2014-ben a járműipar össztermelési volumene: 6 651 milliárd Ft volt, ez 23%-ös növekedést jelent 2013-hoz képest. A teljes hazai feldolgozóipar 27,4 %-át kitevő járműipar a magyar gazdaság húzóágazata. 94 %-os az export kivitel; ez döntően a német és amerikai piacra koncentrálódik. A szektor foglalkoztatottság száma: 135 ezer fő, ami 13 %-kal több munkahelyet jelent, mint 2013-ban.
A Portfolio Járműipar 2015 konferencia első panelbeszélgetése a járműipari régiós beruházásokról és a hazai és nemzetközi piacon való bővülési lehetőségekről szólt.
A panelbeszélgetés kezdetén a résztvevőket kérdezték arról, hogy az elkövetkező három évben jönnek-e Magyarországra újabb autógyártók. A szavazás alapján a résztvevők 65% szerint maximum egy jöhet, 15% szerint legalább 2.
Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd Kft. vezérigazgatója szerint Magyarország kifogyott a szakképzett munkaerőből és hosszútávon ez negatívan hathat a versenyképességünkre. Elmondása alapján Magyarországon kizárt, hogy több ezres beruházások valósuljanak meg, ha ezt a kérdést nem oldják meg. Nagy Tibor, a ZF Hungária Kft. cégvezetője szerint a versenyképesség növeléséhez a jelenlegi autószállítókat kell innovatívvá tenni. Schnaider Dávid - Business Development Director, Automotive & Industrial, Videoton Holding Zrt. - hozzátette, hogy a versenyképességgel nincs gond, munkaerővel viszont annál inkább. Két megoldást vázolt fel; képzett munkaerő áramlik be az országba vagy a képzett munkaerő költsége nőni fog.
Dr. Urbán László, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) Felügyelő Bizottságának elnöke, vezérigazgató-helyettes, Magyar Suzuki Zrt. , úgy véli; az államnak nem csak az oktatásban, képzésben lenne feladata, hanem autópályákat kellene vinni pl. dél-keleti országrészekre, mivel az ország autópálya rendszere is hiányos.
Arra kérdésre, hogy Kína, India veszélyt jelent-e Magyarországnak, azaz a következő öt évben áttelepülnek-e oda beruházások, a részvevők kb. 45%-a azt válaszolta, hogy szerintük jelentéktelen lenne a hatás, kb. ugyanennyien vélték úgy, hogy már érezhető következményekkel járna. A szavazók csupán 11%-a szerint jelent a közeljövőben komoly veszélyt Magyarország számára Kína és India.
A paneltagok egyetértettek abban, hogy a kormányzat részéről intenzívebb együttműködést és egyeztetést várnának a piaci szereplőkkel. Ugyanakkor a kiszámíthatóságot említették, mint fontos tényezőt, ami a beruházókat még inkább Magyarországra vonzaná.
Uwe Mang az iskolarendszert emelte ki, szerinte a magyar munkaerő idegen nyelvismerete hiányos. Dr. Urbán László szerint Európának nem kell tartani Kínától és Indiától, feltéve, ha meg tudja őrizni technológiai előnyét. Nagy Tibor a pályázatok transzparenciájára és elbírálás gyorsaságának javítására hívta fel a figyelmet. Szőcs Gábor, ügyfélkapcsolati igazgató, Eximbank ismertette, hogy a bank új fejlesztési irányként a garanciavállaló termékekre helyezi a hangsúlyt, ebben az esetben átvállalják a vállalatoktól a kockázatot.
A Portfolio Járműipar 2015 konferencia második panelbeszélgetésnek témája a munkaerő piac volt.
A hallgatóság szerint a térségi mobilitás és a képzési rendszer változtatása befolyásolja a leginkább pozitívan a munkaerő piac versenyképességét.
A panelrésztvevők egyöntetűen a duális képzés fontosságát hangsúlyozták és részben ebben látják hosszútávon a versenyképességünk szinten tartását.
A duális képzésben a tanulók szakmai, elméleti ismereteiket a szakképző iskolákban sajátítják el, gyakorlati oktatásuk pedig a gazdálkodó szervezeteknél zajlik, így versenyképes szaktudást szerezhetnek. A szakértők szerint emellett a mobilitás jelent komoly problémát, a magyar munkavállalók jellemzően nem hajlandóak lakóhelyükről távolabbi helyeken dolgozni.