A projektvezető erről Balatonkenesén beszélt, ahol a Magyar Telekom T-Sistems és a Satellic Trafic Management, a németországi T-Sistems leányvállalata bemutatta a műholdas helyzetmeghatározáson (GPS) és mobilkommunikáción (GSM) alapuló útdíjfizetési rendszert. Az elektronikus útdíjrendszer magyarországi kiépítésére és üzemeltetésére várhatóan a közeljövőben kiírják a közbeszerzési pályázatot - tette hozzá a projektvezető, hangsúlyozva, hogy amennyiben a tenderrel kapcsolatos döntés még a nyáron megszületik, akkor 40-50 milliárd forintos beruházási költséggel, 2008 elején a rendszer bevezethető lesz a tehergépjárművekre, 2011-től pedig személygépjárművekre.
Felismeri, kiszámítja
Kóka János, gazdasági miniszter legutóbb január végén egy osztrák lapnak adott interjúban jelentette ki, hogy 2008-ra bevezetik Magyarországon a tehergépjárművek elektronikus útdíjrendszerét. A pályázatot a lehető leghamarabb kiírják. Az intézkedéshez még szükséges a kormány döntése. Az elektronikus rendszer egy járműbe szerelt fedélzeti egység segítségével felismeri a tartózkodási helyet, kiszámítja a megtett díjköteles útszakaszok után fizetendő díjat. Nem igényel út menti infrastruktúrát, műholdak segítségével felismeri a tartózkodási helyet, kiszámítja a díjköteles útszakasz után fizetendő díjat, és ezeket az információkat mobilkommunikáció segítségével SMS formájában továbbítja az adatközpontba, ahol elkészül a számla, melyet havonta elküldenek a felhasználónak - mondta a bemutatón Ablonczy Balázs, a T-Sistems üzletágvezető-helyettese.
24 szervízben
Ez a fajta díjbeszedés a matricával szemben lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést, azaz aki többet utazik, többet is fizet. Továbbá alkalmas a környezetvédelmi szempontok érvényesítésére, figyelembe vehető vele a gépjárművek súlya, károsanyag-kibocsátási osztálya, tengelyeinek száma. A Balatonnál bemutatott technológiát 2005 január óta a Toll Collect úthasználati díjbeszedő társaság működteti a teljes németországi autópálya-hálózaton (12.000 kilométeren), a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú tehergépkocsik esetében, alkalmas az Európai Unió által megkövetelt együttműködésre. Magyarországon jelenleg 24 szervizben szerelik be a rendszerben használatos fedélzeti egységet, és közel nyolcezer magyar kamion is használja Németországban ezt a díjfizetési módszert - mondta Ablonczy Balázs.