Az egész hazai biztosítási szektorra jellemző volt az idei évben, hogy a kötelező biztosítást váltók száma elmaradt a tavalyi évhez képest. Feltehetően a régió legalacsonyabb átlagdíjainak további minimális csökkenése már nem jelentett elég motivációt a váltásra az ügyfelek döntő többségének. Emellett ugyanakkor megjelentek azok a kiegészítő biztosítások, melyeket a szerződők a maguk számára, személyre szabottan, egy-egy speciális kockázatra vonatkozóan illeszthettek a kgfb mellé.
A kiegészítő biztosítások közül legalább egyet a ügyfelek átlagosan minden negyedik esetben kötöttek az idei kampány idején, de jellemzőbb volt, hogy 2 vagy 3 kiegészítőt választottak az autósok. A legnépszerűbbek eddig a Kátyúkár, illetve a Vad- és háziállatkár biztosítások bizonyultak. Érdekes tendencia, hogy összességében minden negyedik kgfb biztosításra jut egy casco biztosítás is, melyek azonban nem minden esetben jelentenek együttes kötést. Mindez egyébként összecseng a Generali október végén elkészült reprezentatív kutatásával is, melyből kiderült, hogy csupán a megkérdezettek autósok 26%-a rendelkezik casco biztosítással.
Szintén az idei év újdonsága, hogy 2013-tól az év közbeni díjhirdetés liberalizációja a társaságoknak lehetőséget ad arra, hogy folyamatosan fejlesszék a termékeiket, kiegészítő szolgáltatásaikat, és ezzel állandósuljon a verseny az ügyfelekért. A liberalizáció mellett komoly változást jelenthet az aktív kárrendezés kiterjesztése, a direkt kárrendezés is. Mindez azt jelenti, hogy az ütközésben vétlen fél a saját választott biztosítójával rendeztetheti a kárát, függetlenül attól, hogy a vétkes félnek kinél van a biztosítása. Ezt követően a társaságok pedig utólag, átalánydíjak alapján számolnak el egymással. Ezt a rendszert 2013. január 1-től például már Romániában is bevezetik.
Mindez a kgfb-vel kapcsolatos attitűdöket is gyökeresen megváltoztathatja: az autósok érdekeltté válnak abban, hogy a legjobb szolgáltatást válasszák, hiszen innentől kezdve már nem véletlenszerű, hogy ki rendezi a kárukat akkor sem, ha ők voltak a vétlen fél. A Generali szerint a díjhirdetés liberalizációja az első lépés lehet azon az úton, ami végül elvezethet a megfelelő törvényi szabályozás melletti direkt kárrendezéshez.
Ekkor ugyanis alapjaiban dőlhet meg az a szemlélet, hogy a kötelező egy harmadik félnek szolgáltat, ezért annak csak az ára számít, és a szolgáltatás milyensége háttérbe szorul. Az idei kampány megmutatta, hogy a kötelező mellé magának a szerződőnek szolgáltatásokat nyújtó kiegészítő biztosítások esetében az autósok alaposan megnézték, mit vásárolnak. Mindez egy, a jelenleginél sokkal egészségesebb helyzetet teremt, hiszen az ügyfél magának választ biztosítót. A Generali a maga részéről készen áll a direkt kárrendezésre – mondta Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási igazgatója.