Az operatív lízingnél - más néven tartós bérlet konstrukcióban - a finanszírozó vásárolja meg a bérbevevő által kiválasztott eszközt, s mint bérbeadó lesz az eszköz tulajdonosa. Ő aktiválja könyveiben, s lehetősége van gyorsított értékcsökkentési leírást alkalmazni. A bérbevevő havonta bérleti díjat fizet, melynek áfa-tartalmát visszaigényelheti, a nettó bérleti díjak pedig költségként számolhatóak el. Az üzemeltetés kockázatait általános esetben a lízingbe vevő viseli. A lízingbe adó egyéb szolgáltatásokat (szerviz, karbantartás, fejlesztés) is vállalhat a lízingbe adáson kívül. A futamidő végén az eszközt a bérbevevő visszaadja a bérbeadónak, aki azt értékesíti, vagy újra lízingbe adhatja. Az operatív lízing a megoldás akkor is, ha a bérbevevőnek rövidebb ideig van szüksége az eszközre, mint annak hasznos élettartama. Így a szerződés lejárta után mentesül az eszköz értékesítésének kötöttsége alól, pénze marad lekötve egy számára már haszontalan vagyontárgyban. Az operatív lízinget ajánlják olyan esetekben is, amikor olyan gyorsan avuló tárgy beszerzésére kerül sor, amely esetében sem a közvetlen beruházás, sem a pénzügyi lízing konstrukció választása nem kifizetődő.
Ellentmondások
Magyarország azonban nem lenne Magyarország, ha nem lennének objektív akadályai a konstrukció terjedésének. Az egyik ilyen tétel, hogy tartós bérlet esetén a lízingbeadó cégnél a bérleti díj számlája mellett számos olyan számla keletkezik, amely lényegében csak átfut rajta - hiszen a költség a lízingbevőt terheli. A hatályos jogszabályok szerint ugyanakkor az iparűzési adót a vállalkozásoknak a teljes forgalom alapján kell megfizetniük - így a lízingcég iparűzési adó alapjába ezek, az átfutó tételek is adóalap-növelő tételként jelentkeznek. A lízingcég - mutat rá a Pénzügyminisztérium egy, február elsején publikált anyaga - ilyenkor nem tehet mást, minthogy ezt a tételt is belefoglalja az az operatív lízing nettó bérleti díjába, amely így már nem lesz olyan versenyképes, mint a pénzügyi lízing konstrukció.
A másik megoldásra váró probléma a gépjárművek flotta-finanszírozásánál áll fenn: ha a bérbevevő cég nem vezet menetlevelet és alkalmazottjával nem fizetteti ki a magáncélú utazásokat, az áfa nem levonható, a finanszírozásnak bruttó értéken kell történnie. A havi részleteket viszont az operatív lízingnél áfá-val kell számlázni - ez viszont így duplán kerül kiszámlázásra.
A Magyar Lízingszövetség tagjai az elmúlt időben tárgyalásokat kezdeményeztek a Pénzügyminisztérium illetékeseivel azzal kapcsolatban, hogy közösen szűrjék ki az operatív lízing számára versenyhátrányt okozó szabályozási elemeket. Az iparűzési adó ügyében egyelőre nem történt előrelépés, ám a gépjármű flotta-finanszírozás terén várható elmozdulás - a PM ugyanis nyitottnak mutatkozik a probléma kezelésére.
"A lízingtársaságok által javasolt megoldások alaposan megkönnyíthetnék a forráshiányos kis- és középvállalkozások helyzetét, olcsóbbá és biztonságosabbá tennék finanszírozásukat. Bízunk abban, hogy a hatóságok a kkv-k versenyképességének fokozásának hatékony eszközét látják majd az operatív lízingben és levetkőzik korábbi ellenérzéseiket azzal kapcsolatban, hogy a megoldás csak adóoptimalizálási kiskapu" - mondta Kiss Zoltán, a HYPO Alpe-Adria Leasing Zrt. vezérigazgatója.