Gyorsan lehetne javítani a városok levegőjét

Egyre több európai város hoz érdemi intézkedéseket a városi teherszállítás környezetbarátabbá tételéért. Ezekről a jó példákról készült tanulmány, amely a Tiszta Városok Kampány keretében készült.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A furgonok és teherautók az EU útjain közlekedő járműveknek mindössze 13 százalékát teszik ki, azonban a közúti közlekedésből származó nitrogén-oxidok kibocsátásának 51 százalékáért, az üvegházhatású gázokénak pedig a 40 százalékáért felelnek. Ennek a forgalomnak a jelentős része a városokban zajlik.

Budapest a levegőből már csak ritkán fényképezhető a város felett szálló por miatt
Budapest a levegőből már csak ritkán fényképezhető a város felett szálló por miatt
Fotó: Levegő Munkacsoport
A tanulmány 35 olyan várost sorol fel, amelyek vállalták, hogy fokozatosan olyan övezeteket hoznak létre, ahová csak a nulla károsanyag-kibocsátású teherszállító járművek hajthatnak be. Emellett több mint 100 város írt alá nemzetközi kötelezettségvállalást a szén-dioxid-semlegességre, beleértve a közlekedési kibocsátások csökkentésére irányuló intézkedéseket is. Ezen városok többsége Hollandiában található, ahol törvény írja elő a nulla kibocsátási teherszállítási zónák létrehozását. A tanulmány kiemeli: az EU-ban már 182 vállalat döntött úgy, hogy a szállítást elektromos járművekkel, illetve kerékpárral végzi. Közéjük tartozik egyebek mellett a DHL Express, a DPD és a UPS, az IKEA Group, a belgiumi bpost és Ausztria legnagyobb postai szolgáltatója, az Österreichische Post AG.

Számos városi önkormányzat, illetve vállalat hoz intézkedéseket a fuvarok számának csökkentésére, a kisebb, hatékonyabb járművek alkalmazására, illetve egyéb logisztikai megoldásokra a teherszállítás környezeti ártalmainak a csökkentésére.

Rotterdam vezető példa arra, hogy a városok hogyan vezethetnek be nulla kibocsátási övezeteket a teherszállításra. A város 2019-ben megállapodást írt alá vezető ágazati vállalatokkal, amelyben konkrét intézkedéseket jelöl meg a városi logisztika tisztábbá tétele érdekében, és meghatározza a nulla kibocsátású áruszállítási zóna bevezetéséhez nyújtott támogatást. A fokozatos átállás arra, hogy a városközpontban csak az elektromos és aktív (kerékpáros, gyalogos) mobilitást engedélyezzék, 2025 januárjában kezdődik, és 2030-ra teljes mértékben megvalósul.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo