A közelmúltban a GreenBiz, zöldüzletre szakosodott amerikai portál publikált egy cikket, amely azt taglalta, hogyan lehet hatékonyan terelni a fenntartható üzleti modell felé a világ vezető társaságait. Az írás a VOX
Global, a Weinreb Group Sustainability Recruiting és a Berkeley közös felmérésére hivatkozott, amelyben a Fortune 100-as listából kiválasztott 32 amerikai állami és magánkézben lévő nagyvállalat fenntarthatóságért felelős vezetőjét kérdezték. A szakemberek egybehangzóan állították: a társadalmi és környezeti szempontokat le kell fordítani az adott vállalat nyelvére, vagyis a fenntarthatósági célokat a fő üzleti célok szolgálatába állítva kell megfogalmazni. A változás a cégkultúra határain belül fog megtörténni, nem azzal szemben.
- A fenntarthatóság zsargonjait el kell kerülni. A társadalmi és a környezeti szempontokat az üzleti szereplők nyelvén kell tolmácsolni úgy, hogy azokat a felelős vezetők megértsék. A „versenyképesség növelése" vagy a „vevői igény kielégítése" lehet a jó irány - mutatott rá Kathrin Winkler, az EMC fenntarthatósági tanácsadója.
A Novelisnél hasonló szerepet betöltő John Gardner így fogalmazott:
- Hiába vagyok otthon a tudomány és a környezetvédelem területén, ha nem tudom meggyőzni a vezetőket, hogy miért járnak jól az általam javasolt megoldásokkal. Az üzleti célokba kell beágyazni a fenntarthatóság céljait.
A fenntarthatósági szakembereknek nem az a dolguk, hogy a vállalat falain belül a fenntarthatóság eszméjét hirdessék. Ahhoz, hogy ezek gyökeret eresszenek a vállalati kultúrában, először a társaság üzleti célját kell megérteni. A termelővállalatnál értelmetlen zéró hulladékot emlegetni, sokkal eredményesebb a feleslegtermelés költségnövelő hatásáról beszélni. Az irodai környezetben pedig nem az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésével kell érvelni, hanem az energiakiadások lefaragásának lehetőségével. A hatékony párbeszéddel mindenki nyer: az egyén, a vállalat és végső soron a világ.