Ösztönözni kellene a magyarokat, nem sokkolni

A magyar lakosság energiahatékonysági tudása és a megújuló energiaforrások ismertsége sürgős fejlesztésre szorulna az elmúlt évek tapasztalatai alapján. A kormány azonban nemhogy ösztönözné, inkább sokkolja a lakosságot.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP

A tudósok közelmúltban készített számításai szerint a Föld fosszilis energiatartalékainak jelentős részét ott kellene hagyni, ahol vannak, ha nem szeretnénk szén-dioxiddal továbbtelíteni a légkört. Az Energiaklub és a Magyar Energiahatékonysági Intézet lakossági felmérését vizsgálva, illetve az adott területen szerzett Bright enVision tapasztalatai alapján a magyar lakosság épületenergetikával és környezetvédelemmel, energiafelhasználással kapcsolatos tudatossága sürgős fejlesztésre szorul – közölte a vállalat.

A háztartások több mint 60 százaléka végzett valamilyen energetikai korszerűsítést otthonában az elmúlt 10 évben  A magyar lakosság körében legelterjedtebb energiamegtakarítást és környezetünk védelmét segítő beruházások: a nyílászárók cseréje, a háztartások 45 százalékánál, a homlokzati, illetve födémszigetelés 20-20 százalék esetén történt meg. A felújítók több mint fele az eszközök elöregedése, a berendezések tönkremenetele és a magas rezsiköltségek miatt hajtott végre korszerűsítést. A háztartások többsége saját tájékozódása alapján döntött az elvégzendő beruházás tartalmáról, vagy ismerőseinek véleményét kérte, szakértőt, kivitelezőt az esetek 40 százalékánál nem alkalmaztak. Napelemes rendszerrel ma Magyarországon mindössze 20 ezer háztartás rendelkezik. Az állami szerepvállalás, a lakosság tájékoztatása nem megfelelő, nincs a lakosság felé publikálva az elérhető technológiák sokasága, hatásfoka, megtérülése, környezetre gyakorolt hatása. Nincs egységes útmutatás, támogatás sem szakmailag, sem a felhasználható anyagok, technológiák tekintetében.

Csak egy újabb értelmetlen sarc
A napelemekre vonatkozó környezetvédelmi termékdíj jelenlegi formájában több kárt okoz, mint hasznot, hiszen így jelentősen emelkedik a napelemes rendszerek ára, hátrányba kerülnek a magyar vállalkozások, miközben húsz éven belül nemigen kell foglalkozni a napelemek újrahasznosításával.
Sokkol a kormány, nem ösztönöz

Napjainkban a megújuló energiaforrásokra kivetett plusz adókkal sokkolja az állam a lakosságot, a bürokratikus akadályok nélküli támogatások és ösztönző kampányok helyett. Eddig is a világ legmagasabb (27%) áfája terhelte hazánkban ezen technológiákat, most ráadásul a világban példa nélküli termékdíjjal is sújtják az iparágat. 2015. márciustól az otthoni napelem-beruházások esetén kötelező lesz a „távműködtetésű tűzvédelmi főkapcsoló” beépítése. 2015. januártól környezetvédelmi termékdíjat (elvben „az adott termék környezetkárosító hatását ellensúlyozó zöld-adót”) kell fizetni a napelemek, a szélerőművekben használt generátorok, vezérlő egységek minden kilogrammja után, ami egyébként ellentétes a törvény által deklarált célokkal.

A Környezetvédelmi Termékdíjról szóló törvény módosításával, 2015. január 1-jétől igen jelentős – 114 Ft/kg díjat – rótt ki a környezetvédelmet nagymértékben szolgáló napelemekre. Ezáltal az átlagosan telepített (3000-4000 Wp) rendszerek esetében 30 ezer–50 ezer forint környezetvédelmi termékdíj-fizetési kötelezettséggel növelte meg a rendszerek árát.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo