A CIB Bank másfél éve átalakította a kkv-k kiszolgálásáért felelős üzletágát. Miért tartották ezt szükségesnek és milyen visszajelzéseket kaptak ügyfeleiktől?
A CIB Bank tizenkétezer kis- és középvállalkozást szolgál ki - amelyből mintegy 2800 céget finanszírozunk banki oldalról -, melyek mind egyéni igényekkel és lehetőségekkel fordultak hozzánk. Nyilvánvalóvá vált, hogy érdemes a KKV méretű cégek számára is dedikált ügyfélkapcsolati munkatársakat biztosítanunk, földrajzi elhelyezkedéstől és mérettől függetlenül. Ennek köszönhetően bankcsoportként, egykapus kiszolgálással tudjuk teljesíteni ügyfeleink elvárásait, legyen szó lízing-, faktor- és treasury-szolgáltatásokról, számlavezetésről, vagy finanszírozásról. Az első időszak tapasztalatai minket igazolnak: ezer KKV ügyfelünk megkérdezésével készült friss kutatásunk eredményei szerint ügyfeleink általános elégedettsége és lojalitása is szignifikánsan nőtt bankcsoportunk felé, köszönhetően új szolgáltatási struktúránknak. Ügyfeleink gyors, rugalmas, figyelmes és megbízható partnerként írnak le bennünket.
Jellemzően milyen termékeket vesznek igénybe a kkv-k? Hogyan alakultak elvárásaik a válság hatására?
Az elmúlt években számos új, szofisztikált megoldást alkottunk, hogy a korábbiaknál szorosabban kövessük ügyfeleink igényeit, illetve, hogy hosszú távú, partneri viszonyt alakítsunk ki velük. Véleményünk szerint ma már nem kizárólag az ár, hanem a megbízhatóság és a minőség is kulcstényezők a kkv-k számára. A teljes körű kiszolgálás, az átláthatóbb szerződések, a könnyen érthető konstrukciók és egyes termékek esetén a kockázatok közös felmérése mind alapjai egy hosszú távú, sikeres kapcsolatnak. Az elmúlt időszakban a forgóeszköz finanszírozás alternatív formái, így pl. a faktoring iránt nőtt az érdeklődés, az új hitelkihelyezések pedig lassan biztató jeleket mutatnak.
A finanszírozási feltételek szigorodása sok esetben megpecsételte a kkv-k forráshoz jutását. A CIB Banknál mik az alapfeltételek, hogyan látják a vállalati finanszírozás itthoni helyzetét?
Az elsődleges elvárás az ügyfelekkel szemben az, hogy a cég vezetése, tulajdonosai elkötelezettek legyenek a vállalkozás hosszú távú és transzparens működtetésében és a bankra, mint tanácsadóra és partnerre gondoljanak, így együtt tudjuk megtalálni a finanszírozási igényre a megfelelő választ. Egy kiegyensúlyozott, jól működő kapcsolat nem csak a bank és az ügyfél, de az egész reálgazdaság számára előnyös, melynek növekedése közös érdekünk.
A gazdasági válság következménye, hogy a magyar bankrendszerben - a betétesek és a banki tulajdonosok védelme érdekében - általánosan szigorodtak a hitelek biztosítékául szolgáló fedezetek, valamint az ügyfél értékelésének módja.
Az újonnan kihelyezett hitelek száma csökkent az elmúlt két évben, ez betudható mind a kockázattudatosabb hitelezésnek, illetve az ügyfelek részéről a fejlesztésekre fordított beruházások csökkenésének. Ugyanakkor fontos kiemelnünk, hogy számos kkv eddig halasztott fejlesztése nem várhat tovább - versenyképességük megőrzése érdekében -, a CIB pedig készen áll a megnövekedett finanszírozási igények kezelésére.