Magyaroknak nem kell az arany

Hamarosan az adóhivatali irodákban is fizethetünk bankkártyával. Ez jó hír. Szintén az, hogy a bankkártya-csalások száma nálunk a legalacsonyabb. Sajnálatos azonban, hogy Magyarországon nemcsak az úgynevezett prémiumkártyák terjednek nehezen, hanem az egyszerű, folyószámlához kapcsolódó kártyákat vagy a klasszikus hitelkártyákat elfogadó helyek száma is kevés. Ott van szemben az automata - mondja a kiskereskedők jelentős része a vevőjének. De vajon meddig teheti ezt meg versenyhátrány nélkül?

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon 22 bank és egy pénzügyi vállalkozás bocsát ki fizetési kártyákat. Ebből betéti kártyát 21, hitelkártyát 14, úgynevezett terhelésikártya-konstrukciót pedig 4 bank és egy pénzügyi vállalkozás ajánl ügyfeleinek. Businesskártyát 19 bank és egy pénzügyi vállalkozás kínál. Ennek köszönhetően 2006 első félévében - az MNB idén márciusban közzétett, legfrissebb adatai szerint - 7,7 millió kártya volt forgalomban, zömmel két nemzetközi társaság, a MasterCard (65 százalék) és a Visa (32 százalék) védjegyeivel ellátva.

Hamburgertől az adóig

A kártyák számának éves növekedése öt éve egyenletesen 9-10 százalék, vagyis a mennyiséggel nincs gond. (A használattal viszont...) Bár egyre több helyen fizethetünk bankkártyával - évente mintegy 4 százalékkal nő az elfogadóhelyek száma -, a közel 22 ezer elfogadóhely kevés, és jóval kevesebb, mint másutt Kelet-Közép-Európában.

A válasz a miértre összetett. A legkézenfekvőbb talán az, hogy amíg a kereskedő versenyhátrány nélkül megteheti, hogy a kártyával fizetni akaró vevőjét kiküldi a közelben található készpénz-kiadó automatához, addig meg is teszi. Egy saját terminál kialakítása ugyanis 100-200 ezer forintba kerül, kis forgalom mellett ez csak lassan térül meg. Továbbá a bank a kereskedőtől jutalékot kap a kártyás forgalom után, és kis árrésnél erről is nehezen mond le.

Csakhogy éppen ezért nem kell a vevőnek a kártyás vásárláskor díjat fizetnie, míg ha készpénzt vesz fel, akkor már igen. Vagyis csak az a kérdés, hogy az egyre élesebb versenyben a kereskedők meddig zárkózhatnak el az elfogadás elől. Nagyon sokáig már biztosan nem, hiszen a napokban a McDonald's is feladta ellenállását a hazai bankkártya-elfogadással szembe. Sőt, ha az országgyűlés jóváhagyja az ennek érdekében beterjesztett törvénymódosítást, hamarosan az adóhivatali irodákban is fizethetünk bankkártyával.

Nem kell a prémium

Az MNB adatai szerint évről évre nő a vásárlási műveletek száma, 2005-ben 100 tranzakcióból 43 volt ilyen, míg 2006-ban 46. Vagyis: a kártyabirtokosok 54 esetben még mindig készpénzt vettek fel. Mégpedig elsősorban az úgynevezett debitkártyáikkal, vagyis azokkal, amelyek folyószámlához kapcsolódnak.

Ez a másik oka annak, hogy Magyarországon lassabban terjednek a vásárlások, mint külföldön: a kártyák 82 százaléka ugyanis debitkártya, és csak a 17 százaléka hitel (credit)-kártya, illetve 1 százalék az egyéb. És míg a hitelkártyákról általában nagyon drága vagy akár tiltott is a készpénzfelvétel, a debitkártyák esetében sokan egyszerűen megszokták, hogy "ha már a jövedelmüket a munkáltatójuk erre utalja", azt havonta erről készpénzben fel is vegyék.#page#

A pénzügyi műveletek terjedésével, az alapvető banki ismeretek és az ehhez kapcsolódó kulturális szokások megváltozásával természetesen ez is változik. De érthetően lassabban, mint azokban az országokban, ahol ez a magatartás soha nem volt jelen.

Nehéz eldönteni, hogy minek kéne előbb fejlődnie: a kártyák számának és kínálatának - ami miatt egyre többen szeretnék elérni a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat -, hogy ez az elfogadóhelyek számának növekedését is ösztönözze, vagy a szolgáltatások mennyiségének és minőségének, hogy minél többen igényeljenek kártyákat.

Ami biztos: a bankok Magyarországon egyelőre hiába kínálják például az úgynevezett prémiumkártyákat, a MasterCard 2006 végén végzett kutatása szerint ezekre nincs valódi igény. Az arany- és platinakártyás ügyfelek nagy része ugyanis a kártyához kapcsolt exkluzív - például a reptéri VIP - szolgáltatásokkal nem él, vagy nem is ismeri őket, és a megkérdezett zöme szerint az ilyen kártya nem neki való. Illetve azok, akiknek van ilyen, inkább csak azért igényelték, mert magasabb hitelkeret tartozik hozzájuk.

A különböző használati cikkek kártyás vásárlásakor kapott árengedmény viszont már sokakat érdekelne - derül ki a felmérésből. Vannak is ma már ilyenek: ezek az úgynevezett társmárka- (co-branded) és pontgyűjtő (affinity) kártyák, amelyekkel tavaly a műveletek számának 11, értékben 9 százalékát bonyolították le - derül ki az MNB jelentéséből. Ebben a konstrukcióban évek óta meghaladja a vásárlások részaránya a készpénzfelvételét.

Csalások és károk

Az Európai Unió úgynevezett SEPA5 irányelve hívta fel a tagállamokat arra, hogy belátható időn belül a csipes kártyáknak ki kell váltaniuk a hagyományosakat, ugyanis jóval biztonságosabbak, mint a mágnescsíkos, vagyis az adatokat nem önmagukban hordozó, hanem a központi szerverekről leolvasó társaik. #page#Magyarországon 2004-től 2006 közepéig a betéti kártyák 25 százalékára, a hitel- és terhelési kártyák 12 százalékára rákerült a mágnescsík mellé az EMV6 csip, így ezek mindkét környezetben működőképesek. A csipmigráció az ATM berendezések terén azonban még nem indult el, a kereskedői elfogadóhelyeken üzemelő elektronikus POS terminálok közül az év közepén 8010 tudta olvasni a csipet, a bankfiókokban felszerelt berendezések közül pedig 197.

Apropó: biztonság! Az MNB újabb elemzéséből - amit Keszy-Harmath Zoltánné készített - ismerhetők meg a kártya-visszaélésekről a legfrissebb, 2006 első felére vonatkozó adatok. A kártyakibocsátók kára 135 millió forint volt, ami 30 százalékkal több, mint a megelőző év azonos időszakában. Ezen belül 80 százalékkal növekedett a hamisított kártyákkal elkövetett visszaélés, a hamisított kártyák használata a teljes káron belül 48 százalékot tett ki. A fő ok a csipmigrációs folyamatban tapasztalható már említett viszonylagos lemaradottságunk. Az ellopott és elveszett kártyákkal a visszaélések aránya 38 százalék, bár ez legalább nem nőtt. Az e-mail-, telefon- és internethálózatokon keresztüli kártyahasználat miatti kár aránya 5 százalék, ami nem tűnik soknak, de ha tudjuk, hogy az összes tranzakción belül a virtuális kártyahasználat aránya mindössze 0,1072 százalék, akkor bizony a csalások aránya jócskán meghaladja az üzletági arányt.

A kártyát elfogadók vesztesége tavaly az első félévben 52 millió forint volt, ami másfélszerese az előző évinek. Ezt hozzá kell adni a kibocsátók 135 milliójához, hogy a teljes kárt lássuk!

A fenti veszteségekből a kibocsátó bankok nagyobb arányban hárítottak át a fogadó bankokra és a kereskedőkre, illetve a kártyabirtokosokra, mint korábban. S míg a fogadó bankok korábban az összes veszteség alig több mint egytizedét hárították tovább, tavaly már 26 százalékát. Ez nem hangzik jól. Mégis: ebből a szempontból Magyarországon nincs igazán ok aggodalomra, legalábbis a VisaEurope 2006 szeptemberében záródott pénzügyi évének az adatai szerint. Ugyanis a kártyacsalások mértéke hét és félszer alacsonyabb hazánkban, mint a többi tagállamban.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo