A cikksorozat első két része azzal foglalkozik, hogyan határozza meg a cégvezető a pénzügyi tervezés két legfontosabb sarokszámát.( Ezeket itt és itt olvashatja.)
Az első ezek közül egy lista azokról a termékekről és szolgáltatásokról, amelyeket hónapról hónapra meg kell szereznie a cégnek ahhoz, hogy egyáltalán fenntartható legyen. A listát persze korrigálni kell a cég jelenlegi pénzügyi helyzetének megfelelően – ennek van egy végösszege. Ez az a szám, amely megmutatja, hogy havonta legalább mennyi pénzre van szüksége a cégnek, mennyi pénznek kell ténylegesen beérkeznie: nevezhetjük halálvonalnak is. Ha a cégnek kifizetetlen számlái halmozódtak fel, akkor a listához hozzá kell venni egy ésszerű összeget ezek törlesztésére.
A második sarokszám a ténylegesen befolyt bevétel összege (a bankszámlára vagy készpénzben megérkezett pénzösszegek ÁFÁ-val együtt). Ez mutatja meg, hogy a fenti listához képest a dolgok javulnak vagy romlanak. Mivel a kiadások nem faraghatók le a nulláig (ez ugyanis eltünteti a céget), mielőbb kezdjünk el dolgozni a harmadik lépésen!
Harmadik lépés: terv, hogy hogyan szerezzük meg a szükséges bevételeket!
Lehet, hogy újdonság lesz, amit most írok, de igaz. Egy jó pénzügyi vezető a cég „ostoros hajcsára”, és a működésének javát nem az teszi ki, hogy számokat szorozgat egy papíron – ő az, aki elvárja és eléri, hogy a munkatársak elvégezzék a bevételt eredményező akciókat! Amikor megvan a cég fennmaradásához szükséges összegek listája, a pénzügyi vezető tudja, mennyi az életben maradáshoz szükséges bevétel. Ezt egyszerűen el kell érnie.
Amikor egy pénzügyi vezető nem lát beérkező pénzösszegeket, akkor azokat a tevékenységeket szorgalmazza (értsd: ostorral kikényszeríti), amelyek feltérképezik a lehetséges vevőket, ismertté teszik köztük a cég termékét és szolgáltatását, lehetővé teszik az eladást, megvalósítják az eladást, és aztán előállítják a terméket/szolgáltatást.
Ezek a pénzügyi tervezés további mutatószámai:
- Mennyi reklámozással és eladással foglalkozó kiáramlása volt a cégnek: e-mail hírlevél, promó, postai levelek, magazinok, hirdetések – bármi, ami ismertté teszi a terméket vagy szolgáltatást?
- Mennyi szerződést kötött a cég a héten (ha szoktak szerződést kötni eladás előtt)?
- Mennyi a heti kiszámlázott összeg?
Az Ön cégében megvannak ezek a végiggondolt és kiépített vonalak? Minden lépésben történnek tényleges tevékenységek? Megfelelő mennyiségű akció történik? Ha nem, akkor kezdje el a tervezést még ma!
Matovics Klára közgazdász, tréner www.megertesakonyvelesrol.hu