Külföldre helyezik az üvegházgáz-emissziót: új outsourcing

A fejlődő országok kedvezőbb költségszintjét tartja a szakirodalom az outsourcing elsődleges okának, ám a földrajzi elhelyezkedés ugyancsak szerepet játszik benne. A fogyasztás és a gyártás helyének szándékos elválasztását ritkábban tárgyalja a szakirodalom. Napjainkban az üvegházgáz-kibocsátást próbálják ily módon minél messzebbre helyezni.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Steven J. Davis geokémikus, a stanfordi Carnegie Institute of Washington munkatársa és kollégája, Ken Caldeira 113 ország gazdasági adataiban 57 szektort vizsgáltak meg: hogyan helyezik ki az emissziót? A kutatók kiszámították az országok belföldön kibocsátott széndioxid-mennyiségét, valamint azt, hogy a belföldi fogyasztás emissziós aspektusa mennyiben tevődik az importált áruk révén a határokon túlra.

Füst - határok nélkül

A fogyasztásnak, mezőgazdaságnak, közlekedésnek tulajdonított CO2-mennyiséget vizsgálták. Eredményeiket decemberben az American Geophysical Union tanácskozásán ismertették a szakemberekkel.

Mivel 2004 az utolsó év, amelyhez teljes körű adatok álltak rendelkezésre, erre az esztendőre készítették el kimutatásaikat. Úgy találták, a nemzeti üvegházgáz-kibocsátásoknak átlagosan 23 százaléka olyan termékekhez köthető, melyek országhatárokat lépnek át.

Kína, mint nagy exportáló ország, emissziójának 22,5 százalékát olyan termékekre és szolgáltatásokra füstölgi el, amit külföldön fogyasztanak el és használnak - háromnegyed részben az Egyesült Államokban, az Európai Unióban és Japánban.

Európa a legnagyobb emisszió-kihelyező!

Az USA által termelt áruk és létrehozott szolgáltatások 6,5 milliárd tonna CO2 levegő juttatásáért felelnek - ennek mindössze 11 százaléka (mintegy 699 millió tonna) hozható kapcsolatba a külföldről behozott termékekkel. Japánban a fogyasztási cikkek 18 százalékát külföldön állították elő, tehát a szigetországon kívül szennyezték velük a levegőt. Nyugat-Európa egyes országainál ez az arány eléri a 20 százalékot is, miközben e termékskála vagy szolgáltatás-választék az emisszió 50 százalékának külföldre helyezését is jelentheti egyes európai országok esetében!

A fejlett országokban a külföldre kihelyezett füst-kibocsátás általában a fogyasztási cikkek és az elektronikai termékek harmadik világbeli gyártásával függ össze. Ellenben a fejlődő országokban, mint például Afganisztán, Bután, vagy az afrikai és közép-amerikai államok, a határon túli emisszió okai elsősorban az importált élelmiszerek.

Emissziós felelősség

A kutatás eredményeit ismertető két szakértő hangsúlyozta: hitelesebb képet kapunk az emissziós felelősségről, ha azt nem az árut előállító céghez (és annak székhelyéhez), hanem a termék fogyasztójához, a fogyasztás helyszínéhez kötjük. "Ezzel az éghajlatváltozás orvoslásának felelőssége áttevődik azokra az országokra, akik elsődleges élvezői ennek a termék-gyártásnak: azon országokra, amelyek a leginkább képesek állni a klímaváltozás megállításának költségeit", mutatott rá Davis és Caldeira.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo