Túl a mélyponton a vállalatfelvásárlási piac

A világ legnagyobb vállalatai az elmúlt két évben rendbe rakták mérlegeiket, csökkentették hiteleiket és növelték nyereségüket, vagyis megteremtették a későbbi vállalatfelvásárlások feltételeit. Nem meglepő ezután, hogy a növekedés első jeleire a kedvezőtlen felvásárlási hangulat villámgyorsan megváltozott, és a KPMG Global M&A kiadványa szerint minden szektorban erősödött a felvásárlási szándék.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Minden feltétel együtt van ahhoz, hogy 2013-ban visszatérjen az erős vállalatfelvásárlási szándék a nemzetközi piacokon. A világ legnagyobb vállalatai megteremtették a feltételeit annak, hogy akvizíciók útján növekedjenek tovább, mihelyt a válság végét látják. A mérlegalkalmazkodás megtörtént, a fölösleges kapacitásokat leépítették, a nyereséget növelték, és jelentősen csökkentették hitelállományukat, így bővítve felvásárlási kapacitásukat. Az előretekintő adósság/EBITDA mutató 15 százalékos növekedést valószínűsít a KPMG tanulmánya szerint.

Derűlátó hangulat a piacokon

Immár nemcsak a kapacitás, hanem az étvágy is adott ahhoz, hogy 2013-ban ismét jelentős vállalategyesítési és felvásárlási akcióknak legyünk tanúi. A felvásárlási étvágyat mutató P/E (ár/nyereség) hányados a megelőző félévhez képest 6, év/év alapon pedig 12 százalékkal emelkedett az előző felmérés óta.

Optimista várakozások
Az optimizmus kialakulásában az amerikai elnökválasztás lezárulta, a fiskális szakadék elkerülése és az új kínai vezetés nyitottsága játszotta a legnagyobb szerepet – mondja Tom Franks, a KPMG International globális vállalatfinanszírozási igazgatója.
A két feltétel teljesülésének együttes hatását jól mutatja, hogy miközben 2012 közepén a felvásárlási szakértők világszerte a felvásárlások számának csökkenését vetítették előre, addig most gyakorlatilag minden országban növekedést prognosztizálnak. A KPMG felmérése emellett azt is megállapítja, hogy a világgazdasági kilátások javulása miatt nemcsak földrajzi értelemben, de ágazatonként nézve is mindenre kiterjed a derűlátó felvásárlási hangulat.

Magához tér az idén az M&A piac

A legfontosabb szektorokban a felvásárlási étvágy és a képesség eltérően alakult, de a végeredmény mindenütt pozitív. Az egészségügyben az étvágy „mindössze” 11, a felvásárlási képesség viszont 40 százalékkal nőtt. Ugyanezek a mutatók a technológiai szektorban 9 és 32 százalék. Fordított a helyzet a gyáriparban és az alapanyag-beszállítóknál: itt a felvásárlási hajlandóság jobban emelkedett, mint a képesség – a mutatók rendre 22 és 16 százalék, illetve 37 és 16 százalék. „Nem kétséges, hogy a vállalatfelvásárlási piac 2013-ban magához tér, és az első félév sokkal érdekesebb lesz, mint az előző két év együttvéve” – mondja a kilátásokról a KPMG International igazgatója.

Európában a világátlagnál is vonzóbbá váltak a befektetési célpontok, hiszen a cégek P/E mutatói tavaly júniushoz képest 19 százalékkal, egy évvel ezelőtthöz képest pedig 12 százalékkal emelkedtek, miközben a felvásárlási képesség 12 százalékkal javult 2011 végéhez képest. Kiemelkedik a mezőnyből Németország, ahol a felvásárlási kedv 26 százalékkal, a képesség 20 százalékkal emelkedett. Még a hosszabb válságon átesett Egyesült Királyságban is szerencsés a tényezők együttállása: a felvásárlási kedv 15, a képesség pedig 11 százalékkal nőtt. Az Egyesült Államokban 10 és 21 százalékos emelkedést jelez a két mutató.

Addig érdemes eladni a céget, amíg lehet érte kapni valamit

A régióban és Magyarországon is szaporodnak a felvásárlási megbízások. „A tendenciát annak tudjuk be, hogy az eladók elfogadták: új korszakba értünk, a 2008 előtti cégértékek és vállalati mutatók egyhamar nem térnek vissza – mondja Simonyi Tamás, a KPMG M&A igazgatója. Simonyi szerint a vásárlók még mindig óvatosak, de a jelenlegi alacsony árakon már tesznek ajánlatokat, így – ha nem is könnyen – létrejönnek a tranzakciók.

A kis- és közepes vállalatok jelentik a kitörési pontot
Tavaly év közepén a bizonytalan gazdasági környezet és a beszűkült finanszírozási lehetőségek felvásárlási üzletek számának csökkenése jellemző egész Európára, de különösen Magyarországra. A kitörési pontot a Niveus Consulting Group szakértői a kis- és középvállalati szegmensben látták.
Tovább növeli a régiós tranzakciók számát, hogy Horvátországban erős privatizációs szándékot mutat a kormányzat, a közeljövőben például két jelentős pénzintézet kerülhet magántulajdonba. „Magyarországon és a régióban nem ilyen kedvező a makrogazdasági helyzet, de az elmondható, hogy az M&A piac elérte a gödör alját, hiszen egyes iparágakban egyre többen gondolják úgy, hogy addig érdemes eladni a céget, amíg lehet érte kapni valamit” – mondja a KPMG igazgatója, hozzátéve, hogy sok helyütt megindult a konszolidáció, és tisztul a piac.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo