Hogyan tervezzünk a jövőre?

A cégvezetők körében sokszor él valami misztikus remény azzal kapcsolatban, hogy ha értenék a mérlegolvasás és a pénzügyi mutatószámok értelmezésének titokzatos mesterségét, az megoldaná a pénzügyi nehézségeket. Nos, nem ez oldja meg. Szakértőnk, Matovics Klára segít áttekinteni a pénzügyi tervezés alapelveit.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PParchív

A cikksorozat első két része azzal foglalkozik, hogyan határozza meg a cégvezető a pénzügyi tervezés két legfontosabb sarokszámát.( Ezeket itt és itt olvashatja.)

Az első ezek közül egy lista azokról a termékekről és szolgáltatásokról, amelyeket hónapról hónapra meg kell szereznie a cégnek ahhoz, hogy egyáltalán fenntartható legyen. A listát persze korrigálni kell a cég jelenlegi pénzügyi helyzetének megfelelően – ennek van egy végösszege. Ez az a szám, amely megmutatja, hogy havonta legalább mennyi pénzre van szüksége a cégnek, mennyi pénznek kell ténylegesen beérkeznie: nevezhetjük halálvonalnak is. Ha a cégnek kifizetetlen számlái halmozódtak fel, akkor a listához hozzá kell venni egy ésszerű összeget ezek törlesztésére.

A második sarokszám a ténylegesen befolyt bevétel összege (a bankszámlára vagy készpénzben megérkezett pénzösszegek ÁFÁ-val együtt). Ez mutatja meg, hogy a fenti listához képest a dolgok javulnak vagy romlanak. Mivel a kiadások nem faraghatók le a nulláig (ez ugyanis eltünteti a céget), mielőbb kezdjünk el dolgozni a harmadik lépésen!

Harmadik lépés: terv, hogy hogyan szerezzük meg a szükséges bevételeket!

Lehet, hogy újdonság lesz, amit most írok, de igaz. Egy jó pénzügyi vezető a cég „ostoros hajcsára”, és a működésének javát nem az teszi ki, hogy számokat szorozgat egy papíron – ő az, aki elvárja és eléri, hogy a munkatársak elvégezzék a bevételt eredményező akciókat! Amikor megvan a cég fennmaradásához szükséges összegek listája, a pénzügyi vezető tudja, mennyi az életben maradáshoz szükséges bevétel. Ezt egyszerűen el kell érnie.

A pénzügyi tervezés legnagyobb részét az teszi ki, hogy megtervezzük ezeket a lépéseket. Ki, mikor, mit fog csinálni, hogy megnövelje az értéküket?
A pénzügyi tervezés vége az, hogy ténylegesen megérkeznek pénzösszegek, amelyeket aztán ésszerűen költünk el. A folyamat eleje viszont az, hogy megfelelő mennyiségű promócióval (a cég termékeinek és szolgáltatásainak ismertté tétele) képesek leszünk rá, hogy eladjuk a termékünket vagy szolgáltatásunkat, amelyet azután átadunk és szolgáltatunk is.

Amikor egy pénzügyi vezető nem lát beérkező pénzösszegeket, akkor azokat a tevékenységeket szorgalmazza (értsd: ostorral kikényszeríti), amelyek feltérképezik a lehetséges vevőket, ismertté teszik köztük a cég termékét és szolgáltatását, lehetővé teszik az eladást, megvalósítják az eladást, és aztán előállítják a terméket/szolgáltatást.

Ezek a pénzügyi tervezés további mutatószámai:

  • Mennyi reklámozással és eladással foglalkozó kiáramlása volt a cégnek: e-mail hírlevél, promó, postai levelek, magazinok, hirdetések – bármi, ami ismertté teszi a terméket vagy szolgáltatást?
  • Mennyi szerződést kötött a cég a héten (ha szoktak szerződést kötni eladás előtt)?
  • Mennyi a heti kiszámlázott összeg?
A pénzügyi tervezés legnagyobb részét az teszi ki, hogy megtervezzük ezeket a lépéseket. Ki, mikor, mit fog csinálni ezekkel kapcsolatban, hogy megnövelje az értéküket? Ez jelenti azt, hogy egy vezető tervez a jövőre – és ha hajlandó beerőltetni a cégébe ezeket a tevékenységeket, akkor a tervezett jövő végül jelenné válik.

Az Ön cégében megvannak ezek a végiggondolt és kiépített vonalak? Minden lépésben történnek tényleges tevékenységek? Megfelelő mennyiségű akció történik? Ha nem, akkor kezdje el a tervezést még ma!

Matovics Klára közgazdász, tréner www.megertesakonyvelesrol.hu

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo