Autólízing: visszaszámlálás?

Kevesebb szereplőre, rendezettebb viszonyokra lehet számítani az autólízing-piacon, ahol ma már tipikus banki fogyasztási hitelezés jelenti a finanszírozást.

Úgy van, hogy nincs. Mármint autólízing. A Merkantil Bank elnök-vezérigazgatója az autófinanszírozást egyszerű fogyasztási hitelnek tekinti, szavai szerint legfeljebb a tehergépjárműveknél létezik a haszonbérleti konstrukció. A Kolossváry Ádám vezette pénzintézetnek ugyan vannak lízingszolgáltatást nyújtó vállalatai - a Mekantil Car, a Merkantil Ingatlan Lízing Rt. s az operatív lízinggel foglalkozó Merkantil Bérlet Rt. -, ám az "autósbank" teljes forgalmának 80 százaléka tipikus fogyasztási hitel.

Hogy mitől más mégis egy hűtőgép és egy személygépkocsi a hitelintézet szemüvegén nézve? Attól, hogy a jármű - ellentétben például egy tévével, hűtőgéppel - regisztrált eszköz, van törzskönyve, forgalmi engedélye és van szervezett használtpiaca. Ha tehát úgy van, hogy nincs tényleges autólízing Magyarországon, akkor nem árt tudni, látni, milyen és merre fejlődik ez a piac. Az a tízegynéhány nagyobb pénzügyi szolgáltató cég, amelyiknek a nevében, a vevőknek "vallott" tevékenységében szerepel a lízing szó, megmarad-e önállónak, beolvad-e anyabankjába, avagy egyszerűen csak kivonul ebből a szektorból?

Haszon a melléktevékenységekből

A válasz látszólag egyszerű: az autólízingnek sokak szerint meg vannak számlálva a napjai, de nem azért, mert szinte senki sem vásárol már forintért gépkocsit. A szakértők egy része szerint nem jelenet komolyabb veszélyt az, hogy euróban, svájci frankban nyújtják az autóvásárlóknak a hiteleket, rövid távon bizonyosan nem kell számolni komolyabb árfolyamproblémákkal. Sőt a legutóbbi időkig néhány vállalkozás különösen jól keresett a devizaalapú finanszírozáson. Mint azt az egyik lízingcég vezetőjétől tudjuk, azok a kereskedések, amelyek svájci frankban értékesítettek járműveket, arra is találtak módot, hogy előbb rátettek hasznot az eladásra, majd osztoztak egymással: négyszeres láncolaton ment keresztül az áru, mire az ügyfélhez jutott.

Az autófinanszírozási piacot inkább az óvatosság hiánya veszélyezteti, az, hogy a pénzügyi szolgáltatók egy része mellőzi a prudenciális szabályokat. Erre az viszi rá őket, hogy a kamatverseny nyomán a marzsok nagyon rövid időn belül legkevesebb a felére csökkentek. Szakértők jóslata szerint az autólízinget művelők összeomlani ettől sem fognak, de belátható időn belül a mainál jóval kevesebb szereplője lesz a szektornak.

Az üzletág átalakulását, koncentrációját az is indokolja, hogy ma egyelőre legalább ezer autókereskedő értékesít járműveket Magyarországon. De az üzleti hasznuk a különböző melléktevékenységekből származik. Az "értéksor" az alkatrészeladással kezdődik, s még a használtautó-értékesítésen is többet lehet keresni, mint az új autó eladásán.

#page#

Elszámolatlan értékvesztés

Arra is van magyarázat, hogy miért nem tették ezt eddig. Az autólízinggel foglalkozó pénzügyi szolgáltatóik a rugalmasság, a gyorsaság követelményeinek ugyanis önállóan jobban megfelelnek. Sőt, sokkal egyszerűbben tudnak alkalmazkodni a valódi "értékesítési pontok" elvárásaihoz is. Az elnök-vezérigazgató kimondatlanul is a bankon belül kötelező, bankon kívül nem annyira mereven értelmezett prudenciális szabályokra utalt, amikor az "értékesítési pontok" és a finanszírozók viszonyát érzékeltette. Ugyanerről beszélt a Raiffeisen Lízing Rt. vezérigazgatója, Antall Pál egy bankárklubos rendezvényen, amikor egyre általánosabb jelenségnek nevezte, hogy eszközökkel nemigen fedezett hitelek mennek ki mind nagyobb arányban. Például a banki hátterű, de a banktól mégis elkülönülten, önállóan működő finanszírozók nem drágítják tevékenységüket a biztonságot jelentő tartalékok képzésével.

E megállapításokat fűzte tovább Király Júlia, a Nemzetközi Bankárképző Központ vezérigazgatója: addig "magánügy", hogy számos díler tevékenysége költségként nincs elhatárolva, illetve nem látható a kihelyezett portfólió mögött képzett értékvesztési tartalék, ameddig az elszámolást az auditor elfogadja a bankoktól.

De az elgondolkoztató, hogy ebben a szektorban még annál is kevesebb értékvesztést számolnak el, mint a 10-20 évre hitelezett lakások esetében. A meg nem képzett értékvesztési tartalék és a lízingszövetség egyik vezetőjének hónapokkal ezelőtti jóslata - eszerint öt év múlva tömeges mennyiségben állnak majd a visszavett autók a cégek udvarán - egyaránt az autófinanszírozásnak és az abban érdekelt pénzügyi szolgáltatóknak a bizonytalan jövőjéről szól.

Az eladatlan autók tömege egyelőre még csak prognózis, az viszont tény, hogy a múlt évben legalább 36 milliárd forintot tett ki a körülbelül ezer autóértékesítő kereskedőnek kifizetett jutalék. Márpedig ahol ilyen forrásokkal lehet számolni, ott a jövedelemhiány nem indokolja a piac összeomlását.

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo