Autólízing: visszaszámlálás?

Kevesebb szereplőre, rendezettebb viszonyokra lehet számítani az autólízing-piacon, ahol ma már tipikus banki fogyasztási hitelezés jelenti a finanszírozást.

Úgy van, hogy nincs. Mármint autólízing. A Merkantil Bank elnök-vezérigazgatója az autófinanszírozást egyszerű fogyasztási hitelnek tekinti, szavai szerint legfeljebb a tehergépjárműveknél létezik a haszonbérleti konstrukció. A Kolossváry Ádám vezette pénzintézetnek ugyan vannak lízingszolgáltatást nyújtó vállalatai - a Mekantil Car, a Merkantil Ingatlan Lízing Rt. s az operatív lízinggel foglalkozó Merkantil Bérlet Rt. -, ám az "autósbank" teljes forgalmának 80 százaléka tipikus fogyasztási hitel.

Hogy mitől más mégis egy hűtőgép és egy személygépkocsi a hitelintézet szemüvegén nézve? Attól, hogy a jármű - ellentétben például egy tévével, hűtőgéppel - regisztrált eszköz, van törzskönyve, forgalmi engedélye és van szervezett használtpiaca. Ha tehát úgy van, hogy nincs tényleges autólízing Magyarországon, akkor nem árt tudni, látni, milyen és merre fejlődik ez a piac. Az a tízegynéhány nagyobb pénzügyi szolgáltató cég, amelyiknek a nevében, a vevőknek "vallott" tevékenységében szerepel a lízing szó, megmarad-e önállónak, beolvad-e anyabankjába, avagy egyszerűen csak kivonul ebből a szektorból?

Haszon a melléktevékenységekből

A válasz látszólag egyszerű: az autólízingnek sokak szerint meg vannak számlálva a napjai, de nem azért, mert szinte senki sem vásárol már forintért gépkocsit. A szakértők egy része szerint nem jelenet komolyabb veszélyt az, hogy euróban, svájci frankban nyújtják az autóvásárlóknak a hiteleket, rövid távon bizonyosan nem kell számolni komolyabb árfolyamproblémákkal. Sőt a legutóbbi időkig néhány vállalkozás különösen jól keresett a devizaalapú finanszírozáson. Mint azt az egyik lízingcég vezetőjétől tudjuk, azok a kereskedések, amelyek svájci frankban értékesítettek járműveket, arra is találtak módot, hogy előbb rátettek hasznot az eladásra, majd osztoztak egymással: négyszeres láncolaton ment keresztül az áru, mire az ügyfélhez jutott.

Az autófinanszírozási piacot inkább az óvatosság hiánya veszélyezteti, az, hogy a pénzügyi szolgáltatók egy része mellőzi a prudenciális szabályokat. Erre az viszi rá őket, hogy a kamatverseny nyomán a marzsok nagyon rövid időn belül legkevesebb a felére csökkentek. Szakértők jóslata szerint az autólízinget művelők összeomlani ettől sem fognak, de belátható időn belül a mainál jóval kevesebb szereplője lesz a szektornak.

Az üzletág átalakulását, koncentrációját az is indokolja, hogy ma egyelőre legalább ezer autókereskedő értékesít járműveket Magyarországon. De az üzleti hasznuk a különböző melléktevékenységekből származik. Az "értéksor" az alkatrészeladással kezdődik, s még a használtautó-értékesítésen is többet lehet keresni, mint az új autó eladásán.

#page#

Elszámolatlan értékvesztés

Arra is van magyarázat, hogy miért nem tették ezt eddig. Az autólízinggel foglalkozó pénzügyi szolgáltatóik a rugalmasság, a gyorsaság követelményeinek ugyanis önállóan jobban megfelelnek. Sőt, sokkal egyszerűbben tudnak alkalmazkodni a valódi "értékesítési pontok" elvárásaihoz is. Az elnök-vezérigazgató kimondatlanul is a bankon belül kötelező, bankon kívül nem annyira mereven értelmezett prudenciális szabályokra utalt, amikor az "értékesítési pontok" és a finanszírozók viszonyát érzékeltette. Ugyanerről beszélt a Raiffeisen Lízing Rt. vezérigazgatója, Antall Pál egy bankárklubos rendezvényen, amikor egyre általánosabb jelenségnek nevezte, hogy eszközökkel nemigen fedezett hitelek mennek ki mind nagyobb arányban. Például a banki hátterű, de a banktól mégis elkülönülten, önállóan működő finanszírozók nem drágítják tevékenységüket a biztonságot jelentő tartalékok képzésével.

E megállapításokat fűzte tovább Király Júlia, a Nemzetközi Bankárképző Központ vezérigazgatója: addig "magánügy", hogy számos díler tevékenysége költségként nincs elhatárolva, illetve nem látható a kihelyezett portfólió mögött képzett értékvesztési tartalék, ameddig az elszámolást az auditor elfogadja a bankoktól.

De az elgondolkoztató, hogy ebben a szektorban még annál is kevesebb értékvesztést számolnak el, mint a 10-20 évre hitelezett lakások esetében. A meg nem képzett értékvesztési tartalék és a lízingszövetség egyik vezetőjének hónapokkal ezelőtti jóslata - eszerint öt év múlva tömeges mennyiségben állnak majd a visszavett autók a cégek udvarán - egyaránt az autófinanszírozásnak és az abban érdekelt pénzügyi szolgáltatóknak a bizonytalan jövőjéről szól.

Az eladatlan autók tömege egyelőre még csak prognózis, az viszont tény, hogy a múlt évben legalább 36 milliárd forintot tett ki a körülbelül ezer autóértékesítő kereskedőnek kifizetett jutalék. Márpedig ahol ilyen forrásokkal lehet számolni, ott a jövedelemhiány nem indokolja a piac összeomlását.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo