Nem csak a profit vezérel bennünket - fogalmazza meg az amúgy üzleti vállalkozásként működő önkormányzati cég egyik fontos elvét a Piac & Profitnak Ferenci Tibor, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. vezérigazgatója. - Evidens, hogy meg kell élnünk a bevételeinkből, hiszen semmilyen támogatást nem kapunk. A profitmaximalizálást mégsem nevezem célnak. Eredményes, pozitív, nem ráfizetéses működés mellett szeretnénk a lehető legszélesebb szolgáltatást nyújtani.
Hűsülés a fővárosban
Már egy-két évvel ezelőtt, amikor valóban elviselhetetlen hőség uralkodott a budapesti betonrengetegben, sem zárták be a hivatalos záróra pillanatában a fürdőhelyeket, hanem eleve könnyített áron engedték a lakosságnak a napnyugtáig való lubickolást. Ezen tényleg nem kerestek. A vezérigazgató most viszont azt is elmondta, ott folytatják, ahol tavaly abbahagyták, sőt még néhány új megoldással is előálltak.
- A „strandváró napok" akciót tavaly jól fogadta a lakosság, így 2009-ben is élhet vele: mindennap találhat egy budapesti strandot, amelyik fél áron fogadja vendégeit. Kiderült, még a bevételek tekintetében sem hozunk áldozatot: több mint kétszeres látogatószámot „igazolt vissza" a mindinkább árérzékeny fogyasztó - érvel a vezérigazgató. - Ezt a programot egészítjük ki most azzal, hogy megnyújtjuk a nyitva tartást, s ellentétben a korábbiakkal, már nem kell kánikulai forróságnak lennie ahhoz, hogy a többletszolgáltatást megkapja a lakosság. A délután öt órát követően pedig a belépés fél áron lehetséges. Nem teszteljük a közönség véleményét, elindítottuk a délutáni félárú belépést és a sötétedésig nyitva tartó strandok akciót, s „menet közben" mérjük a hatást.
Az évtizedes hagyományokkal ellentétben az idén nem a szezon közepén, hanem az elején nyitották ki a Pünkösdfürdő strandot, s remélik, a korábbinál jóval olcsóbb belépőkkel elérik, hogy ne legyen - szintén hagyományosan - ráfizetéses ez az egység. A vállalat üzletpolitikájáért talán ezen a nyáron lesz igazán hálás a lakosság nem is kis része. A válság ugyanis sokakat egyszerűen nem enged el nyaralni sem külföldre, sem a Balatonhoz. Ha nem lennének árkönnyítések, akkor a strandokról is kirekesztődne a lakosság nem is kis része.
- Arra számítunk, hogy nem fog nőni a vendégszám tavalyhoz képest - mondja Ferenci Tibor. - A múlt évben 2007-hez viszonyítva komoly javulást, a nyári szezonban a strandokon 25 százalékos forgalombővülést könyvelhettünk el, nota bene: országosan csökkent a strandok iránti igény.
A főváros egyik nagy strandja mellé felépült majd egy városnyi létszámot foglalkoztató munkahely. A vállalat számol az új közönséggel, és fejleszt, befektet. A Dagály északi részére szálloda építését tervezik, felújítják a strandot, a fürdőt, olyan szolgáltatásokat „beépítve", amilyenekkel a hivatal előtt vagy után sportolni akaró emberek igényeit lehet színvonalasan kielégíteni.
Hűtésszámlák
Hol a helye a közgondolkodásban annak a légkondicionálók által elfogyasztott - szakértők szerint - legalább 600 megawattnyi áramnak, amely mennyiség hovatovább „versenyképes" enyhébb téli időszakok fűtési szükségletével?
- Való igaz, most már nem csupán telente, hanem nyaranta is látható a fogyasztási, terhelési görbén egy-két nagyobb csúcs, sőt igaz, hogy a nyári „pukli" jobban nő, mint a téli, hiszen mind kevesebben fűtenek árammal. Most mi is sokféle programmal próbáljuk meg segíteni a fogyasztókat, hogy gazdaságosabban használják fel az áramot, de benyomásunk szerint nem igazán működik sem a lakosság, sem a kis és közepes ipari felhasználók körében a környezettudatos magatartás - fejti ki dr. Boross Norbert, az Elmű-ÉMÁSZ szóvivője.- Nem nagyon állnak rendelkezésre eszközök ahhoz, hogy érdemi változást lehessen elérni az emberek energiafogyasztásában. Még mindig kicsiny mértékben árérzékeny az elektromos áramot felhasználó lakosság, sőt ugyanígy nem „környezetérzékeny", s ezért elég nehéz is befolyásolni az embereket szokásaik megváltoztatása érdekében, tarifális eszközökkel, gazdasági ösztönzéssel egyelőre nemigen lehet hatni rájuk.
Az Elmű-ÉMÁSZ hosszabb ideje igyekszik meggyőzni a lakosságot arról, hogy alternatív energiahordozókat előnyben részesítve - például hőszivattyús rendszerekkel - csökkentse gázfogyasztását. Ez éppen úgy lassan halad, mint az, hogy főleg az újonnan épülő irodaházak a távfűtéssel párhuzamosan a távhűtés technológiáját is megvalósítsák, azaz kevesebb árammal „vészeljék át" a nyarat, mint a megszokott légkondicionáló berendezések segítségével. Az Elmű egyetlen igazi áruja az áram, mégsem idegenkedik attól, hogy ésszerűbb - alkalmasint kisebb - fogyasztásra serkentse „vevőit". Az Energiapersely nevű honlapjukon olvasható tanácsok a klíma hatékonyabb használatát segítik elő.
A víz ára
Az ivóvíz felelősénél még inkább érvényes lehet az a paradoxon, hogy bármennyire is érdekükben állna egyetlen „árujuk" növekvő arányú eladása, „vevőiket" mégis a takarékos fogyasztásra ösztönzik. Míg villanyból az elmúlt évtizedekben is nőtt a felhasználás, a budapesti vízcsapokat jóval kevesebb polgár nyitja ki, miközben a szolgáltató kénytelen a meglévő hálózatot, infrastruktúrát fenntartani.
- A nyolcvanas évek végéhez viszonyítva mintegy felére esett vissza a vízfogyasztás Budapesten - fogalmazott a Piac & Profitnak Lévai Zsuzsanna, a Fővárosi Vízművek Zrt. kommunikációs osztályvezetője. - Átalakult a város képe: kevesebb a nagy, üzemi felhasználó, csökkent a népesség, és sokkal tudatosabban veszik igénybe mind a közületi, mind a magánfogyasztók a közüzemi szolgáltatásokat. Víztakarékos technológiákat, berendezéseket, háztartási eszközöket igyekszik mindenki beszerezni.
Az osztályvezető szerint az ivóvíz-szolgáltatás esetében ténylegesen van díjnövelő hatása a csökkenő fogyasztásnak, hiszen a költségek jelentős hányada úgynevezett állandó költség. Ezzel együtt is inkább a felelős vállalati magatartás érvényesül akkor is, amikor „végre" több vizet igényel - például a kánikula miatt - a lakosság.
- Tisztában vagyunk azzal, hogy a budapestiek teherbíró képessége véges, ezért évekkel ezelőtt elkezdődött társaságunknál egy olyan munka, amelynek célja, hogy alternatív - nem vízdíjból származó - bevételi lehetőségeket kutassunk fel és aknázzunk ki azért, hogy az így befolyt árbevételt a működési költségeinkre használjuk fel - ismerteti a „lakosságbarát" cégpolitika mibenlétét a szóvivő. - Célunk az is, hogy elnyerjük az agglomerációs településeken kiírt ivóvíz-szolgáltatási pályázatokat, illetve ugyanebben a körben szeretnénk szennyvíz- és csatornaszolgáltatást is nyújtani.
A nyár már-már nem meglepetésszerű magatartásra ösztönöz némelyeket: évek óta ebben az évszakban hág a tetőfokára a magán-kútfúrás. S ebben nem is annyira a lakosság az élenjáró, hanem az engedélyek nélkül cselekvő vállalati kör, számos kárt okozva a természetnek s persze a szolgáltatónak.
Nyári elegancia
Arra ugyan nem kaptunk választ a PricewaterhouseCoopers Kft.-nél, hogy nemzetközi tapasztalataik alapján lehetne-e adaptálni Magyarországon is a hivatalos szieszta intézményét a kánikula időszakára, s így a legmelegebb - az egészségre legveszélyesebb - déli órák helyett például kora este „termelnének" az irodisták is, Nádas András kommunikációs vezető azonban tájékoztatta a Piac & Profitot a június 2-án hatályossá vált „belső törvényről". Információiból csak áttételesen derült ki, milyen tanácsokkal látják el partnereiket, hogy azok is óvhassák dolgozóik közérzetét, egészségét és munkabírását a forróság napjaiban is, az etalont azonban a PwC-nél szemügyre lehet venni, s le lehet másolni.
Az iroda valamennyi munkatársa június 2-án áttérhetett az úgynevezett sportos-elegáns öltözködésre - a „lazább" viseletet a PwC-s „szabálykönyv" szeptember 25-éig engedi -, amennyiben nincs ügyféllel kapcsolatos elfoglaltsága, hiszen kiemelten fontos, hogy ügyfeleik róluk alkotott benyomása nem romolhat. A dress code kimondja: az öltözet legyen kellően elegáns, elvégre az ügyfél váratlanul is találkozót kérhet az adott napon, ezért még a sportos viseletnek is megfelelő megjelenést kell garantálnia. Nem megengedett a farmer, a rövidnadrág, a kerek nyakú vagy a különböző feliratokkal ellátott póló, s edzőcipőt sem szabad viselni.
Lám, plusz negyven fokban is megadják a módját.
Megjelent a Paic és Profit magazinban.