Kánikulai forintok

A már évek óta szokatlanul meleg nyári napokkal bizonyára idén is számolhatunk. Mit várhatunk azoktól a társaságoktól, amelyeknek termékei ilyenkor kelendőbbek? A Piac & Profit fővárosi szolgáltató cégeket kérdezett meg.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem csak a profit vezérel bennünket - fogalmazza meg az amúgy üzleti vállalkozásként működő önkormányzati cég egyik fontos elvét a Piac & Profitnak Ferenci Tibor, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. vezérigazgatója. - Evidens, hogy meg kell élnünk a bevételeinkből, hiszen semmilyen támogatást nem kapunk. A profitmaximalizálást mégsem nevezem célnak. Eredményes, pozitív, nem ráfizetéses működés mellett szeretnénk a lehető legszélesebb szolgáltatást nyújtani.

Hűsülés a fővárosban

Már egy-két évvel ezelőtt, amikor valóban elviselhetetlen hőség uralkodott a budapesti betonrengetegben, sem zárták be a hivatalos záróra pillanatában a fürdőhelyeket, hanem eleve könnyített áron engedték a lakosságnak a napnyugtáig való lubickolást. Ezen tényleg nem kerestek. A vezérigazgató most viszont azt is elmondta, ott folytatják, ahol tavaly abbahagyták, sőt még néhány új megoldással is előálltak.

- A „strandváró napok" akciót tavaly jól fogadta a lakosság, így 2009-ben is élhet vele: mindennap találhat egy budapesti strandot, amelyik fél áron fogadja vendégeit. Kiderült, még a bevételek tekintetében sem hozunk áldozatot: több mint kétszeres látogatószámot „igazolt vissza" a mindinkább árérzékeny fogyasztó - érvel a vezérigazgató. - Ezt a programot egészítjük ki most azzal, hogy megnyújtjuk a nyitva tartást, s ellentétben a korábbiakkal, már nem kell kánikulai forróságnak lennie ahhoz, hogy a többletszolgáltatást megkapja a lakosság. A délután öt órát követően pedig a belépés fél áron lehetséges. Nem teszteljük a közönség véleményét, elindítottuk a délutáni félárú belépést és a sötétedésig nyitva tartó strandok akciót, s „menet közben" mérjük a hatást.

Az évtizedes hagyományokkal ellentétben az idén nem a szezon közepén, hanem az elején nyitották ki a Pünkösdfürdő strandot, s remélik, a korábbinál jóval olcsóbb belépőkkel elérik, hogy ne legyen - szintén hagyományosan - ráfizetéses ez az egység. A vállalat üzletpolitikájáért talán ezen a nyáron lesz igazán hálás a lakosság nem is kis része. A válság ugyanis sokakat egyszerűen nem enged el nyaralni sem külföldre, sem a Balatonhoz. Ha nem lennének árkönnyítések, akkor a strandokról is kirekesztődne a lakosság nem is kis része.

- Arra számítunk, hogy nem fog nőni a vendégszám tavalyhoz képest - mondja Ferenci Tibor. - A múlt évben 2007-hez viszonyítva komoly javulást, a nyári szezonban a strandokon 25 százalékos forgalombővülést könyvelhettünk el, nota bene: országosan csökkent a strandok iránti igény.

A főváros egyik nagy strandja mellé felépült majd egy városnyi létszámot foglalkoztató munkahely. A vállalat számol az új közönséggel, és fejleszt, befektet. A Dagály északi részére szálloda építését tervezik, felújítják a strandot, a fürdőt, olyan szolgáltatásokat „beépítve", amilyenekkel a hivatal előtt vagy után sportolni akaró emberek igényeit lehet színvonalasan kielégíteni.

Hűtésszámlák

Hol a helye a közgondolkodásban annak a légkondicionálók által elfogyasztott - szakértők szerint - legalább 600 megawattnyi áramnak, amely mennyiség hovatovább „versenyképes" enyhébb téli időszakok fűtési szükségletével?

- Való igaz, most már nem csupán telente, hanem nyaranta is látható a fogyasztási, terhelési görbén egy-két nagyobb csúcs, sőt igaz, hogy a nyári „pukli" jobban nő, mint a téli, hiszen mind kevesebben fűtenek árammal. Most mi is sokféle programmal próbáljuk meg segíteni a fogyasztókat, hogy gazdaságosabban használják fel az áramot, de benyomásunk szerint nem igazán működik sem a lakosság, sem a kis és közepes ipari felhasználók körében a környezettudatos magatartás - fejti ki dr. Boross Norbert, az Elmű-ÉMÁSZ szóvivője.- Nem nagyon állnak rendelkezésre eszközök ahhoz, hogy érdemi változást lehessen elérni az emberek energiafogyasztásában. Még mindig kicsiny mértékben árérzékeny az elektromos áramot felhasználó lakosság, sőt ugyanígy nem „környezetérzékeny", s ezért elég nehéz is befolyásolni az embereket szokásaik megváltoztatása érdekében, tarifális eszközökkel, gazdasági ösztönzéssel egyelőre nemigen lehet hatni rájuk.

Az Elmű-ÉMÁSZ hosszabb ideje igyekszik meggyőzni a lakosságot arról, hogy alternatív energiahordozókat előnyben részesítve - például hőszivattyús rendszerekkel - csökkentse gázfogyasztását. Ez éppen úgy lassan halad, mint az, hogy főleg az újonnan épülő irodaházak a távfűtéssel párhuzamosan a távhűtés technológiáját is megvalósítsák, azaz kevesebb árammal „vészeljék át" a nyarat, mint a megszokott légkondicionáló berendezések segítségével. Az Elmű egyetlen igazi áruja az áram, mégsem idegenkedik attól, hogy ésszerűbb - alkalmasint kisebb - fogyasztásra serkentse „vevőit". Az Energiapersely nevű honlapjukon olvasható tanácsok a klíma hatékonyabb használatát segítik elő.

A víz ára

Az ivóvíz felelősénél még inkább érvényes lehet az a paradoxon, hogy bármennyire is érdekükben állna egyetlen „árujuk" növekvő arányú eladása, „vevőiket" mégis a takarékos fogyasztásra ösztönzik. Míg villanyból az elmúlt évtizedekben is nőtt a felhasználás, a budapesti vízcsapokat jóval kevesebb polgár nyitja ki, miközben a szolgáltató kénytelen a meglévő hálózatot, infrastruktúrát fenntartani.

- A nyolcvanas évek végéhez viszonyítva mintegy felére esett vissza a vízfogyasztás Budapesten - fogalmazott a Piac & Profitnak Lévai Zsuzsanna, a Fővárosi Vízművek Zrt. kommunikációs osztályvezetője. - Átalakult a város képe: kevesebb a nagy, üzemi felhasználó, csökkent a népesség, és sokkal tudatosabban veszik igénybe mind a közületi, mind a magánfogyasztók a közüzemi szolgáltatásokat. Víztakarékos technológiákat, berendezéseket, háztartási eszközöket igyekszik mindenki beszerezni.

Az osztályvezető szerint az ivóvíz-szolgáltatás esetében ténylegesen van díjnövelő hatása a csökkenő fogyasztásnak, hiszen a költségek jelentős hányada úgynevezett állandó költség. Ezzel együtt is inkább a felelős vállalati magatartás érvényesül akkor is, amikor „végre" több vizet igényel - például a kánikula miatt - a lakosság.

- Tisztában vagyunk azzal, hogy a budapestiek teherbíró képessége véges, ezért évekkel ezelőtt elkezdődött társaságunknál egy olyan munka, amelynek célja, hogy alternatív - nem vízdíjból származó - bevételi lehetőségeket kutassunk fel és aknázzunk ki azért, hogy az így befolyt árbevételt a működési költségeinkre használjuk fel - ismerteti a „lakosságbarát" cégpolitika mibenlétét a szóvivő. - Célunk az is, hogy elnyerjük az agglomerációs településeken kiírt ivóvíz-szolgáltatási pályázatokat, illetve ugyanebben a körben szeretnénk szennyvíz- és csatornaszolgáltatást is nyújtani.

A nyár már-már nem meglepetésszerű magatartásra ösztönöz némelyeket: évek óta ebben az évszakban hág a tetőfokára a magán-kútfúrás. S ebben nem is annyira a lakosság az élenjáró, hanem az engedélyek nélkül cselekvő vállalati kör, számos kárt okozva a természetnek s persze a szolgáltatónak.

Nyári elegancia

Arra ugyan nem kaptunk választ a PricewaterhouseCoopers Kft.-nél, hogy nemzetközi tapasztalataik alapján lehetne-e adaptálni Magyarországon is a hivatalos szieszta intézményét a kánikula időszakára, s így a legmelegebb - az egészségre legveszélyesebb - déli órák helyett például kora este „termelnének" az irodisták is, Nádas András kommunikációs vezető azonban tájékoztatta a Piac & Profitot a június 2-án hatályossá vált „belső törvényről". Információiból csak áttételesen derült ki, milyen tanácsokkal látják el partnereiket, hogy azok is óvhassák dolgozóik közérzetét, egészségét és munkabírását a forróság napjaiban is, az etalont azonban a PwC-nél szemügyre lehet venni, s le lehet másolni.

Az iroda valamennyi munkatársa június 2-án áttérhetett az úgynevezett sportos-elegáns öltözködésre - a „lazább" viseletet a PwC-s „szabálykönyv" szeptember 25-éig engedi -, amennyiben nincs ügyféllel kapcsolatos elfoglaltsága, hiszen kiemelten fontos, hogy ügyfeleik róluk alkotott benyomása nem romolhat. A dress code kimondja: az öltözet legyen kellően elegáns, elvégre az ügyfél váratlanul is találkozót kérhet az adott napon, ezért még a sportos viseletnek is megfelelő megjelenést kell garantálnia. Nem megengedett a farmer, a rövidnadrág, a kerek nyakú vagy a különböző feliratokkal ellátott póló, s edzőcipőt sem szabad viselni.

Lám, plusz negyven fokban is megadják a módját.

Megjelent a Paic és Profit magazinban.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo