződéskötési fázisban van a törökországi, dél-afrikai és ausztrál disztribúció felállítása, valamint tárgyalnak több öböl-menti országban is.