Pénzt hozna, ha zöldebb lenne Magyarország

Kifejezetten profitálhana a gazdaság abból, ha magasabb kibocsátás-csökkentési érték mellett kötelezné el magát Magyarország. Ez áll az Európai Bizottság jelentésében, amely arról szól, hogy az Unió milyen módokon tudná a 2020-ra vonatkozó klímavédelmi ambícióját emelni, és ezzel a gazdaságát erősíteni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

 


Kép:sxc

A dokumentum végkövetkeztetése szerint az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 20 százalékot meghaladó mérséklésére mindegyik tagállam esetében nagy pénzügyi, egészségügyi és környezetvédelmi előnyökkel járna, ideértve a kormányok éves bevételének 7 milliárd eurós növekedését, köszönhetően a felélénkülő európai kibocsátás-kereskedelmi piacnak. (Lengyelország panaszt nyújtott be az Európai Bíróságnál az Európai Bizottság döntése ellen, melynek értelmében 2013 után csökkentenék a szén-dioxid-kibocsátási kvóták számát.) A dokumentum emellett egy sor lehetőséget is javasol a tiszta energiába történő befektetések felgyorsítására és megkönnyítésére Közép- és Kelet Európában.

A Bizottság dokumentuma három lehetséges utat vázol fel Európa kibocsátás-csökkentési céljának 20-ról 30százalékra való emelésére, miközben a jelenleg gyengélkedő kibocsátás-kereskedelmi piacot is felserkentené. A dokumentum emellett egy sor lehetőséget javasol a tiszta energiába történő befektetések felgyorsítására és megkönnyítésére Közép- és Kelet-Európában. A Greenpeace üdvözli ezeket a javaslatokat, mivel úgy véli, ezek valóban alkalmasak rá, hogy a zöld befektetések nagymértékű megugrásához vezessenek. A Bizottság dokumentuma hasonló eredményekre jutott, mint a Greenpeace által tavaly januárban bemutatott Ecofys elemzés, amely ugyanígy a magasabb klímavédelmi cél gazdasági hatásait vizsgálta. Stoll Barbara, a Greenpeace klíma és energia kampányfelelőse szerint: "Az elmúlt év során ismét Európa-szerte jelentős árvizeket, futótüzeket és egyéb szélsőséges időjárási jelenségeket tapasztalhattunk meg, amely életekbe és euró milliárdokba került a kontinensnek. Európa és hazánk nem késlekedhet tovább!Komoly lépéseket kell tenniük a klímavédelem területén, amíg még nem túl késő. A Bizottság dokumentuma a kulcsot adja ahhoz, hogy hogyan valósítható ez meg, miközben még a gazdaság is bővülhet." (A  világ legnagyobb multicégei közös nyilatkozatban álltak ki a zöld célok mellett.)

Magyarország profitálna a csökkentésből
A dokumentum Magyarországra vonatkozó adatai igen pozitívak: eszerint a magasabb klímavédelmi cél hazánk számára negatív költségen megvalósítható, vagyis a gazdaság kifejezetten profitálhatna abból, ha a magasabb kibocsátás-csökkentési érték mellett köteleznénk el magunkat. Ez röviden azt jelenti, hogy számszerűsítve nagyobbak lennének hasznaink, mint a szükséges ráfordítások, és ezek a befektetések már akár rövid- és középtávon is megtérülnek – állítja a Greenpeace.
A magasabb klímavédelmi cél teljesülése esetén tehát a kibocsátási egységek aukcióiból befolyó többletbevétel (a légiközlekedési ágazat nélkül) 2020-ban Magyarországon 255 millió euró lenne (2008-as árakkal számolva). Az átlagos éves üzemanyagköltség-megtakarítások a 2016–2020-as időszakban -500 millió eurót tennének ki a magasabb klímavédelmi cél esetén, míg a kapcsolódó többletberuházások 400 millió euróba kerülnének. A csökkenő légszennyezés eredményezte megtakarítások összege 2020-ra vonatkozó felső becslése 300 millió eurót tenne ki.
A magasabb klímavédelmi cél teljesítéséhez szükséges addicionális rendszerköltségek a GDP -0,01 százalékát tennék ki Magyarországon 2020-ban az alapesethez képest, amennyiben teljesülnek a Bizottság javaslatai a Közép- és Kelet Európa országaira vonatkozóan. Vagyis ha teljesülnek a magasabb klímavédelmi célok, akkor annak a többletköltségei kisebbek, mint az a GDP-bővülés, amelyet általa elérhetünk. Azaz a bővülés nemcsak fedezi a pluszköltségeket, hanem nekünk is pluszt hoz. A dokumentum a gazdasági mutatók mellett a légszennyezésből származó halálesetek számát is megvizsgálta, ahol ugyancsak hasonló eredményekre jutott: egészségügyi szempontból is határozottan előnyös lenne az ország számára az ambiciózusabb klímavédelem.

A civil szervezetek (Climate Action Network Europe, a WWF és a Greenpeace) szerint az elmúlt években a kibocsátási egységek nagyvonalú szétosztása és a gazdasági visszaesés miatti alacsonyabb mértékű ipari termelés az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerében (ETS) rekord mértékű alacsony árakat eredményezett. A bőséggel rendelkezésre álló ETS egységek miatt a cégek külön erőfeszítés nélkül képesek megfelelni a kibocsátás-csökkentési kötelezettségeiknek. Az Európai Bizottság munkadokumentuma figyelmeztet: az alacsony kvótaárak megnövelték annak a kockázatát, hogy Európa magas szén-dioxid-kibocsátású beruházások - például pazarló erőművek és ipari létesítmények - mellett köteleződik el hosszú távra. (Az emberi szén-dioxid-kibocsátás miatt később köszönt be a következő jégkorszak.)

A Bizottság szerint az uniós országok kétharmada kitűzött céljait túl fogja teljesíteni, figyelembe véve a jelenlegi és tervezett intézkedéseket. A döntés által érintett ágazatokban, például az építőiparban, a közlekedésben és a mezőgazdaságban rejlő alacsony költségű kibocsátás-csökkentési lehetőségek így lehet, hogy kiaknázatlanok maradnak.


Kép:sxc

Segítség az alacsonyabb jövedelmű országoknak

A Bizottság három gazdasági modellt (a PRIMES, a GAINS és a CAPRI modelleket) használva mérte fel az EU-s szén-dioxid-piac megerősítésének és az egyes tagországok ETS-en kívüli további (például az energiarendszerek költségeit, az üzemanyagköltségeket, a levegőszennyezés korlátozását és az egészségügyet érintő) intézkedéseinek gazdasági hatásait. Arra a következtetésre jutott, hogy a 2020-as kibocsátások 20 százalékot meghaladó mérséklését szolgáló befektetések nagyobb erőfeszítéseket igényelnek az alacsonyabb jövedelmű országok esetében, különösen Közép- és Kelet Európában. Ezek az országok ugyanakkor megfelelő ellentételezést kapnának a Bizottság által javasolt három pénzügyi eszköznek köszönhetően:

1. A Bizottság azt javasolja, hogy a magasabb célok kitűzését követően csak a magas jövedelmű országok csökkentsék az árverezésre kerülő ETS egységeik mennyiségét. Ez felhajtja a kibocsátási egységek árát, és 1,9 milliárd euróval nagyobb bevételt eredményezne a kormányzati árverésekből a magas jövedelmű országok, illetve 5,4 milliárd euróval többet az alacsony jövedelmű tagországok esetében 2020-ig.
2. Az ETS-en kívüli ágazatokra vonatkozóan a Bizottság a kibocsátási egységek tagállamok közötti kereskedelmének engedélyezését javasolja. Mivel a közép- és kelet-európai országok máris túlteljesítették a rájuk kiszabott kibocsátás-csökkentési kötelezettségeket, további forrásokhoz juthatnának azáltal, ha eladják a felesleges kibocsátás-csökkentési egységeiket más országoknak.
3. A Bizottság továbbá 13,7 milliárd eurónyi befektetési támogatás biztosítását helyezi kilátásba az uniós kohéziós politika keretében a 2014-2020-as időszakra vonatkozóan Közép- és Kelet-Európa éghajlatvédelmi és energetikai intézkedései számára.

A civileknek tetszik
A Climate Action Network Europe, a WWF és a Greenpeace üdvözli a Bizottság munkadokumentumát, mint lehetőséget az EU éghajlatvédelmi célkitűzéseinek fokozására, amely egyúttal a szén-dioxid-piac jelenlegi hiányosságait is kiküszöbölné, és hatalmas lehetőséget teremtene a zöld gazdaságba történő befektetések számára mind a szegényebb, mind a gazdagabb EU-s országokban. A környezetvédelmi szervezetek felszólítják a dán elnökséget és az uniós vezetőket, hogy sürgősen kezeljék a szén-dioxid-piac gyengélkedéséből adódó problémákat és az ebből eredő alacsony befektetési ösztönzőket a kibocsátás-csökkentés terén. Intézkedni kell az ETS által nem érintett szektorok költséghatékony kibocsátás-csökkentéseinek érdekében is. A javasolt energiahatékonysági irányelv, amelyet jelenleg az EU intézményei vitatnak, kiváló lehetőséget nyújt az előrelépésre mindkét ügyben. A három szervezet továbbá üdvözli, hogy a Bizottság megalkotott egy olyan beruházás-ösztönző csomagot, amely segíti a közép- és kelet-európai országok energiagazdaságainak versenyképessé és hatékonnyá alakítását, és megakadályozza Európa kettéválását a szén-dioxid kivezetésének és az energiarendszerek korszerűsítésének terén. A Bizottság javaslatai ugyanakkor tovább javíthatóak: az összes beruházási támogatáshoz szigorú zöldítési feltételeket lehetne szabni, ezzel biztosítva, hogy az éghajlatvédelmi és a társadalmi-gazdasági hasznokat további források maximalizálják.

Az Európai Bizottság felhívja a figyelmet arra, hogy e három mechanizmus együttesen gyakorlatilag nullára (a GDP 0,02 százalékra) csökkenthetné Közép- és Kelet-Európa fokozott éghajlatvédelmi lépéseinek költségeit, ugyanakkor maximalizálná a befektetések, a foglalkoztatás, a tiszta levegő és az egészségügyi hasznok társadalmi és gazdasági előnyeit.

Mindenki jól járna

A 20 százalékos célkitűzés megemelése minden ország számára nagy előnyökkel járna. A 30 százalékos cél azt jelentené, hogy 2016 és 2020 között az országok fosszilis energiahordozókra fordított költségei évente 31,3 milliárd euróval csökkennének (konzervatív 88 dolláros hordónkénti olajárral számolva 2020-ra). A megemelt célkitűzés miatt szükségessé váló befektetéseket pedig ellensúlyoznák az üzemanyagköltségek terén jelentkező megtakarítások. Európa ezáltal az üzemanyagárak ingadozásainak jobban ellenálló gazdaságot alakítana ki. A Bizottság becslése szerint a levegőszennyezés korlátozásának költsége évi 3,6 milliárd euróval mérséklődne, az egészségügyi haszon pedig évi 3,3-7,6 milliárd eurónak felelne meg.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo