Magasról tesznek a cégek a fenntarthatóságra

Egyre több mezőgazdasági nyersanyagra van szüksége a növekvő népességnek, csakhogy sok termék fenntartható előállítása még egyáltalán nem megoldott. A vállalatokat azonban ez nemigen érdekli – derült ki a WWF által készített felmérésből.

Kép: Tetrapak

Napjainkban rengeteg mezőgazdasági nyersanyag, például a pálmaolaj, a szója, a fa, a nádcukor, a tengeri hal, a papír vagy a pamut hatékony és fenntartható termelése még mindig nem megoldott. Az előállítás során jelentős mennyiségű vizet használnak fel, elpusztítanak vagy károsítanak olyan fontos élőhelyeket, amilyenek az esőerdők, a lápok és a szavannák, és közvetlenül hozzájárulnak az éghajlatváltozáshoz is. Az elkövetkező évtizedekben a Föld lakossága várhatóan 2,5 milliárd fővel növekszik, ezért elengedhetetlen, hogy több figyelmet fordítsunk a nyersanyagok iránt növekvő keresletre – mivel hosszú távon emberi civilizációnk csak akkor fenntartható, ha a szükséges cikkeket környezetkímélő módszerekkel állítják elő.

(A pálmaolaj tömeges előállítása például óriási környezeti károkat okoz!)

A vállalati oldalt vizsgálva a WWF elemzést végzett 256 nemzetközi nagyvállalat árubeszerzésének fenntarthatóságáról, és az eredmények riasztóak. Csupán néhány vállalat, például a nálunk is ismert Kimberly-Clark, a Waitrose vagy az Unilever mutattak jó, követendő példát kötelezettségvállalásukkal, és annak érdekében tett lépéseikkel, hogy csak megbízható szabványok szerint hitelesített árukat szerezzenek be. Ilyen szabványnak számít az FSC (Forest Stewardship Council), a fenntartható pálmaolaj-kitermelés szorgalmazó RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil), az ASC (Aquaculture Stewardship Council).

A kutatás azt is kimutatta, hogy a vállalatok többsége nem teszi meg a tőlük elvárt lépéseket annak érdekében, hogy javaslataik mentén a piacok fenntarthatóbbá váljanak. Például kevesebb, mint a cégek fele hozza nyilvánosságra fenntarthatósági adatait, vagy jelent kifejezetten a mezőgazdasági nyersanyagok beszerzési irányelveiről, és csupán 9 százalékuk (22 cég) tett mérhető, határidőhöz kötött vállalásokat arra vonatkozóan, hogy a számukra lényeges nyersanyagokat a WWF által megbízhatónak ítélt és ajánlott szabványok szerint szerezze be.

Fenntarthatóság: példamutatás nélkül nem megy
A hazai vállalatok 96 százaléka szerint az első számú vezető hiteles példamutatásán múlik egy vállalat valódi fenntarthatósági teljesítménye – derül ki a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) saját felméréséből.
„Ha a növekvő keresletet a természeti erőforrások túlzott kizsákmányolása nélkül szeretnénk kielégíteni, akkor fenntarthatóbb kitermelési és előállítási módokat kell találnunk” – állapítja meg Stephen Watson, a WWF vállalati kapcsolatokért és Ázsiáért felelős vezetője, aki a WWF piacok fenntartható átalakítását szorgalmazó kezdeményezésének is az élén áll.

A WWF szakembere szerint azonban a vállalatok egyedül nem képesek megoldani ezt a globális problémát, de a kormányokkal, közösségekkel, civil szervezetekkel és a fogyasztókkal együttműködve mégis kulcsszerepük van a sikeres folyamatok előmozdításában.

A WWF arra emlékeztet, hogy a kereskedelmi forgalom a fenntarthatóságra kevésbé érzékeny piacok felé tolódik, a kormányok politikája nem helyezi előtérbe a fenntarthatóságot, és nincs elég tanulmány a hitelesített termékek vásárlásának és termelésének követendő és sikeres gyakorlatairól. „Arra biztatom a vállalatokat, hogy járjanak elöl jó példával, és 2020-ra már csak hitelesített árukat szerezzenek be, hozzák nyilvánosságra akcióterveiket, amiben leírják, hogyan érik majd el a kitűzött célokat, illetve egyezzenek meg, hogy éves fenntarthatósági jelentésekben folyamatosan publikálják majd előmenetelüket” – fejezte ki Watson.

Nem is olyan rossz a bio
A növényvédő szereket és műtrágyákat hasznosító gazdálkodás súlyos környezeti károkat okoz, de magasabb termésátlagok érhetőek el vele – ez a jelenlegi mezőgazdaság egyik alaptétele. Most egy független és átfogó kutatás bebizonyította, hogy ez nem egészen igaz.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo