Hogyan tervezzünk a jövőre?

A cégvezetők körében sokszor él valami misztikus remény azzal kapcsolatban, hogy ha értenék a mérlegolvasás és a pénzügyi mutatószámok értelmezésének titokzatos mesterségét, az megoldaná a pénzügyi nehézségeket. Nos, nem ez oldja meg. Szakértőnk, Matovics Klára segít áttekinteni a pénzügyi tervezés alapelveit.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:PParchív

A cikksorozat első két része azzal foglalkozik, hogyan határozza meg a cégvezető a pénzügyi tervezés két legfontosabb sarokszámát.( Ezeket itt és itt olvashatja.)

Az első ezek közül egy lista azokról a termékekről és szolgáltatásokról, amelyeket hónapról hónapra meg kell szereznie a cégnek ahhoz, hogy egyáltalán fenntartható legyen. A listát persze korrigálni kell a cég jelenlegi pénzügyi helyzetének megfelelően – ennek van egy végösszege. Ez az a szám, amely megmutatja, hogy havonta legalább mennyi pénzre van szüksége a cégnek, mennyi pénznek kell ténylegesen beérkeznie: nevezhetjük halálvonalnak is. Ha a cégnek kifizetetlen számlái halmozódtak fel, akkor a listához hozzá kell venni egy ésszerű összeget ezek törlesztésére.

A második sarokszám a ténylegesen befolyt bevétel összege (a bankszámlára vagy készpénzben megérkezett pénzösszegek ÁFÁ-val együtt). Ez mutatja meg, hogy a fenti listához képest a dolgok javulnak vagy romlanak. Mivel a kiadások nem faraghatók le a nulláig (ez ugyanis eltünteti a céget), mielőbb kezdjünk el dolgozni a harmadik lépésen!

Harmadik lépés: terv, hogy hogyan szerezzük meg a szükséges bevételeket!

Lehet, hogy újdonság lesz, amit most írok, de igaz. Egy jó pénzügyi vezető a cég „ostoros hajcsára”, és a működésének javát nem az teszi ki, hogy számokat szorozgat egy papíron – ő az, aki elvárja és eléri, hogy a munkatársak elvégezzék a bevételt eredményező akciókat! Amikor megvan a cég fennmaradásához szükséges összegek listája, a pénzügyi vezető tudja, mennyi az életben maradáshoz szükséges bevétel. Ezt egyszerűen el kell érnie.

A pénzügyi tervezés legnagyobb részét az teszi ki, hogy megtervezzük ezeket a lépéseket. Ki, mikor, mit fog csinálni, hogy megnövelje az értéküket?
A pénzügyi tervezés vége az, hogy ténylegesen megérkeznek pénzösszegek, amelyeket aztán ésszerűen költünk el. A folyamat eleje viszont az, hogy megfelelő mennyiségű promócióval (a cég termékeinek és szolgáltatásainak ismertté tétele) képesek leszünk rá, hogy eladjuk a termékünket vagy szolgáltatásunkat, amelyet azután átadunk és szolgáltatunk is.

Amikor egy pénzügyi vezető nem lát beérkező pénzösszegeket, akkor azokat a tevékenységeket szorgalmazza (értsd: ostorral kikényszeríti), amelyek feltérképezik a lehetséges vevőket, ismertté teszik köztük a cég termékét és szolgáltatását, lehetővé teszik az eladást, megvalósítják az eladást, és aztán előállítják a terméket/szolgáltatást.

Ezek a pénzügyi tervezés további mutatószámai:

  • Mennyi reklámozással és eladással foglalkozó kiáramlása volt a cégnek: e-mail hírlevél, promó, postai levelek, magazinok, hirdetések – bármi, ami ismertté teszi a terméket vagy szolgáltatást?
  • Mennyi szerződést kötött a cég a héten (ha szoktak szerződést kötni eladás előtt)?
  • Mennyi a heti kiszámlázott összeg?
A pénzügyi tervezés legnagyobb részét az teszi ki, hogy megtervezzük ezeket a lépéseket. Ki, mikor, mit fog csinálni ezekkel kapcsolatban, hogy megnövelje az értéküket? Ez jelenti azt, hogy egy vezető tervez a jövőre – és ha hajlandó beerőltetni a cégébe ezeket a tevékenységeket, akkor a tervezett jövő végül jelenné válik.

Az Ön cégében megvannak ezek a végiggondolt és kiépített vonalak? Minden lépésben történnek tényleges tevékenységek? Megfelelő mennyiségű akció történik? Ha nem, akkor kezdje el a tervezést még ma!

Matovics Klára közgazdász, tréner www.megertesakonyvelesrol.hu

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo