Újabb "lufi" fenyeget?

Mivel a történelem általában ismétli önmagát, jogos a kérdés, hogy ma ugyanolyan túlértékeltek-e a közösségi médiával foglalkozó cégek, mint azok a „dot-com" vállalatok, amelyek az 1990-es évek végén az informatikai buborék kipukkadásakor váltak semmivé.

 

A kérdést PeterBoKiaer, a dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank részvénypiaci elemzője veti fel legfrissebb elemzésében. Az ilyen kérdéseknek a táptalaja az a sok általánosítás, amely a sajtóban a Facebook tőzsdére vitelével kapcsolatosan vagy például a LinkedIn értékeléséről kapott szárnyra. Ezen társaságok az új közösségi médiát képviselik, és nem az informatikai befektetések összességét.

 

Az alábbi táblázatban különböző informatikai cégeket sorolunk fel, bemutatjuk a technológiai piac egyes ágazatait és a közismertebb cégekre érvényes értékelést.

Megnevezés

Hardver %

Első pü. év PE szorzója

Apple

95%

14,1

Cisco

90%

11,7

Dell

80%

8,1

HP

80%

6,0

EMC Corp.

75%

17,1

Oracle

20%

18,0

IBM

16%

13,9

Microsoft

1%

11,2

Google

0%

17,1

LinkedIn

0%

700,0

Facebook

0%

100,0

Forrás: Saxo Bank és Factset Research adatok

A lista elején álló társaságok értékelési szorzója nem magas, ezért az értékelés változásából adódó korrekció sem lehet nagy. A táblázaton lefelé haladva egyre több szoftverrel és közösségi médiával foglalkozó vállalatot látunk. A LinkedIn az általánosan elfogadott vélemény szerint 2012-ben a befektetéshez képest hétszázszoros nyereséget hoz, ugyanakkor a Facebook esetében a piacon százszoros PE szorzóról beszélnek. A mutatót a szakember a legjobb esetben is csak ötvenötszörösre taksálja. (A Facebook-on zajló beszélgetésekből még a munkanélküliséget is meg lehet jósolni az ENSZ.)

A felhasználó nem szereti, ha megcélozzák
A nyereség és az árbevétel nyers adatai mellett mi az, ami egy cégről alkotott véleményünket megváltoztathatja? A közösségi média és az üzlet valójában nehezen összeilleszthető. A kapcsolatteremtésnek és a viselkedésnek íratlan szabályai vannak felhasználó és felhasználó, valamint honlap és felhasználó között.
Ami az utóbbit illeti, mivel a honlap fejlesztése és gazdagépre telepítése pénzbe kerül, ezért bevételre is szükség van, és ezt a felhasználó is tudja. De attól kelletlenül érzi magát, ha a bevétel érdekében prédaként célba veszik. Minél több bevételt csikar ki az oldal, annál inkább bosszankodik a felhasználó, és annál nagyobb a kockázata annak, hogy másik lehetőség után néz. De vajon mikor fogja átlépni ezt a láthatatlan küszöböt?
A Facebook számára katasztrofális lenne, ha hirtelen egy másik oldalból lenne megasztár, és több millió felhasználó nyomban át is igazolna oda. Egy ilyen lavina pozdorjává zúzná a bevezetett üzleti modellt. A pénzét vásárra vivő befektető ezért sose feledje, hogy a felhasználó ingatag. (A közösségi oldalak mára az üzleti életnek is megkerülhetetlen részévé váltak. Itt olvashat tippeket a cégek sikeres Facebook megjelenéséhez.)

Az új cégek hajlamosak a buborékosodásra

Úgy véli a közösségi média értékelése a 2000-es évek buborékját idézi. A lehetőségeket szokás ugyanis egytől-egyig beépíteni, a növekedést kivetíteni és végül piacvezetést feltételezni. Ez a módszer általában magas elvárásokat eredményez. Itt azonban csak az számít, hogy a befektetőknek megtérül-e a vállalt kockázat. Egyesek az évek során az árfolyamát tekintve jelentősen gyarapodó és a befektetőket busásan megjutalmazó Google-t szokták felhozni mértékadó példaként az esélyek igazolására. Csakhogy míg a Google egy a sok közül, addig a süllyesztőben számolatlanul tűntek el a cégek.

A Facebook tőzsdei bevezetésére valószínűleg 2012 májusában kerül sor. Sok figyelmet követel majd magának, és éppúgy sorjáznak majd az érvek a magas, mint az alacsony értékelés mellett. Ha fogadnom kellene, mérget vennék rá, hogy az „álom" győzni fog, legalábbis rövidtávon - mondja PeterBoKiaer. Az értékelés a magasba szalad, mert nyereségre és árfolyamértékre illik konvertálni még a legcsekélyebb lehetőséget is.

Az igazi vízválasztóhoz persze majd csak néhány negyedév elteltével, tehát 2012 végén vagy 2013 elején érkezünk el. Akkor dől majd el, hibádzik-e valami, kifizetődőnek bizonyul-e a Facebook a befektetők számára, vagy megmarad-e álomnak a sok lehetőség.

Árthat a gazdaságnak a közösségi média fújta buborék?

Lenne egyáltalán bármiféle negatív következménye az USA és Európa esendő gazdaságaira nézve annak, ha a Facebook, a Google, a LinkedIn, a Twitter vagy a közösségi média oldalak bármelyike bajba kerülne? Aligha. A közösségi média és a gazdaság pillanatnyi állapotáért vétkesnek tekinthető pénzügyi szektor között ugyanis nem áll fenn kapcsolat.

Csak az érintett befektetőnek fájna, ha a Facebook vagy a többiek árfolyamértéke leradírozódna, nagyobb horderejű következménye ennek a nullával lenne egyenlő. A közösségi média a gazdaság része ugyan, de korántsem önálló gazdasági ágazat - zárja elemzését a Saxo Bank részvénypiaci elemzője.

 

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo