Utaztatók: mélyebbre a zsebben!

Drágul, s főleg szigorodik a biztosítékok rendszere az utazási cégeknél. Kötelezővé vált internet , illetve az adatkarbantartás.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utazási vállalkozók legfontosabb adatait - így a biztosíték összegét is - köteles honlapján közzé tenni a Magyar Turisztikai Hivatal - olvasható a Magyar Közlöny legújabb számában. A kormányrendelet az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről szóló szabályozás módosítása, a kormány több ponton szigorította az e területen vállalkozásokra vonatkozó előírásokat. Eddig is csak szakképzett személy irányíthatta az utazási vállalkozásokat, most e szabály kiegészült azzal, hogy egy személy csak egy cégnél felelhet annak szakmai tevékenységéért. Új szabály az is, hogy minden utazási irodában kell lennie internetnek.

A vagyoni biztosítékok formái változatlanok maradtak, viszont több helyütt más lett a tartalmuk. Aki belföldről külföldre - és viszont - utaztat, annak jelenleg vagyoni biztosítékként az értékesítési nettó árbevétel 12 százalékát, de minimum 4 millió forintot kell letennie. Az arány változatlan maradt, de a legkisebb összeg 5 millió forintra emelkedett. A többi esetben - belföldi utaztatás, charter járat - a biztosíték szabályai nem változtak, viszont módosult a számítási módszer. Az előző évben, illetve az adott évben elért, továbbá a következő évre tervezett nettó árbevétel közül a legmagasabb után kell biztosítékot adni. (Eddig az előző és az adott év közül a magasabb árbevételű volt az alap.)

Az utazási vállalkozónak minden év október 31-ig a következő évre tervezett, míg május 31-ig az előző évben elért árbevételéről tájékoztatnia kell a Magyar Turisztikai Hivatalt. Ez utóbbi időpontig kell megemelni a biztosíték összegét is. Idáig is elég hosszú volt az a lista, amely azokat az eseteket tartalmazta, amikor a Magyar Turisztikai Hivatal törli a céget a nyilvántartásából (ha az ügyfelét nem utaztatta el, nem hozta haza, felszámolás alatt áll). A felsorolás most kiegészült azzal, hogy törölni kell a céget akkor is, ha a vagyoni biztosítékkal kapcsolatos kötelezettségét megszegte. Szintén új szabály, hogy a törlést az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és az üzlet helye szerinti jegyző is kezdeményezheti.
A Magyar Turisztikai Hivatal havonta köteles frissíteni honlapján az utazási vállalkozások adatait. Minden cégről közölni kell a nevét, címét, elérhetőségét (ugyanezeket az adatokat az üzleteiről is), továbbá a vagyoni biztosítékának összegét és azt, hogy ki adta a biztosítékot.

A módosítás április 6-án lép hatályba. Az ekkor már működő utazási vállalkozásoknak május 31-ig igazolniuk kell, hogy rendelkeznek a megfelelő tárgyi és személyi feltételekkel. Akinél változott a vagyoni biztosíték nagysága, annak június 1-jéig kell megfelelnie a magasabb összegnek. Ettől az időponttól csak az a vállalkozás működhet, amely mindenben megfelel az új előírásoknak.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo